Vissen uit speciekuip in winter


M

Mimimimi

Guest
Eerst krijgen we nog een hittegolf maar ik ben toch al over de winter na aan het denken.

Ik heb een speciekuip met een aantal chinese danio's er in. Het zijn er nu meer dan ik er in het voorjaar in heb gezet dus volgens mij hebben ze het wel naar hun zin.

Ik was van plan ze in de winter in een oud aquarium te doen maar ik twijfel nog waar ik dat aquarium dan het beste neer kan zetten. Ze kunnen gewoon in huis maar misschien is het beter om ze in de winter bij wat lagere temperaturen te houden? Het aquarium zou bijvoorbeeld ook in de schuur kunnen maar dan zou ik wel graag een verwarming hebben die er voor zorgt dat de temperatuur niet al te ver daalt. Tot een graad of acht of zo? Lijkt dat jullie een goed idee? En zijn er aquariumverwarmingen te koop waarbij je de temperatuur zo laag in kan stellen?
 
Welke opties heb je allemaal?
Dat maakt het meedenken over welke van die opties het beste is een stuk eenvoudiger.
 
Zal ik doen. :)
Opties zijn:
- in speciekuip in tuin blijven (maar lijkt me te koud)
- in aquarium in huis maar dat is met 20 graden misschien te warm?
- of in een aquarium in de schuur met evt. een verwarminkje dat ervoor zorgt dat de temperatuur niet té laag wordt. In de schuur is geen verwarming en kan het bij héél ernstige vorst misschien zelfs vriezen.

Vraag is of het voor deze chinese danio's, die van buiten komen en volgende zomer weer naar buiten gaan, misschien beter is om een koudere winter te hebben. En dus niet heel de winter op kamertemperatuur in huis. In de schuur kunnen ze kouder staan maar doe ik er dan goed aan om er met een verwarming voor te zorgen dat de temperatuur niet té laag wordt? En hoe laag zou dat dan mogen zij? Tien graden of zo? En weet iemand of er ergens verwarmingen te koop zijn die op zo'n lage temperatuur in te stellen zijn? (ik heb al gegoogled maar kan niks vinden...).

Ik heb nog een oud aquarium van 80 cm met lichtkap dat ik hier voor wil gebruiken. Als ik het niet te warm wegzet kan ik misschien ook wat vijverplanten overhouden.

Heel wat vragen dus. Bedankt voor eventuele reacties!


-
 
Ik heb ze op een koude slaapkamer gehouden destijds in de winter zit je op 12 graden ongeveer.
Maar ook in de schuur kan maar dan heb je een oud warmteelement nodig dus zonder thdrmostaart eintje van 25 w om het iets te kunnen verwarmen moet goed gaan
 
Kan ook 20 graden maar zet hem boven op een slaapkamer of zolder nog beter
 
Ik heb ze met 10-12 graden buiten gehad half mei en dat heeft ze bij mij niet zo goed gedaan. Ik zou ze toch vanaf 15 graden proberen te houden, kouder overleven ze naar mijn idee wel maar niet te lang. Vanaf 15 graden kan dus binnen zonder verwarming.
 
Bij niet te strenge winters overleven ze in de vijver.
Kunnen wel wat hebben hoor
 
heb ze jaren in de vijver gehouden hele winter door .
helaas zijn ze bij gaan hemelen en jongen opgegeten door andere vissen die ik er toen bij in had gezet, wist ook gelijk dat dat dus niet samenging.
in een kuip kan je nu nog best doen hoor , bak klaarzetten en wachten wat het weer doet.
 
Speciekuip op de zolder zetten, bij strenge vorst zal de kuip buiten een ijsklomp worden.
Vorstgrens is bij strenge vorst ongeveer 80cm !!!

Grt. Daan
 
60 en strenge vorst kennen we niet meer.
Maar kuip wil idd niet buiten
 
Ik zal nog even laten weten hoe we hier de winter zijn doorgekomen. Ik heb uiteindelijk de danio's gevangen en in een aquarium op zolder gezet. Onverwarmd. Maar bij het uitvangen heb ik er drie gemist en die hebben het ook overleefd. In de speciekuip. Maar het is natuurlijk ook geen heel strenge winter geweest.
 
Top toch. Fijn dat het zo goed gegaan is
 
Ik ben trouwens nog hard op zoek naar stekelbaarsjes voor in mijn vijver. Ik wil ze echt niet zelf gaan vangen want ik vind dat ik dat niet kan maken. Maar mocht iemand tips hebben over hoe ik er op een andere manier aan kan komen dan hoor ik het graag.
 
Ik ben trouwens nog hard op zoek naar stekelbaarsjes voor in mijn vijver. Ik wil ze echt niet zelf gaan vangen want ik vind dat ik dat niet kan maken. Maar mocht iemand tips hebben over hoe ik er op een andere manier aan kan komen dan hoor ik het graag.
Heb je al op marktplaats gekeken?
 
Ja, ik heb op marktplaats gekeken. Er staat iemand op die veel te ver weg woont. Ik ben meer op zoek in midden-Brabant (ik wil er hier geen gezocht-advertentie van maken :). Maar bedankt voor de tip!
 
hier zijn ze gewoon bij tuincentra te koop dus ik denk bij jullie toch ook wel
 
hier zijn ze gewoon bij tuincentra te koop dus ik denk bij jullie toch ook wel
Ik kan ze echt helemaal nergens vinden en heb zelfs al tuincentra in de omgeving gebeld. Volgens mij vinden ze het zelfs een stomme vraag. :-(
 
Woon niet in de buurt helaas maar weet zo al 2 plekken waar ze ze verkopen
 
Hier in de omgeving echt niet. Wel een winkel waar ze vertelden dat de stekelbaarsjes meestal pas later in het jaar kwamen. Samen met de grondeltjes.
Maar toch ook weer bedankt voor het bericht! :petjeaf:
 

Terug
Bovenaan