Wat is er nieuw

Vissen van een boekhouder

• Onderwerp starter Onderwerp starter ZJVissen
  • Startdatum Startdatum
Z

ZJVissen

Guest
Goedemorgen allemaal!

Wij zijn een boekhoudkantoor en wij wilde graag wat meer gezelligheid op kantoor hebben. Daarom kwamen wij met het idee dat wij graag een aquarium wilde beginnen. We hebben 0 kennis en 0 ervaring met vissen dus hebben ons goed laten helpen en adviseren bij de Intratuin in Almere. Gister was het eindelijk zo ver en mochten wij ons water laten testen om te kijken of we de vissen mochten ophalen. We hebben een 60 liter bak van Jewel. Hierbij een foto van het aquarium:

Schermafbeelding 2020-09-24 om 08.14.33.png

Schermafbeelding 2020-09-24 om 08.14.45.png

We zijn zo blij met onze drie nieuwe medewerker op kantoor 😍 Ze zijn er nu een dag en ze brengen nu al zoveel gezelligheid. Hierbij onze lieve visjes:

Dit is Gold:
Wat me opvalt is dat deze vis heel rustig is
IMG_7331.jpg

Dit is Parel:
Deze vis is rustig maar soms ineens super snel en deze vis zoekt veel interactie op met de andere vissen.
Schermafbeelding 2020-09-24 om 08.19.23.png

Dit is Diamond:
Deze vis is heel erg actief en druk en komt de hele tijd naar je toe zwemmen. Als ik een foto wil maken duikt hij bijna op mijn camera. Diamond staat bijna nooit stil dus is moeilijk om een goede foto te maken.
Schermafbeelding 2020-09-24 om 08.20.52.png

We zijn ontzettend blij met onze vissen en willen heel goed voor ze gaan zorgen. Vandaar dat ik me ook aangemeld heb op dit forum. Als jullie nog tips hebben of informatie over onze vissen dan hoor ik het graag. En hoe kan je zien of het een mannetje of vrouwtje is? Is er bijvoorbeeld een kans dat ze zich gaan voortplanten?

We gaan over 2 weken weer terug naar de intratuin om ons water opnieuw te laten testen.

Als eerste welkom op het af, leuk zo'n kantoor bak.

Helaas waren de adviezen welke je gekregen hebt niet helemaal juist en zal je spoedig tegen problemen aanlopen.
Lees je even verder in in de stickies uit deze link.
https://aquaforum.nl/forums/goudvissen.46/
Met name deze,
https://aquaforum.nl/threads/interessante-artikelen-over-goudvissen.46146/Verder raad ik aan om zelf een druppeltest kit te nemen zodat je zelf je waarden kan meten, deze kits kan je onder de € 40.00 kopen.

Tja hoe zeg ik dit.. De intratuin in muziekwijk heeft jullie een beetje in het ooitje genomen. Helaas zie ik dat daar wel vaker gebeuren.
Goudvissen zijn voor in een grote vijver, niet voor in zo'n 60cm aquarium.

Verder is het wel een leuk idee en staat hij leuk op jullie bureaus, het visbestand zou alleen anders moeten.

Wij wilde eerst tropische vissen alleen vertelde ze ons dat we daarvoor meer ervaren moesten zijn. Wat vervelend om te horen zeg... De vissen zijn nu nog klein, is het aquarium nu ook al te klein? Of pas als de vissen groter worden. Thuis heb ik een vijver waar ze eventueel ook in kunnen mochten ze te groot worden.

Idd leuk dat er 3 extra medewerker zijn, maar ja in een te klein kantoortje.😉🙂

Maar ze krijgen toch ook een eindejaarsbonus en gouden handdruk mag ik aannemen.😀

Naar wat mogelijk of in de vijver of terug brengen.

Met tropische vissen kan wel in die bak maar dan moet je wel rekening houden met de viskeuze. Grootte, handige vuistregel is bijvoorbeeld aquarium lengte 10 x volwassen vis lengte. En 1 â 2 liter water per cm vis.

Wij wilde eerst tropische vissen alleen vertelde ze ons dat we daarvoor meer ervaren moesten zijn.
Goudvissen en sluierstaarten zijn lastiger te houden dan andere vissen, dat dit beginners visjes zijn is zeker niet waar, ja ze zijn sterk, maar zouden ook erg oud moeten kunnen worden mits goed gehouden, wat wil zeggen een grote bak, zeer groot filter en veel grote waterwissels minimaal 2x per week.
Als je zelf een vijver hebt zou ik daar sterk over gaan nadenken en voor andere vissen eens een topic openen in "samenstelling visbestand".

Heel erg bedankt voor alle informatie. Kan het kwaad als wij nu een half jaar deze vissen zo houden aangezien ze nu nog klein zijn? Dan hebben wij nu de tijd om ons te verdiepen in tropische vissen. Na een half jaar doe ik deze dan bij mij thuis in de vijver.

Heel erg bedankt voor alle informatie. Kan het kwaad als wij nu een half jaar deze vissen zo houden aangezien ze nu nog klein zijn? Dan hebben wij nu de tijd om ons te verdiepen in tropische vissen. Na een half jaar doe ik deze dan bij mij thuis in de vijver.

Er zijn een aantal beginnersfouten gemaakt waaronder inderdaad de verkeerde soort vissen. Of je dit een half jaar zo kunt laten weet ik niet, ik zou het zelf in ieder geval niet doen en de vissen terug naar intratuin brengen met een serieuze boodschap dat je niet blij bent met het foutieve advies. Dit zou hopelijk een opvoedend effect hebben op de winkel. Wellicht niet jij alleen maar als dit vaker voorkomt hopelijk wel.
Ter referentie, in Duitsland is het zelfs bij wet verboden om goudvissen in aquarium van minder dan 200L te houden.

Wellicht een voor nu een meer dringende kwestie is dat je ook niet ingedraaid hebt. Waarschijnlijk zegt dat je nu niet zoveel maar een aquarium is een relatief gesloten biologisch systeem en de afvalstoffen die vissen produceren moeten verwerkt worden. Dit noemen we de stikstofkringloop en gaat van ammonia (afval van de vis/voer etc) naar nitriet en van nitriet naar nitraat. Nitraat is veel minder schadelijk voor de vissen dan de eerste twee genoemde stoffen en kun je uiteindelijk verwijderen door regelmatig water te verversen. Dit omzetten gebeurt door bacteriën die tijd nodig hebben om zich te huisvesten in een nieuw aquarium. In de regel staat hier 4 weken voor en die 4 weken heb je dus nog geen vis in het aquarium. Op onderstaande website kun je daar meer over lezen:

https://www.aquariadise.com/stikstofkringloop-aquarium-indraaien

Indraaien hebben wij wel gedaan, alleen 2 weken was voldoende vertelde de Intratuin ons... Ze hebben het water wel getest voor ons. We gaan volgende week terug dan zullen we het erover hebben.

Misschien kan @Giebeltje een goed advies geven daarover met haar kennis van zaken, maar ik denk dat over een half jaar er al schade aan de vissen zit en een vijver dan nog te koud is.

Ik zou ze liever zelf zo snel mogelijk uit de bak halen en dan desnoods de bak even zonder bewoners laten draaien als je je eerst goed wil inlezen. Het zijn nogal vervuilers en dit bakje is vrij klein met mogelijk gevolgen als nitriet.

Goedemorgen en welkom op dit forum!

Vooral ook welkom aan jullie nieuwe medewerkers Gold, Parel en Diamond. Jullie bakje ziet er erg leuk uit, maar helaas hebben de medewerkers bij Intratuin en de meeste andere tuincentra en plaatselijke dierenwinkels doorgaans niet erg veel verstand van met name goudvissen. Er zijn een paar grote fouten gemaakt:

1. Gold is een enkelstaart goudvis. Dit zijn snelle zwemmers, die minimaal 150 cm aan baklengte nodig hebben en zich bovendien minder prettig voelen bij kamertemperatuur. De beste temperatuur voor deze vis is 10 - 20 graden Celsius. De beste werkplek voor Gold zal dus een vijver zijn.

2. Parel is een Redcap Oranda, die heel goed op kamertemperatuur gehouden kan worden, maar wel minimaal 50 liter water aan zwemruimte nodig heeft. Bovendien maakt de Wengroei op de kop en de lange vinnen, dat de vis gevoelig is voor bacteriele infecties. Veel van deze vissen zijn al vanaf hun geboorte besmet met bacteriestammen, die actief worden wanneer door slechte waterkwaliteit de weerstand vermindert. Parel zou goed op kantoor kunnen functioneren, maar heeft daarvoor wel een bak van 120 cm breed nodig, een hele grote filter (of twee!) en veel waterwissels. Ik heb zelf sinds korteen Redcap Oranda in mijn bak, maar ik heb twee flinke binnenfilters en een extra biologisch filter, en een 60 % waterwissel iedere 3 dagen.

3. Diamond is een Black Moor Demekin of Telescoopoog, die door zij ogen extra kwetsbaar is. Door de, overigens erg leuk gekozen, decoratie kunnen de ogen gemakkelijk beschadigd raken. Voor Diamond geldt verder hetzelfde als voor Parel: Diamond zou het bij jullie goed kunnen doen, mits de leefomstandigheden verbeterd worden.

Jullie kunnen dus drie dingen doen:

1: Gold naar een vijver brengen, waar hij een passend goudvissenleven kan leiden en een 120 cm bak inrichten voor Parel en Diamond.

2: Een enorme bak van minimaal 150 breed neerzetten voor alledrie de vissen, maar wel op een plek die rond de 20 graden blijft.

3: Alledrie de goudvissen wegbrengen, en bijvoorbeeld een groepje Prachtbarbelen in je huidige bak houden. Dan houd je de decoratie ook, maar wel met visjes die er minder last van hebben.

Ga je toch voor de Goudvissen, dan is hier op het forum veel informatie te vinden.

Goedemorgen en welkom op dit forum!

Vooral ook welkom aan jullie nieuwe medewerkers Gold, Parel en Diamond. Jullie bakje ziet er erg leuk uit, maar helaas hebben de medewerkers bij Intratuin en de meeste andere tuincentra en plaatselijke dierenwinkels doorgaans niet erg veel verstand van met name goudvissen. Er zijn een paar grote fouten gemaakt:

1. Gold is een enkelstaart goudvis. Dit zijn snelle zwemmers, die minimaal 150 cm aan baklengte nodig hebben en zich bovendien minder prettig voelen bij kamertemperatuur. De beste temperatuur voor deze vis is 10 - 20 graden Celsius. De beste werkplek voor Gold zal dus een vijver zijn.

2. Parel is een Redcap Oranda, die heel goed op kamertemperatuur gehouden kan worden, maar wel minimaal 50 liter water aan zwemruimte nodig heeft. Bovendien maakt de Wengroei op de kop en de lange vinnen, dat de vis gevoelig is voor bacteriele infecties. Veel van deze vissen zijn al vanaf hun geboorte besmet met bacteriestammen, die actief worden wanneer door slechte waterkwaliteit de weerstand vermindert. Parel zou goed op kantoor kunnen functioneren, maar heeft daarvoor wel een bak van 120 cm breed nodig, een hele grote filter (of twee!) en veel waterwissels. Ik heb zelf sinds korteen Redcap Oranda in mijn bak, maar ik heb twee flinke binnenfilters en een extra biologisch filter, en een 60 % waterwissel iedere 3 dagen.

3. Diamond is een Black Moor Demekin of Telescoopoog, die door zij ogen extra kwetsbaar is. Door de, overigens erg leuk gekozen, decoratie kunnen de ogen gemakkelijk beschadigd raken. Voor Diamond geldt verder hetzelfde als voor Parel: Diamond zou het bij jullie goed kunnen doen, mits de leefomstandigheden verbeterd worden.

Jullie kunnen dus drie dingen doen:

1: Gold naar een vijver brengen, waar hij een passend goudvissenleven kan leiden en een 120 cm bak inrichten voor Parel en Diamond.

2: Een enorme bak van minimaal 150 breed neerzetten voor alledrie de vissen, maar wel op een plek die rond de 20 graden blijft.

3: Alledrie de goudvissen wegbrengen, en bijvoorbeeld een groepje Prachtbarbelen in je huidige bak houden. Dan houd je de decoratie ook, maar wel met visjes die er minder last van hebben.

Ga je toch voor de Goudvissen, dan is hier op het forum veel informatie te vinden.

Heel erg bedankt voor al deze informatie. Wij gaan zeker actie ondernemen want willen het beste voor de visjes. We gaan volgende week in ieder geval weer naar de Intratuin en we laten weten wat we uiteindelijk gedaan hebben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan