Wat is er nieuw

Vissen ziek? Waterwaardes zijn goed.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guess-Wh0oo
  • Startdatum Startdatum
G

Guess-Wh0oo

Guest
Hoi Allemaal!

Ik hem een wat kleiner aquarium 40 liter, verwarmt en met een pomp voor 100liter. Sinds een aantal dagen kamp ik met veel vissen die dood gaan.(heb guppen,endlers en een aantal plaatjes erin). Heb het water getest en laten testen op de waardes en dit is(op 3 dagen geleden dat het nitraatniveau net te hoog was) nu goed.
Elke dag gaan er weer ongeveer 6-10 vissen dood, tot nu toe vooral de mannetjes) en zit al rond de 30 stuks🙁
Ze lijken moeilijker te kunnen gaan zwemmen(geen kracht meer?) en naar de bodem te zinken en daar stoppen ze uiteindelijk met ademen. Klik HIER om naar de youtube opname te gaan).

Wie kan mij alsjeblieft helpen, want ik heb geen idee wat dit is, ook niets kunnen vinden met de symptomen. Dit kan er ook aan liggen omdat ik niet weet waar ik naar moet kijken.

Alvast vriendelijk bedankt!

Leander
 
Wat denk je zelf,Leander.???
Als ik dit lees,heb jij een 50 VISSEN,in 40 Liter water??????
Hoelang draait dit bakje?
En ,wat zijn dan de waterwaaeden?????

Ververs nu eens GELIJK de Helft water. .
En ,heb je er een zuurstofsteentje op?
 
De hoeveelheid vissen is al 4 maanden hetzelfde(vooral kleintjes).
Heb hem nu ongeveer een jaar staan.
De waterwaarden zijn volgens de winkel allemaal in orde. En volgens het kleurenschema ook goed. Geen idee wat de exacte waarden zijn in cijfers. Heb ingister de bak voor de helft ververst, gister weer.

Ik heb er geen zuurstofsteentje op, maar dat is het enige wat ik nog kan bedenken wat het zou kunnen zijn buiten ziektes om. Maar waarom gaan er nu dan opeens vissen dood en niet al 3 maanden geleden?(zaten toen meer volwassen guppen in dan kleintjes)

bedankt voor je antwoord en sorry voor mijn onwetendheid.
 
Ziekte's zijn niet af te lezen uit de waterwaardes.
Alleen vergiftigingen ....
 
Marcje1968 zei:
Ziekte's zijn niet af te lezen uit de waterwaardes.
Alleen vergiftigingen ....

Dat begrijp ik. Daarom ook mijn vraag herkent iemand dit als een ziekte. Want weet niet wat het anders kan zijn als de waterwaardes goed zijn.
 
Hangt er nu al zuurstof in?

Laat het hele bakje eens zien?

En zeggen,waterwaarden zijn goed,is voor ons onaannemelijk.
Dat werkt niet.
Dat er veel vis dood gaat,is ook,dat er TEVEEL in zit.
 
Maar wat zijn die waterwaarden dan precies? Misschien ziet iemand hier er toch iets in wat jij niet als schadelijk beschouwt. 😉
Visje in het filmpje hapt naar lucht. Weet je zeker dat je water vrij is van nitriet? Want dan vallen je vissen dus inderdaad bij bosjes om.
Bij de meeste ziekten zie je eerst wel iets aan de vissen. Geen bolle buikjes? Rare plekjes? Wormpjes? (inwendige wormpjes zijn uiteraard niet altijd te zien, maar vermoed dat daarmee je vissen niet zo snel achter elkaar allemaal om zouden vallen).

In zo'n klein bakje is je hoeveelheid vissen echt immens groot, zelfs met een goed filter. Gevolg: vergiftiging en hogere vatbaarheid voor ziektes (+snellere verspreiding ziektes binnen de bak) door de hoge dichtheid vissen.

- Mascha
 
Erg onrustig geheel. Veel teveel vissen (ook te grote..plaatjes, black molly meende ik ook te zien) schieten door je bakje heen. Is eigenlijk vragen om problemen. Die dan ook niet uitblijven.
Co2 op je bak? Veel licht? ---- zuurstoftekort?---vegiftiging door teveel co2?-----blijft raden zo!
 
Dus sowieso verstandig bij lucht-happendje visjes:
- Veel verversen om eventuele vergiftiging tegen te gaan
- Luchtsteentje er tijdelijk in hangen voor extra zuurstof (goed bij zuurstoftekort door o.a. nitriet of te veel CO2).

Maar nog steeds benieuwd naar de waarden 🙂 Bijvoorbeeld pH en KH, om daaruit de CO2 te berekenen. Kunnen die beide waarden naar je mening nog wel 'goed' zijn, maar in combinatie kunnen die alsnog verkeerd uit vallen als je daar geen rekening mee houdt.

- Mascha
 
Is ook een witte stip aan de bek van de gup te zien dus zou ff heel goed de andere vissen bekijken of ze dat ook ergens hebben.
 
Dank aan iedereen zijn adviezen!

Vandaag weer 1/2-1/3 ververst van het water. Ook hangt er een luchtsteentje in voor extra zuurstof. De stip op de bek van het visje was alleen bij die vis. Er zitten 2 black mollies in en 3 plaatjes, de rest alleen guppen en een algeneter. Bij geen enkele vis is iets aan de buitenkant te zien dat afwijkt.
De vissen die dood aan het gaan zijn beginnen met het minder actief bewegen waarbij ze veelal echt kracht lijken te verliezen.


De waardes, naar kleur kijkende zijn als volgt:
cl2=0,2
ph=7
kh=5d
gh=7d
no2=0
no3=15

De no3 is weer gestegen in vergelijking met ingisteren.
Ik ging er van uit met het zelf testen en aflezen dat het goed was, dit werd door de vissenverkoper die mijn water getest heeft bevestigd: dat het water er goed uitzag toen ik het probleem had uitgelegd.

Graag hoor ik jullie bevindingen over de waterwaardes en wat ik nog zou kunnen/moeten veranderen.
 
Waardes zien er goed uit, dus ik zou het niet weten.
Wel goed dat bij deze bevolking van je aquarium de waardes zo goed zijn eerlijk gezegd.
Ik weet niet hoeveel vissen er zwemmen in je bak, maar te veel vis geeft toch een overbelasting aan je water,en zeer waarschijnlijk ook een boel stress.
Als je heel veel mensen maanden op een kluitje houd, gaan die elkaar ook dwars zitten of ziek worden door kruisinfecties.
Ik denk toch dat daar je probleem ligt 😉
 
Nee, dat ziet er niet goed uit. Het chloorgehalte dient namelijk nul komma helemaal niets te zijn.

Chloor is nogal schadelijk. Of het de oorzaak van de problemen is, is moeilijk aan te geven, maar dat is iets anders. Ik zou flink verversen (zorg dat je zeker bent dat het nieuewe water chloorvrij is) en dat blijven doen tot het chloorgehalte minimaal is.

~ Ivo
 
Bedankt weer voor de adviezen. Het chloor is er inderdaad en dient er niet te zijn, maar staat niet als schadelijk in deze hoeveelheid op de lijst.
Verversen dat gebeurd nu veel, dus komt goed. Bedankt!
 
Heb het water ook nogmaals laten testen bij de winkel.
Nitraat moest nog iets minder, dus heb weer het water ververst en er een nieuw koolstoffilter ingezet. Er zat ook iets ammonia in en moest er wat bacterie spul in doen. Hij dacht zelf aan een filterprobleem, vandaar het nieuwe binnenfilter.
 
Staat dat chloor op zo'n teststrip? zo'n 5-in-1? dat is niet betrouwbaar die chloortest. In nederland mogen we er van uit gaan dat er geen chloor in het kraanwater zit. Dus lijkt me ook sterk, of je moet hem schoongemaakt hebben met bleek ofzo? lijkt me ook sterk 😉
 
Chloor kan in het water zitten als het waterleidingbedrijf schoonmaak heeft uitgevoerd. Normaal mag er geen chloor in het water zitten, in geval van nood wel.

~ Ivo
 
Misschien moet je ook even je leidingwater testen op chloor en eventueel een waterbehandelingsmiddel gebruiken.
 
Zo te lezen heb je veel te veel vissen bij elkaar voor dit bakje. En inderdaad, veel verversen. Doe maar elke dag, zeker met zo veel vissen bij elkaar. Hoe heb je getest?
 
Chloor krijg je toch uit het water met een luchtsteen ( flink beluchten), en niet zozeer door verversen? Als het waterleidingbedrijf idd chloor gebruikt heeft, dan heeft verversen toch geen nut?
 
Inderdaad, even een dagje beluchten.
 
Had het leidingwater inderdaad al getest en hier was niks mis mee. gebruik een 6in1 test strip, waar de chloor ook op zit. Na 3 sec aflezen.
Beluchten bedoel je mee luchtpompje erin? en klep open ofzo?
 
Ja,zuurstof in brengen.
Door dat er zoveel vis in zit, in dat te kleine bakje,is de zuurstof snel op.
 
Guess-Wh0oo zei:
Bedankt weer voor de adviezen. Het chloor is er inderdaad en dient er niet te zijn, maar staat niet als schadelijk in deze hoeveelheid op de lijst.
Verversen dat gebeurd nu veel, dus komt goed. Bedankt!
Welke lijst?
Op internet zie ik 0,02 op een aantal plekken en in de bijsluiters van onze testen ging het om 0,02 en 0,05.

Sterrekind zei:
Chloor krijg je toch uit het water met een luchtsteen ( flink beluchten), en niet zozeer door verversen? Als het waterleidingbedrijf idd chloor gebruikt heeft, dan heeft verversen toch geen nut?
Juist omdat chloor niet als permanente methode van zuivering mag worden gebruikt is een logische verwachting dat verversen nut heeft, tenzij je inderdaad weer de pech zou hebben dat er op dat bepaalde moment chloor in het water zou zitten. Je kunt uiteraard vantevoren even op chloor testen, voor de zekerheid.

~ Ivo
 
Bij mij op de test 0,2 mg/l cl2 is veilig vanaf 0,6 komt het in het rode gebied.

@ Bertus - Er zitten nu nog ongeveer 15 vissen in. Gaat hard met zoveel doden. Maar hoe kan het dat het voor maanden lang wel goed gaat en van de een op andere dag gaan er vissen met hoopjes achter elkaar dood?

Helaas zijn er vandaag ook weer 2 vissen dood gegaan. Geen idee of dit een na-effect is of dat het probleem nog steeds in het water zit.
 
Er kunnen in feite meerdere oorzaken zijn. Je schrijft dat je met de bodem hebt zitten rommelen, en het filter hebt schoongemaakt. het kan zijn dat je een groot deel van je broodnodige bacterie-colonie om zeep hebt geholpen en hierdoor een nitriet piek hebt gehad. Daarnaast kan het ook zijn dat door het rommelen met de bodem er een amoniakpiek is geweest doordat oude ontlasting ineens is losgekomen.

Ik zou je aanraden om je water even goed te laten testen bij de dierenwinkel en liefst als het budget het toelaat een druppeltestsetje te halen. Zolang er visjes doodgaan zou ik zeker elke dag de helft van het water verversen.
 
Sterrekind zei:
Er kunnen in feite meerdere oorzaken zijn. Je schrijft dat je met de bodem hebt zitten rommelen, en het filter hebt schoongemaakt. het kan zijn dat je een groot deel van je broodnodige bacterie-colonie om zeep hebt geholpen en hierdoor een nitriet piek hebt gehad. Daarnaast kan het ook zijn dat door het rommelen met de bodem er een amoniakpiek is geweest doordat oude ontlasting ineens is losgekomen.

Ik zou je aanraden om je water even goed te laten testen bij de dierenwinkel en liefst als het budget het toelaat een druppeltestsetje te halen. Zolang er visjes doodgaan zou ik zeker elke dag de helft van het water verversen.

Bedankt voor je antwoord!
Heb het water gisteren helemaal laten testen daar kwamen alleen de dingen uit die in ��n van de vorige posts staan.
Helaas heb ik dat geld niet, maar de dierenwinkel kan het gelukkig prima dus laat ik het daar doen. Ik heb trouwens niet in de bodem lopen rommelen btw, dus niet direct de oorzaak voor de problemen. Hopelijk was dit het en blijft hetgeen dat over is gewoon leven.
 
Excuus! Ik haalde je door de war met iemand anders die wel met zijn bodem had gerommelt. Fijn dat je wel je water kunt laten testen bij de dierenwinkel
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan