Vissenbestand 300L


bjorn.b

Well-known member
Lid geworden
9 augustus 2008
Berichten
55
Beste forumleden,

Graag wil ik jullie vragen om mee te denken over mijn vissenbestand. Mijn huidige bak draait ruim 2 maanden, waarvan 1 maand met planten en vissen. Het aquarium is een open bak van 120x50x50 (300L). Temperatuur 25 graden, pH 6-6,5. Het betreft een nature scape met veel beplanting en grote stukken spiderwood. Op dit moment zitten de volgende vissen in mijn aquarium:


19x simulans tetra (midden)
20x Amandae tetra (midden)
10x Nannostomus marginatus (midden-boven)


5x Otocinclus cocama
8x Corydoras sterbai (op dit moment nog in mijn vorige bak, zullen binnenkort overgezet worden)


1x dario dario
1x chocolade gourami

10x Amano garnaal
?x Neocaridina garnaal


Zowel de dario dario als de chocolade gourami zijn afkomstig uit mijn vorige 100L bak. De vissen doen het beide uitstekend maar helaas niet erg op het gezelschap van soortgenoten gesteld. De chocolade gourami heb ik aangeschaft in een groep van 3, helaas werd er steeds 1 de dood ingejaagd totdat er maar 1 over was. Mijn huidige exemplaar doet het nu al een geruime tijd goed. De dario dario heb ik aangeschaft als (dacht ik) koppeltje, helaas bleek het ander exemplaar toch een man te zijn (verschil is in de winkel soms helaas lastig te zien). Dus ook dit eindigde helaas in gejaag door de bak. Ik neig er dus na om deze vissen alleen te laten daar ik een hekel heb aan onrust en gejaag in de bak.

Nu zou mijn plan zijn om het bestand aan te vullen met een harem Fillamentosus dwergcichlide. Daarnaast zou ik eventueel de otocinclussen wat uit willen bereiden en lijkt een groepje van 6 kuhliś mij erg leuk om de bodem tussen de planten en het hout schoon te houden. Ik ben mij ervan bewust dat de vissen uit verschillende werelddelen, maar ben dan ook niet geïnteresseerd in een bepaalde biotoop maar eerder in een harmonieus geheel.

Iemand ideeën of toevoegingen? Een leuke oppervlakte vis zou misschien nog leuk zijn, daar de bak open is mag dit echter geen springer zijn.
 
Dit is de bak 2 weken geleden, behoorlijk dicht beplant dus langs de randen maar ook veel open zwemruimte.

IMG_7761.jpg
 
Je hebt 51 vissen in de middenlaag sws zwemmen.

Is dat niet al druk?

Maar ik zou sws voor ancistrus gaan of een paar leuke L nummers.

L134 is wel mooi of l168.

Let wel op dat over het algemeen ancistrussen (borstelneus) zich meer laat zien.

Maar je hebt dan wel legholen en wat hout nodig.
 
Je hebt 51 vissen in de middenlaag sws zwemmen.

Is dat niet al druk?

Maar ik zou sws voor ancistrus gaan of een paar leuke L nummers.

L134 is wel mooi of l168.

Let wel op dat over het algemeen ancistrussen (borstelneus) zich meer laat zien.

Maar je hebt dan wel legholen en wat hout nodig.

Bedankt voor je reactie! Ik moet zeggen dat ik de bak eigenlijk nog vrij rustig vind ogen, terwijl ik een bak toch vrij snel te druk vind. De Amandae's zwemmen redelijk vaak in het zicht maar de potlootvisjes en blauwe neon's zie je zelden allemaal. Veelal slechts 1/4de van de school. Zij lijken de planten te verkiezen boven het vrije zwemwater. Dit gedrag vind ik alleen maar leuk, maar maakt wel de de bak op sommige momenten van de dag nogal leeg oogt. Vandaar mijn idee om enkele 'blikvangers' toe te voegen in de vorm van dwergcichliden. Ik had deze soort uitgekozen in verband met hun 'kleine mondje' waardoor zij een minder slechte combinatie zouden zijn met garnalen, voor zover ik gelezen heb? Misschien dat iemand hier nog ervaring mee heeft.

Ik vind L-nummers persoonlijk erg leuk, maar helaas zie ik de 3 L104 die nog in mijn vorige bak zitten echt zelden. Hoogstens 1x per maand. Om deze reden (en omdat ik niet over 1 jaar al mijn hout wil vervangen) heb ik ervoor gekozen om deze soort niet over te zetten. Daarnaast zijn ze erg territoriaal tegenover mijn corydorassen en durfde ik ze al helemaal niet bij de oto's te zetten. Maar mochten er L nummers zijn die vriendelijker zijn en zich meer laten zien sta ik daar zeker voor open, want ze zijn prachtig.
 
Over het algemeen laten een aantal ancistrussoorten zich beter zien, zoals de firered bijv. of de L144 of de wildkleur, andere ancistrussoorten kunnen zich meer laten naar gelang de bezetting in de bak. Overigens komen corydorassen en ancistrussen in elkaars habitat voor en leren beide soorten van elkaar als er geen gevaar is waardoor ze zich ook beter laten zien (1 van de redenen waarom wij in al onze kweekbakken corydorassen hebben zitten)
 
Over het algemeen laten een aantal ancistrussoorten zich beter zien, zoals de firered bijv. of de L144 of de wildkleur, andere ancistrussoorten kunnen zich meer laten naar gelang de bezetting in de bak. Overigens komen corydorassen en ancistrussen in elkaars habitat voor en leren beide soorten van elkaar als er geen gevaar is waardoor ze zich ook beter laten zien (1 van de redenen waarom wij in al onze kweekbakken corydorassen hebben zitten)

Dankje voor de tip! Ik zal me eens inlezen op deze soorten.
 
Over het algemeen laten een aantal ancistrussoorten zich beter zien, zoals de firered bijv. of de L144 of de wildkleur, andere ancistrussoorten kunnen zich meer laten naar gelang de bezetting in de bak. Overigens komen corydorassen en ancistrussen in elkaars habitat voor en leren beide soorten van elkaar als er geen gevaar is waardoor ze zich ook beter laten zien (1 van de redenen waarom wij in al onze kweekbakken corydorassen hebben zitten)


FIRERED vind ik persoonlijk van alle soorten ancistrussen het mooiste
 
Hele mooie bak vind ik. Wou ik even zeggen.
 
Persoonlijk zou ik alleen maar relatief kleine vissen toevoegen.
ancistrussen zijn naar mijn mening veel te groot waardoor je het perspectief verliest.

Oppervlakte vissen die niet springen zullen moeilijk te vinden zijn?
Zelfs mijn hengeli's springen zo nu en dan uit de bak.

wat ik zou doen:
- otto's uitbreiden
- harem diamant gourami's of koppel ipv de Fillamentosus dwergcichlide
- 5x kuhli's
en / of
- 10x pygmy corydoras
 
Persoonlijk zou ik alleen maar relatief kleine vissen toevoegen.
ancistrussen zijn naar mijn mening veel te groot waardoor je het perspectief verliest.

Oppervlakte vissen die niet springen zullen moeilijk te vinden zijn?
Zelfs mijn hengeli's springen zo nu en dan uit de bak.

wat ik zou doen:
- otto's uitbreiden
- harem diamant gourami's of koppel ipv de Fillamentosus dwergcichlide
- 5x kuhli's
en / of
- 10x pygmy corydoras

Bedankt voor je reactie! Heb vanmiddag een koppel fillamentosus dwergcichlide gekocht en 5 kuhli's. Ze doen het goed, erg mooi om de dwergcihlide als koppel door de bak te zien gaan. Qua formaat passen ze mooi bij de rest van het bestand. Want wat je aangeeft heb je zeker een punt, vissen boven de 10cm verstoren de verhoudingen in deze bak doordat deandere soorten veelal 'nano' visjes zijn. De diamantgourami heb ik overna gedacht en is absoluut prachtig, maar vind ik toch te groot worden en de combinatie met vuurgarnalen schijnt ook geen goede te zijn? Verder is de chocolade gourami mij waarschijnlijk niet dankbaar als ik hem weer lastig val met een soortgenoot ;)
 
Persoonlijk zou ik alleen maar relatief kleine vissen toevoegen.
ancistrussen zijn naar mijn mening veel te groot waardoor je het perspectief verliest.

Oppervlakte vissen die niet springen zullen moeilijk te vinden zijn?
Zelfs mijn hengeli's springen zo nu en dan uit de bak.

wat ik zou doen:
- otto's uitbreiden
- harem diamant gourami's of koppel ipv de Fillamentosus dwergcichlide
- 5x kuhli's
en / of
- 10x pygmy corydoras


Ik weet dat het je mening is. Maar ancistrussen te groot voor een 300 liter. In een 300 liter oogt een ancistrus niet zo echt groot hoor?!
 

Terug
Bovenaan