Wat is er nieuw

Vissenbestand - Eheim Vivaline 240 led plus set

Pleco L-239

Member
Lid geworden
31 januari 2021
Berichten
12
Leeftijd
26
Goeiedag geïnteresseerden!

Graag zou ik een Orinoco / Venezuela vissenbestand willen in de ~120x40x50 bak.
Nu heb ik via Fishbase.se al het een en ander soorten kunnen vinden die als het goed is uit deze wateren komen.
De lengtes die ik ingevuld heb, zullen hierdoor waarschijnlijk niet overal overeenkomen.

Ik heb een aantal vragen over de soorten die ik gevonden heb. De lijst is nog incompleet.
1.Geschikt voor gezelschapsaquarium?
2.Max lengte?
3.Hoeveel zou ik er bij elkaar kunnen houden, of is het überhaupt onmogelijk?
4.Algemeen karakter, zijn ze vredelievend, of vallen ze kleinere soorten / elkaar aan?
5.Onderhoud en voedsel, hoe vaak voer je ze en hebben ze veel aandacht nodig?
6.Leeftijd en groei per jaar, kunnen ze bijvoorbeeld de eerste 5 jaar in deze bak?
7.Harde of zachte stroming nodig?
8.Wat is belangrijk om te weten?

Zouden jullie deze vragen kunnen beantwoorden? Uiteraard staat alles al op internet (verstopt), maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Het vissenbestand bestaat in ieder geval uit een Pleco L-239 vrouw en 5 x sterbai cory's.
De onderstaande vissen kan ik behouden, maar laat ik afwachten van deze lijst.
5-10 kardinaal tetra's (eventueel 20 van maken)
5-10 Vuurwerk rasbora (eventueel 20 van maken)
1 borstelneusmeerval vrouw

De lijst waar ik tot nu toe uit wil kiezen, verbeter mij a.u.b. waar het naar jou/u idee verkeerd geschreven staat of er info mist:

Aequidens metae
1.
2. 15cm ( Ik lees ook 20cm )
3.
4. Vredelievend
5.
6.
7.
8.

Aequidens tetramerus
1.
2. 15cm ( Ik lees ook 25cm )
3.
4. Agressief naarmate ze ouder worden.
5.
6.
7.
8.

Andinoacara pulcher
1.
2. 15cm ( Ik lees ook tussen de 13-16cm )
3. Als koppel
4. Mild-agressief, vredelievend naar eigen soort, kunnen agressief zijn naar anderen.
5.
6.
7.
8.

Apistrogramma cacatuoides
1. Ja
2. Vrouwtje 6cm, mannetje 10cm.
3. Levend in harem, 1 mannetje, ? vrouwtjes.
4. Zolang ze uit een ander geslacht komen zijn ze vredelievend - Aquariumfans.nl
5.
6.
7.
8.

Apistogramma macmasteri
1.
2. 8cm
3. Levend in harem, 1 mannetje, ? vrouwtjes.
4. Agressief in paartijd
5.
6.
7.
8.

Cleithracara maronii
1.
2. 10cm ( Ik lees ook tussen de 6-11cm )
3. Als koppel (Of meer?)
4. Vredelievend
5.
6.
7.
8.

Heros liberifer
1.
2. 20-30cm
3. Als koppel
4. Vredelievend
5.
6.
7.
8.

Heros severus
1.
2. 20cm
3. Als koppel
4. Vredelievend, Mild agressief i.v.m. paren
5.
6.
7.
8.

Mesonauta insignis
1.
2. 20cm ( Ik lees ook tussen de 10-20cm )
3.
4. Vredelievend, Mild agressief i.v.m. paren
5.
6.
7.
8.

Myloplus schomburgkii
1. Ja
2. 12cm
3. Groep van x
4. Vredelievend
5.
6.
7.
8.

Mikrogeophagus ramirezi
1. Ja
2. 6-7cm
3. Als koppel
4. Vredelievend
5.
6.
7.
8.

Acestridium dichromum
1.
2. 6cm
3.
4. Vredelievend
5.
6.
7.
8.

Anostomus Ternetzi
1.
2. 12cm
3. School
4. Assertief
5.
6.
7.
8.

Tatia Musaica
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.

Megalechis Thoracata / KwiKwi
1.
2. 15-18cm
3.
4. Vredelievend
5.
6.
7.
8.

Ik ga proberen de lijst te blijven updaten, mocht je nog een leuk alternatief weten voor een midden-boven bewoner uit deze wateren hoor ik het graag.
Als hier al een soortgelijke lijst op het forum staat, graag even linken.

Als je tot hier gekomen bent, dankjewel en nog een prettige dag! 🙂

Groetjes.

Pleco
 
een aqaurium van 120 cm is geschikt voor vissen tot een cm of 10, uitgesproken snelle en actieve vissen eerder 7-8 cm als maximum maat.
In een aquarium van 240 liter kun je mijn inziens beter niet meer dan 4 soorten vis houden, meer betekend dat je teveel moet beknibbelen op het aantal per soort, en zijn er vaak soorten die niet gedijen en wegkwijnen. Minder soorten en grotere aantallen leverd vrijwel altijd mooiere en gezondere vissen op.

Dus een groot deel van je lijstje wordt te groot en valt af.

een koppel of harem of groepje dwergcichlides zou een optie zijn icm met 1 of 2 scholenvisjes en je meervallen. Dat is wel echt het maximale imo. In Venezuela vind je verschillende soorten tetra's (ook kardinalen), die geschikt zijn. Nannostomus soorten zitten vaak in de buurt van het oppervlakte en voor de bodem de Corydoras ( sterbai komen niet uit Venezuela, ander soorten wel: de black venezuela zijn ook erg mooi bijv)

De rasbora's passen natuurlijk niet in een Venezuela bak en gedijen ook alleen bij lagere temperaturen ( 20-24) terwijl bijv M ramirezi en A macmasteri wat beide relatief rustige dwergcichlides zijn en geschikt voor een gezelschapsaquarium zijn beide behoorlijk warmteminnend (26-29) Dat geld voor vrij veel Venezualaanse vissen, dus zou de rasbora achterwege laten.

de L239 zou je niet alleen moeten houden, interactie met soortgenoten is voor het welzijn ook een factor.

op biotope-aquarium.info vind je heel veel mooie en minder mooie voorbeelden van venezuela biotoop aquaria. Bij de wedstrijd hoort ook het aanleveren van uitgebreide beschrijvingen met bronnen. Dus een goede plek om info te vinden.

 
een aqaurium van 120 cm is geschikt voor vissen tot een cm of 10, uitgesproken snelle en actieve vissen eerder 7-8 cm als maximum maat.
In een aquarium van 240 liter kun je mijn inziens beter niet meer dan 4 soorten vis houden, meer betekend dat je teveel moet beknibbelen op het aantal per soort, en zijn er vaak soorten die niet gedijen en wegkwijnen. Minder soorten en grotere aantallen leverd vrijwel altijd mooiere en gezondere vissen op.

Dus een groot deel van je lijstje wordt te groot en valt af.

een koppel of harem of groepje dwergcichlides zou een optie zijn icm met 1 of 2 scholenvisjes en je meervallen. Dat is wel echt het maximale imo. In Venezuela vind je verschillende soorten tetra's (ook kardinalen), die geschikt zijn. Nannostomus soorten zitten vaak in de buurt van het oppervlakte en voor de bodem de Corydoras ( sterbai komen niet uit Venezuela, ander soorten wel: de black venezuela zijn ook erg mooi bijv)

De rasbora's passen natuurlijk niet in een Venezuela bak en gedijen ook alleen bij lagere temperaturen ( 20-24) terwijl bijv M ramirezi en A macmasteri wat beide relatief rustige dwergcichlides zijn en geschikt voor een gezelschapsaquarium zijn beide behoorlijk warmteminnend (26-29) Dat geld voor vrij veel Venezualaanse vissen, dus zou de rasbora achterwege laten.

de L239 zou je niet alleen moeten houden, interactie met soortgenoten is voor het welzijn ook een factor.

op biotope-aquarium.info vind je heel veel mooie en minder mooie voorbeelden van venezuela biotoop aquaria. Bij de wedstrijd hoort ook het aanleveren van uitgebreide beschrijvingen met bronnen. Dus een goede plek om info te vinden.


Hi, dank voor je reactie!

Jaa ik had al zo'n vermoeden dat die rasbora's niet gingen werken in de bak. Dan is dat in ieder geval bevestigd.
Voor de L239 hou ik Ruinemans in de gaten, zie ze niet vaak voorbij komen helaas!
Of ik de sterbai weg kan doen, zal de tijd leren haha.

Bedankt voor de link, kan ik mij verder verdiepen!

Ik had onderstaande link als inspiratie gebruikt.


Denkend aan een 'groter' schooltje, een koppeltje, misschien iets aparts (zoals die zoenvis) en dan een aantal bodembewoners.
Is dit een 'slecht' voorbeeld?
 
Hi, dank voor je reactie!

Jaa ik had al zo'n vermoeden dat die rasbora's niet gingen werken in de bak. Dan is dat in ieder geval bevestigd.
Voor de L239 hou ik Ruinemans in de gaten, zie ze niet vaak voorbij komen helaas!
Of ik de sterbai weg kan doen, zal de tijd leren haha.

Bedankt voor de link, kan ik mij verder verdiepen!

Ik had onderstaande link als inspiratie gebruikt.


Denkend aan een 'groter' schooltje, een koppeltje, misschien iets aparts (zoals die zoenvis) en dan een aantal bodembewoners.
Is dit een 'slecht' voorbeeld?


goed en slecht zijn nogal afhankelijk van welke criteria je hanteerd. Met het juiste onderhoud en de juiste techniek kan er erg veel.
voor mij zijn de criteria:
1 vissen horen een volwaardige groote te bereiken. Een volwassen vis hoort niet het formaat van halfwas te hebben. Dat is een kwestie van voeding en waterkwaliteit. Waterkwaliteit is gemakkelijker op peil te houden in een groter aquarium met relatief kleine aantallen kleinere vissen, dan in een klein aqaurium met relatief grote aantallen grote vissen. Maar met veel verversen en een goed filter kan het wel.
2 vissen horen een volwaardige leeftijd te bereiken. Wat dat is verschilt per soort maar 90% van de vis die verkocht wordt is halfwas en hoort dus niet binnen een paar maanden dood te zijn. Grote vissen worden doorgaans ouder dan kleinere. Ook dat is een kwestie van voeding en waterkwaliteit, maar ook waterwaarden. Vissen gaan niet meteen dood door te hoge temperatuur, te hoge of lage pH of hardheid etc. maar de levensverwachting neemt wel af.
3 vissen horen natuurlijk gedrag te kunnen vertonen. een reuzendanio heeft ruimte nodig om te zwemmen, een l239 hout om op te grazen, een steenkruiper stenen en harde stroming, een corydoras zand om in te grondelen, een slakkenhuiscichlide slakkenhuizen om in te broeden. enzovoorts. Maar in de meeste gevallen ook interactie met soortgenoten en voortplaningsgedrag horen bij het natuurlijk gedrag. als vissen nooit eieren afzetten is er iets mis met de omstandigheden. Je wilt voorkomen dat vissen elkaar constant opjagen en afmaken, maar ook territorium gedrag is natuurlijk gedrag. In een redelijk formaat aqauarium kun je kleinere soorten in groepen houden en is ruimte voor meerdere territoria. Grotere soorten gaat dat vaak weer niet.

Als ik naar jouw voorbeeld aquarium kijk ziet het er allemaal goed en gezond uit.

Maar er zitten wel wat risico's in. De regenbogen zijn bijvoorbeeld veel sneller bij het voer dan de gourami's. Zorgen dat de gouramis genoeg krijgen en de regenbogen niet overvoert worden is best lastig in zo'n situatie.
De vrij grote aantallen grote vissen geven een behoorlijke belasting. bij deze bak oogt het onderhoud echt tip top in orde, maar omdat zo te houden moet je constant veel tijd in steken, even een paar weken te druk zijn met andere dingen, en je aquarium en vissen gaan behoorlijk achteruit. Niemand haalt plezier uit een algenbak met zieke vis.
Het grotere aantal soorten (ik tel er iig 6) maakt de kans groter dat waterwaarden voor een soort niet optimaal zijn of dat ze elkaar teveel verstoren.

Een visbestand samenstellen is altijd een kwestie van afwegingen maken, en hoe je die maakt hangt heel erg van jou af. Van de criteria die jij belangrijk vind en van de tijd en geld die jij er in kunt steken.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan