Wat is er nieuw

vissen sterven, rare ziektes?

4

4444

Guest
Ik heb een probleem. sinds een paar weken vind ik bijna elke dag een dode vis, soms een paar dagen niet soms 3 tegelijk. dat is al vreemd. ik naar de aquarium speciaalzaak vissen laten controleren en verteld wat ze vertoonde ook had hij min water nog eens getest. was prima maar waarschijnlijk een schimmel die had hij geconstateerd op ee blackmolly. ik had esha megekregen en 2 x de kuur gedaan zoals aangegeven. ze sxhuren nog steeds en sommige sterven zonder dat ze zwakte vrtonen. maar gister constateerde ik een vrouwen gup met een knobbel op de zijkant van haar lichaam vlak naast de ruggengraat. ze vertoonde verder geen rare verschiinselen maar vandaag vond ik haar dood. maar deop de plek waar de knobbel zat zat nu een flink gat.. ook hebben veel vissen doorzichtige slijmere ontlasting? ik weet er geen raad meer mee ben ik getroffen door parasieten wormen of iets dergelijks tot nu toe werkt niksiemand een idee wat ik verkeerd doe of nog kan doen om ze te redden?
 
een foto vertelt meer dan 1000 woorden
 
heb helaas geen foto gemaakt van de dode gup met gat .waarvan wil je een foto
 
ik denk dat het handig is een foto van de schimmel en het gat, en misschien nog van je vissen die nog gezond zijn om een beetje te vergelijken :foto:
 
schimmel is verdwenen gup met gat drijft in het riool en de rest heefy slijmerige ontlasting..weet je niet gewoon waar deze symptonen voor staan of betekenen
 
Schuren kan ook nitriet duiden.
Ververs jij je water wel?

En foto van je bak. zou wel handig zijn.
en de waterwaarden.

Je bent vanaf 7-9 2013 gekomen met dode vis.
Dan klopt het gewoon niet,met je water.
 
Bertus zei:
Schuren kan ook nitriet duiden.
Ververs jij je water wel?

En foto van je bak. zou wel handig zijn.
en de waterwaarden.

Je bent vanaf 7-9 2013 gekomen met dode vis.
Dan klopt het gewoon niet,met je water.

Ik ga hierin met je mee Bertus, het klinkt mij ook als een NO2 (nitriet) vergiftiging. Je bak draait waarschijnlijk nu 16 dagen? Dat is te kort om er al vissen in te zetten. Ik zou in ieder geval 50% waterwissel doen, en dat morgen herhalen. Lukraak medicijnen er in gooien gaat niet helpen.

Ik zal zo een langere uitleg posten.
 
Nitriet ziet er uit als een zuurstoftekort, dat wil zeggen dat de vissen snel happen en met de kieuwen bewegen. Verder gaan ze schuren en kunnen ze zich ineens onrustig gedragen. Als je dit herkent, moet je zo snel mogelijk het volgende aanhouden.

Als je dit niet herkent, zou ik alsnog je waardes (laten) meten met een druppelset en de waardes hier posten. Daarna zou ik zeker een keer 50% water wisselen.

Even mezelf quoten uit een ander topic:

Marcel Biermans zei:
Een aquarium kent een stikstof-cyclus, in de basis gaat die als volgt:

vissen poepen->NH3->NO2->NO3->opname door planten en waterverversing haalt NO3 uit het water.
(NO2=nitriet, NO3=nitraat, NH3=ammoniak)

Wel, voor elke stap zijn bacteri�n nodig. Deze zijn in jouw bak nog niet (voldoende) aanwezig. Dat betekent dat de er NH3 in je water komt (dat is al giftig voor vissen in grote hoeveelheden) en dat wordt vervolgens omgezet naar NO2, wat zeer giftig is voor vissen. Omdat de bacteri�n die NO2 naar NO3 omzetten, nogal traag groeien, wordt er een periode van 3 weken gerekend voor het indraaien van een aquarium, met alles er in, behalve vissen/andere dieren.

NO2-vergiftiging ziet er verder uit als een zuurstoftekort. Dit is het in feite voor de vis ook, omdat NO2 de opname van zuurstof blokkeert.

Wat moet je nu doen?
- Als het mogelijk is, je vissen tijdelijk ergens anders huisvesten, dan hoef je alleen nog maar te wachten.
- dagelijks 50% water verversen.
- extra zuurstof in het water, zodat zuurstofopname makkelijker wordt. Meer oppervlaktestroming en een bruissteentje kunnen dit bewerkstelligen.
- haal een testsetje voor NH3 en NO2, zodat je deze verbindingen kan meten.
- Pas als je stabiel geen NH3 en NO2 meer meet, dus wanneer je 3 dagen lang helemaal niets meer meet, kun je afbouwen met verversen.

Wat moet je nu juist niet doen?
- je filter schoonmaken
- voeren, vissen kunnen makkelijk een week zonder voer. Hoe minder je voert, hoe minder je de bak vervuilt.
- allerlei rommel van de viswinkel in je bak gooien
- de bodem al te fanatiek reinigen
- in paniek raken

Wat zou je daarnaast nog kunnen doen?
- je aquariumwinkel een optater geven omdat ze je dit niet verteld hebben.


Heel veel succes. Zo'n start is nooit leuk, maar je komt er wel doorheen. Hou ons vooral op de hoogte, zodat we kunnen adviseren.
 
oke mijn bak draait 4 maanden heb sinds de dood elke week 50% vervest. heb no2 druppel test 5 ml water 5 druppels dan 5 druppels no2-2 opstart fase had ik licht roze geloof 0.7 sind 3 maanden blijft ht water heldee dus 0 nitriet en daarbij ben ik vorige week naar de aquariumzaak geweest en hij had ook druppel test gedaan en water helder dus geen nitriet of nitraat verder neem ik aan dat als hij naar mijn vissen en water kijkt en mij dan die kuur geeft wel weet wat hij doet. ik heb wel in deze maanden redelijk veel dingen veranderd zoals planten en regelmatig nieuwe visjes misschien te vaak achter elkaar en misschien heeft daar wel een zieke tussen gezeten die de rest besmet heeft? had nu een week geen dode tot vandaag 3 1 jonge black molly (was altijd de meest actieve) 1 platy was getest had geen ziekte alleen vertoonde veroudering aan of lage weerstand en die gup met die bult wat daarna een gat werd. verder ben ik elke week even langs geweest in de aquarium zaak. of ze hebben mij gewoon zieke vissen verkocht of verkeerd spul gegeven. ik ververs mijm water vaak ivm met de sterfte verder heb ik in het begin nitrivec en anti nitriet spullen gebruikt. verder doe ik iedere keer leidingwater vis vriendelijk maken (sera llicht blauw) en bij hoge nitrier toxivec gebruikt in het begin. was de 1e maand.. geen dode alleen sinds deze maand hoewel de waardes nu volgend de aquariumzaak goed zijn. ik snap het niet meer. ( juwel bak 125 liter 80cm) c.a 25 kleine vissen(guppen, platy, blackmolly, ballonmolly en 1 algeneter.)
 
en 2 roodkopzalm
 
Wat heb je voor filter? In de bak of extern?
Hoe maak je die schoon?

Anti -nitriet?????
Ververs nu eens zonder de Sera.
Als jij het water kunt drinken,hoeft er niets bij.

Black molly vraagt iets zout water. zijn brakwater visjes.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan