Wat is er nieuw

Vissen verschuilen zich, heeft dit te maken met mijn waterwaarden?

• Onderwerp starter Onderwerp starter blackmoor
  • Startdatum Startdatum
B

blackmoor

Guest
Beste allen,

Ik heb nu sinds negen weken mijn Juwel Rio 180. De laatste tijd begin ik op te merken dat twee vissen zich vaak verschuilen op dezelfde plek. Ook heb ik op mijn braziliaanse klimop (zo heet 'ie geloof ik) veel groene algen. Ik vroeg me dus af of al deze dingen soms te maken hebben met mijn waterwaarden.
Even de feiten:
Ik geef mijn drie sluiers 15 korreltjes per dag.
Voeg bio 160 co2 toe.
Voeg elke dag 2,5 ml profito toe.
Ververs elke week 45 liter.
Filter: Cristalprofi greenline e701
Mijn waarden zijn:
ph: 6,8!!
no2 en no3: 0
gh:14 ˚d
kh: 10 ˚d
chloor: 0

Totaaltje vd bak:
hSCpyuMPC687S0iEMMvZ4WsPnikTKe-g.jpeg

Groene algen:

Vis verschuilt zich altijd achter de waterpest:

no3 mag gerust wat hoger, tekort daaraan kan ook algen geven dus misschien dat het daardoor komt.

kijk anders is hoe ze reageren na een 50% waterwissel.

Waterwaarde is in principe weinig mis mee voor de vissen. Wellicht je CO2 gehalte te hoog? Koop eens een constantmeter van JBL ofzo:
BoOCW2gER68yibtK1DT5CGmgV0Esd7yq.jpeg

Is niet heel nauwkeurig maar prima als indicatie.

Verder onlangs ingrijpende veranderingen gedaan?

Zoals Rich al aangeeft mag je no3 geen 0 zijn aangezien dit belangrijk is voor planten. Evenals de po4.

Tja, misschien moet ik toch maar zo'n estmative- index plantenvoeding set kopen...

En een bio- co2 kan toch niet en te hoge waarde veroorzaken? Misschien moet ik in m'n uitstroom toch maar lucht meenemen: zegmaar de verstuiver iets boven het wateroppervlak plaatsen

en qua ingrijpingen ofzo, niet anders dan normaal.

En een bio- co2 kan toch niet en te hoge waarde veroorzaken? Misschien moet ik in m'n uitstroom toch maar lucht meenemen: zegmaar de verstuiver iets boven het wateroppervlak plaatsen

Het gaat om de hoeveelheid CO2 in het water. Hoe meer CO2, hoe lomer de vissen worden. Wat bij constant te hoge waardes kan leiden tot CO2 vergiftiging/vergassing.

Oke, ik heb nu mijn verstuiver boven het water geplaatst, zo komt er meer 'normale' lucht bij, minder co2 en een hogere ph waarde toch?

Je kan wel teveel bio co2 krijgen als bijvoorbeeld je bakje te groot is. Deze moet rond de 1% zijn van het bodemoppervlak bij een gemiddelde bak. Desnoods kun je het daarna aanpassen/bijstellen.

Het bodemoppervlak is 100 bij 40 cm, maar dan is het bakje van ong 3 bij 3 niet te groot.

Dat is dan 40 vierkante cm en dat is bijvoorbeeld een bakje van 7x7 of 8x5. Ik raad ook een co2 indicator aan.

Waterwaarde is in principe weinig mis mee voor de vissen. Wellicht je CO2 gehalte te hoog? Koop eens een constantmeter van JBL ofzo:
y5wBhQ4eRMaIpekoZM1yCEl_DEsJ01Tu.jpeg

Is niet heel nauwkeurig maar prima als indicatie.

Verder onlangs ingrijpende veranderingen gedaan?
Deze meet de waterdamp dus die zijn beter dan druppeltesten.

Jamaar JBL zou toch geen bio co2 voor een bak van 160 liter maken die een co2 vergiftiging kan veroorzaken?

En wat is trouwens de beste en goedkoopste manier om een estmative index- plantenvoedingsset aan te schaffen?

die heb ik ook, je kan ook die van aquariumbemesting.nl nemen. komt allemaal ongeveer wel op hetzelfde neer.

Hoelang kun je daar dan mee doen?

pfoe das een goeie vraag.. meer dan een jaar toch haast wel voor een rio180

Da's mooi!

En wat is trouwens de beste en goedkoopste manier om een estmative index- plantenvoedingsset aan te schaffen?

Neem eens contact op met ons lid Backplay. Die geeft ook desgewenst prima adviezen en is niet duur.

Ik gebruik de poeders voor de EI.

In zal me ook even goed inlezen alvorens te beginnen met de EI!

Jamaar JBL zou toch geen bio co2 voor een bak van 160 liter maken die een co2 vergiftiging kan veroorzaken?

Als je de netto inhoud van je bak berekend, kom je denk ik op minder uit dan 160 liter.

lengte x breedte x hoogte

101 x 39 (achterwand?) x 36 (bodem?) = 142 liter

ja, maar ik heb wel veel draadalg en een soort stipalg, wat duidt op co2 tekorten

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan