Vissen zwemmen boven.


Koi1206

Well-known member
Lid geworden
1 mei 2020
Berichten
57
Locatie
Zoersel
Mijn vissen, discussen en hemmigramus bleheri (roodkop zalm) zwemmen boven en happen naar lucht. Ph is 7,00. Nu zou ik een luchtpompje aansluiten maar heb ook CO2. Als ik he luctpompje opzet verdrijf ik de co2. Anderzijds is er wel beweging aan de oppervlakte door de uitstroom van eht filter. Wat s de beste oplossing ?
 
Ik zou ook de waterwaarden meten en zo nodig een flinke verversing doen. Kun ej alle waarden posten die je kunt meten? Gebruik je een dropchecker en zo ja welke kleur heeft deze?
 
Dropchecker kleur groen. Waterwaarden zijn ok.
GH 8
KH 8
NO2 0
NO3 0
NH3 0
PO4 0
Heb gisteren nog water ververst.
Bak is 150 x 60 x 60
 
Dropchecker kleur groen. Waterwaarden zijn ok.
Wanneer voor het laatst het reagens van de drop checker vernieuwd? Ik heb laatste keer met vernieuwen na een maand wel een verloop gezien met het blote oog dus dan is de verschuiving niet echt gering denk ik.
 
Ongeacht welke waardes of co2 zou ik water verversen bij vreemd gedrag. Neem al helemaal aan dat co2 bijzaak is tov je vissen. Haal een emmer of beker water uit je bak en begin te verversen. Kun je tussentijds je waardes meten ;)
 
En meet je met druppeltests? Vindt het ook wel een beetje raar dat er helemaal geen nitraat en fosfaat meetbaar zijn (t kan wel maar is niet gebruikelijk). Zou inderdaad extra verversen en observeren. Tevens zou je voor de zekerheid je co2 iets lager kunnen zetten als het ademhappen niet stopt. En nog een vraag, waar ververs je mee? Gewoon kraanwater? Of bijvoorbeeld regenwater, doen sommige ook, waar dan wat in zou kunnen zitten.

Gr
Stefan
 
Naast het probleem met de naar lucht happende vissen heb je denk ik ook een probleem met je planten.
Als je PO4 en NO3 waarden 0 zijn, dan krijgen je planten geen voeding!
Het belangrijkste is nu de oorzaak vinden waarom je vissen naar lucht happen, maar daarna zou ik ook eens gaan onderzoeken of je wel voldoende meststoffen toedient.
 

Terug
Bovenaan