vissen zwemmen aan oppervlakte


M

Marcelvdh

Guest
Hallo allemaal

Heb een vraagje. Sinds een weekeen 70 liter bak staan en een aantal vissen over geplaatst naar hun nieuwe onderkomen 8 kardinaal tetra's 2 guppen 1 vijfstreep bardeel en een algeneter alles leek goed te gaan tot het moment van bijkopen van 6 lichtogen en 2 kardinaal tetra's en een albino algeneter.

Volgens de verkoper kon dit allemaal tot ik de volgende dag wakker werd.
3 doden vissen en de rest aan de oppervlakte naar lucht happen, ik naar de winkel en werd verteld dat er waarschijlijk een nitriet piek was omdat de bak nog zo kort draaid dus test van jbl nitraat was goed nitriet licht verhoogd naar het eerste vlakje weet even geen getallen omdat ik op moment van schrijven op mijn werk zit de rest was ook oke

Bij thuis komst 2 uur later weer 4 tetra's dood gelijk 50% water ververst en bacteri�n toegevoegd toen de vissen nog aan de oppervlakte bleven hangen weer naar de winkel voor een luchtpompje om zuurstof te kort ook uit te sluiten. Vissen gingen zich iets normaler gedragen maar lichtogen blijven aan oppervlakte.

Nu iedere dag 50% water verversen maar helaas gister een tetra en lichtoog eruit mogen vissen

Alle waardes zijn nu goed voor zover ik kan zien met een stripje.

Iemand nog suggesties wat te doen en herstellen vissen eventueel nog van een zuurstof gebrek of duurt dit lang?

Ik weet nu dat de bak beter eerst 3 weken zonder vissen had kunnen draaien maar daar is het helaas nu te laat voor :oops:
 
Welkom op het forum Marcel,jammer dat je gelijk met een hoop pech begint.

Als het zuurstofgebrek verholpen is herstellen de vissen daar gelijk weer van maar zaak is idd om de slechte stoffen uit de bak te krijgen die al deze problemen veroorzaken en doe je dus goed met verversen.
Goed de boel blijven meten en heel weinig voeren.
 
Ja, je zegt het eigenlijk zelf al, en nu te laat kom je er achter.
Vaak met het plaatsen van nieuwe vissen kan er natuurlijk ook wat mis gaan, maar als je al uitval had, zou ik nog even gewacht hebben met vissen kopen, want meer vis in een oningedraaid aquarium geeft weer meer belasting op je waterwaardes.
Een nitrietpiek kan zo opkomen en ook weer snel verdwijnen, dus je weet het niet.Ik zou voorlopig even wachten tot je bak stabiel is voor je weer vissen bij koopt, en dan voorzichtig bijvoegen, dus niet veel vis in 1 keer, maar een weekje wachten voor je de volgende erin doet ;)
 
welkom op het forum

rot voor je dat ze je verkeerd ingelicht hebben
veel succes er nog mee
 
Bedankt voor de snelle reactie

Het water test ik nu in de ochtend en de avond en is vooralsnog 3 dagen stabiel wel blijven de vissen aan de oppervlakte hangen.

Ververs nu iedere dag 50% van het water en voeg iedere keer bacteri�n toe.

Wat ik alleen niet snap is dat de vissen boven in blijven hangen.
De nieuwe lading vissen is er na 3 dagen bij gegaan en was toen nog geen sprake van uitval.

Voeren ben ik idd ook gelijk mee gestopt heb gister morgen wel een heel klein beetje gevoerd.
Maar vandaag weer niet in verband met weederom 2 dode vissen gister

Is idd jammer dat ze me niet verteld hebben dat ik beter even kon wachten met nieuwe vissen want baal nu enorm dat er al 10 vissen dood zijn.
 
Probeer eens een zuurstof pompje met bruissteen erin te hangen, of je uitstroom naar het oppervlak richten zodat er meer beweging in het water komt.
 
Verhaal is ook dat stripjes niet zo nauwkeurig zijn en niet compleet want er zou bv nog nh3 en 4 aanwezig kunnen zijn in het water wat de vissen niet fijn vinden.
Staat het luchtpompje nog steeds aan?
 
Ahh, je had al een zuurstofpompje erin, sorry.
Ja, nh staat voor ammonia/ammoniak wat door vervuiling van ontlasting veroorzaakt kan worden b.v.
Veel verversen, zuinig voeren, en afwachten maar.
 
Het luchtpompje staat idd nog steeds aan.
En de pomp staat ook richting het oppervlak er is in ieder genoeg stroming aanwezig in bak

Dus toch maar andere testen halen

Het test koffertje van wesdijk is die goed genoeg of toch liever de duurdere variant
 
Ik ken dat koffertje niet, heb zelf sera, ook niet heel erg handig in gebruik, maar geeft een redelijke indicatie.
Altijd makkelijk om een testkoffertje in huis te hebben ;)
Als alles goed draait ben ik benieuwd naar een :foto: van je bak.
 
Zou voor een Kunststof bak kijken.
Of een 2 e aquarium.()lenen)?

Doe daar kraanwater in. en zuurstofplanten.
Zet daar de vissen in,met zuurstof.

Nu kan de goeie bak indraaien,zonder slachtoffers.
 
Nou Bertus, is dat niet een beetje van de regen in de drup?
Een nieuwe bak erbij is ook niet ingedraaid waar de vissen dan tijdelijk in zouden moeten :S
 
Hallo allemaal wederom bedankt voor de reacties.

Heb idd overwogen om een andere bak neer te zetten allen dan heb ik idd het probleem dat die bak ook niet ingedraaid is.

Heb nu een plant eruit gehaald die naar mijn idee een beetje bruin oogt en niet groeit.
Ben vanmiddag ook naar wesdijk gegaan om mijn aquarium water te laten testen en ook die zeiden dat alle waardes goed zijn
Maar mijn vissen hangen nog steeds aan het oppervlakte naar lucht te happen lijkt het wel.

Heb vanmiddag ook gelijk mijn water weer ververst maar weet echt niet meer wat te doen heb nu de plant eruit gehaald en kijken of het helpt. Vissen zien er voor de rest gezond uit dus weet het ook echt niet meer :-(


Nu maar even aan kijken en hopen dat ze morgen ochtend halen

Edit "zou graag een foto van mijn bak posten maar hoe moet ik dat doen?"
 
Hallo even een update

Met de vissen gaat het allemaal weer wat beter
Heb uiteindelijk de filter uitloop veranderd had er een pijpje met 6 gaatjes opgezet om de stroming te beperken voor bepaalde vissen, maar na een paar dagen toch maar het pijpje eraf gehaald zodat de stroming wat meer is en sinds dien gaat het beter met de vissen ze zitten niet meer boven in. Dat dit zoveel inpact zou hebben op de vissen had ik niet verwacht maar gelukkig gaat het weer goed...
 

Terug
Bovenaan