Vissenbestand 60L


Martijm

Well-known member
Lid geworden
16 september 2018
Berichten
89
Leeftijd
29
Hallo allen! Ik ben Martijn en ik ben nieuw hier en zal graag wat advies van jullie krijgen. Rond de 6/7 jaar geleden heb ik als verjaardagscadeau een Tetra Aqua-Art Discovery Line aquarium 60L (35cm×57cm×30cm) gekregen en ik heb mij toen ook meteen verdiept in deze mooie hobby. Helaas vanwege mijn onwetendheid en zeer slechte service van een dierenwinkel, ben ik destijds met een overbevolking aan vissen begonnen. Je raadt het al, dit ging niet goed en na een tijdje verdween helaas ook de motivatie om deze hobby voort te zetten.


Ik ben inmiddels 23 jaar en wat minder naïef. De passie voor deze hobby heeft altijd nog wel in mijn achterhoofd rondgespookt en ik heb het besluit genomen om het maar weer eens te gaan proberen. Dit keer uiteraard met betere voorlichting en hopelijk wat tips van jullie.


Voor mijn aquarium van 60L heb ik hier en daar wat informatie opgedaan en mede dankzij de calculator op Aqadvisor ben ik tot het volgende vissenbestand gekomen:

  • 10x Boraras Maculatus - Dwerg Rasbora
  • 6x Corydoras habrosus
  • 5x Carnegiella strigata - Marmerbijlzalm
  • 2x Trichogaster Chuna - Honinggoerami
  • 2x Neocaridina Heteropoda - Vuurgarnaal

Verder zal ik een zandbodem (0,4mm-0,8mm) van de Hornbach aanschaffen en zullen de planten bestaan uit o.a.: drijfplanten/zuurstofplanten/naaldgras (al zal ik hierover naar het andere subforum uitwijken).


Graag vraag ik jullie om tips over mijn vissenbestand. De berekening gaf een 100% bezettingsgraad aan, maar als één vissoort minder (het liefst dan de garnalen of bijlzalmpjes weg) beter is voor het welzijn van de vissen, dan ga ik daar uiteraard voor. Ik sta ook open voor alternatieve vissoorten die passen bij een beginnend aquariaan.


Ik hoor graag van jullie en hoop een boel te kunnen leren van jullie kennis en ervaring!
 
Leuk bestand, alleen vuurgarnalen zullen zich fijner voelen in een wat grotere groep.
Je zou ook het filterzand van wildkamp kunnen gebruiken dat is ook erg geschikt.
 
Bedankt! Zou het ook mogelijk zijn om meerdere vuurgarnalen te houden of wordt het dan te vol?
 
leuk bestandje. Ik zou er nog wel het een en ander aan veranderen. Ik zou of gaan voor de goeramies of voor de bijlzampjes boven in de bak, waarbij ik zal gaan voor de goeramies, omdat deze goed samen passen bij de andere vissen.
vuurgarnalen, precies wat Den2354 al heeft gezegd. Of je zou ook kunnen gaan voor een grotere garnalen soort, zoals een groepje van 5 japonica's. Vuurgarnalen zouden nog wel eens in de bek van de goeramie kunnen eindigen.

voor dit bestand zou ik ze niet te warm houden; 22 graden is prima! 's zomer mag wel warmer hoor
 
Dan heb ik inderdaad de voorkeur voor de goerami's. Verder kwam ik bij de vuurgarnaal uit vanwege de aanwezige kleur en die mis ik een beetje bij de Japonica's. Is er nog een andere leuke soort waarvan ik er 5 kan houden of is het dan beter om de garnalen achterwege te laten?
 
Zijn de gele citroen garnalen of de blauwe blue dream garnalen dan geen aanrader ?
 
Na mij nog iets meer te hebben verdiept in de garnalen, heb ik toch het besluit genomen om voor 5 Japonicagarnaaltjes te gaan. Dit voornamelijk omdat ze wat beter met o.a. de goeramies kunnen. Hiermee kom ik dus op het volgende visbestand:
  • 10x Boraras Maculatus - Dwerg Rasbora (5m/5v)
  • 6x Corydoras habrosus (3m/3v)
  • 2x Trichogaster Chuna - Honinggoerami (1m/1v)
  • 5x Caridina Multidentata - Japonicagarnaal (2m/3v)
Is dit een mooi visbestand of kan er nog wat bij/moet er nog wat weg? Mocht een soort aangevuld kunnen worden, dan hoor ik dat ook graag. Verder ben ik ook benieuwd of het verstandig is om een gelijk aantal van mannetjes en vrouwtjes aan te schaffen.

Hoe kan ik het beste dit visbestand toevoegen? Ik was van plan om na een indraaiperiode van 4 weken te beginnen met de dwergrasbora's. Dit wilde ik 1 à 2 weken aankijken om vervolgens de corydoras en garnalen toe te voegen. Mochten de garnalen gewend zijn, wilde ik afsluiten met de honinggoerami's.
 
Laatst bewerkt:
Man/vrouw bij de japonicagarnaal heeft geen zin, die larfjes moeten opgroeien in brak water, dus de garnaal word wel gewoon zwanger en draagt haar eitjes maar op het moment dat de eitjes uitkomen drijven ze in de natuur naar brakwater waar ze opgroeien.
Bij de hasbrosus is dat een beste kluif het m/v verschil te zien, vrouwtjes zijn doorgaans iets groter maar omdat het een dwergcorydorassoort is is het verschil minimaal.
Plat bezien maakt het voor het welzijn van de dieren niet uit of je alleen mannetjes of alleen vrouwtjes neemt.
Toevoegen zou ik inderdaad in genoemde volgorde doen, met dien verstande: garnalen loslaten als het licht uit is anders eindigen ze als voer omdat je overige bestand jouw associeert met voer als je wat in het water gooit.
 
Dan ga ik mij inderdaad niet druk maken over de verhouding man/vrouw en zal ik de garnalen op die manier toevoegen.

Inmiddels heb ik het aquarium en het filter + thermometer grondig schoongeschrobt en gespoeld met heet water (gelukkig aantal jaar geleden al eens volledig schoongemaakt met schoonmaakazijn), zodat ik dit weekend mooi kan beginnen met het vullen en inrichten!
 
Weet wel dat de borarasen enorm hoog in de bak zullen gaan zwemmen. De bovenste 1/3 deel van de bak en ze zijn, hier althans, zelden later te vinden. Wellicht niet altijd even mooi om ze samen met je goeramis boven in de bak te hebben, maar kan bij jou ook anders zijn. Ik had ze samen met bijlzalmpjes, maar deze laatste heb ik in een andere bak gedaan omdat ze door elkaar zwommen
 
Valt er dan nog een ander schooltje aan te raden die wel mooi bij de honinggoeramies (en natuurlijk de corydoras en japonica's) passen?
 
Een mooi visje qua afmetingen wat goed in het bestand met de gouramie past is de Barbus titteya, Deze hou je in een groepje van 3 mannen op 6 vrouwen en zwemt hoofdzakelijk onder in.
 

Terug
Bovenaan