Wat is er nieuw

Vissen tegen aanzuigkorf externe filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter belgiumdiver
  • Startdatum Startdatum
B

belgiumdiver

Guest
Hallo,

vraagje,

regelmatig "plakt" er een visje (zebradanio, kardinaaltetra) tegen de aanzuigkorf (originele sera aanzuigkorf) van men externe filter.
Helaas als ik niet tijdig de vis kan losschudden van de aanzuigkorf.
Juwel vision 260L met Sera 400+uv
de aanzuigkorf is in de rechterhoek tegen de achterwand geplaatst, ca 5 a 10cm van de bodem.
graag jullie hulp,advies

dank bij voorbaat

Is eigenlijk vreemd als dat gebeurd en meer een uitzondering in bepaalde gevallen volgens mij.
Kan het mezelf 1 keer herinneren in het geval van een gezonde vis en was een Bijlzalm,ik was toen in de bak bezig en het diertje raakte zo in paniek dat deze uit onhandigheid aan de aanzuigkorf vast kwam te zitten bv.
Verder heb ik weleens een dood visje gezien maar die was dus al dood en op die manier tegen de korf terecht gekomen.

Wat ik wil zeggen is dat het normaal gesproken niet gebeurd,zeker niet met de vissen die jij opnoemt want zijn sterke en snelle zwemmers.

Dus mijn advies is om te onderzoeken of er iets aan de hand is,bv de waterwaarden of een andere bewoner die de vissen zo opjaagt dat ze op die manier zich in de problemen brengen in het hoekje bij de aanzuigkorf.

Mocht het nou nog gebeuren terwijl je waarde goed zijn en er door niemand word opgejaagd kan je altijd nog kijken voor een spons om je aanzuigkorf.

Nou,dat is mooi knudde,spons zit zo vol,en vermindert de aanzuigen.
Een gezonde vis ,blijft daar niet tegen zitten, Zoals John ook al zegt.

Dat het goed was heb ik er ook niet bijstaan.
Tuurlijk zal dit de aanzuig verminderen en snel vol zitten.
Dat word dan goed schoon houden.

Maar kan het niet zo zijn dat hij in paniek is geraakt?
Ik zie ook wel eens een van mijn Espei's in een hoekje zitten helemaal achter de planten.
Zijn ze er vooruit doorheen gezwommen alleen dan komen ze er niet meer uit.
Uiteindelijk wel natuurlijk maar dit kost hem wel wat moeite.

Die korven zijn geloof ik 8-10 cm? waar dan overal water door gezogen wordt.
Zwemt hij tegen 1 kant,is de andere kant toch open.
Hij kan er wel een grove spons opzetten,scheelt altijd.

GewoonJoey zei:
Maar kan het niet zo zijn dat hij in paniek is geraakt?
Ik zie ook wel eens een van mijn Espei's in een hoekje zitten helemaal achter de planten.
Zijn ze er vooruit doorheen gezwommen alleen dan komen ze er niet meer uit.
Uiteindelijk wel natuurlijk maar dit kost hem wel wat moeite.

Ik geef toch aan dat er bepaalde uitzonderingen/situaties zijn waarbij het kan gebeuren maar de topicstarter heeft het over regelmatig verschillende vissen en dat is dus geen uitzondering meer lijkt me.

Een spons rond de korf is niks geks en heb dat zelf ook in m'n kweek en garnalenbak,moet je dan wel regelmatig schoonmaken en is een prima oplossing in deze gevallen maar voor een gezelschapsaquarium met vissen zou het niet nodig moeten zijn.

Seabait zei:
Is eigenlijk vreemd als dat gebeurd en meer een uitzondering in bepaalde gevallen volgens mij.
Kan het mezelf 1 keer herinneren in het geval van een gezonde vis en was een Bijlzalm,ik was toen in de bak bezig en het diertje raakte zo in paniek dat deze uit onhandigheid aan de aanzuigkorf vast kwam te zitten bv.
Verder heb ik weleens een dood visje gezien maar die was dus al dood en op die manier tegen de korf terecht gekomen.

Wat ik wil zeggen is dat het normaal gesproken niet gebeurd,zeker niet met de vissen die jij opnoemt want zijn sterke en snelle zwemmers.

Dus mijn advies is om te onderzoeken of er iets aan de hand is,bv de waterwaarden of een andere bewoner die de vissen zo opjaagt dat ze op die manier zich in de problemen brengen in het hoekje bij de aanzuigkorf.
Hier ga ik helemaal in mee.

~ Ivo

is inderdaad een vreemd geval heb de zelfde vissen in een trigon 190 zitten met een veel groter filter de e1500 en daar totaal geen last van
plant resten en ander vuil maar anders niet
het enigste wat ik zo kan verzinnen is dat je uitstroom rechtstreeks op je inlaat staat maar dan nog zouden de vissen voldoende kracht moeten hebben om zich daar aan te onttrekken
dus uit de stroom komen

groet

jaap

waterwaarden lijken OK,
no3 :10mg
no2 :0
GH : 8
KH : 10
PH ca 7
CL2 : 0

er zit wel nog een paartje kersenbuikcicliden, die toch territorium afbakenen.
uitblaas (linksboven achterwand) van men filter zal ik iets meer naar frontglas richten ipv rechtover inzuig (rechtsonder achterwand)
misschien hadden de neon en zebradanio badluck, zag net nog een corydora met staart tegen aanzuigbuis er van weg zwemmen zonder probleem.
alvast bedankt voor jullie snelle reacties!
super forum
groetjes

Laat de bak eens zien.

Ik heb de inzuig ook links onder,en de uitstroom midden boven en rechts boven.
Die stralen samen naar de bodem, dus de bodem blijft vrij schoon.

hR685pVOVvXqzJ82XkrjgBc_eWqcteRR.jpeg

Instroom dicht gemaakt, voor jonge sturi,s 1 cm.

Grote sturi,s 1 jaar,bij komkommer.

belgiumdiver zei:

Wie weet jagen die een hele nacht achter de andere bewoners aan waardoor ze uitgeput en van de stress zo aan het korfje eindigen bv.

Seabait zei:
belgiumdiver zei:

Wie weet jagen die een hele nacht achter de andere bewoners aan waardoor ze uitgeput en van de stress zo aan het korfje eindigen bv.

Ik ga met je mee.+1.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan