vissenbestand Juwel Rio 400


Paddy.K.1966

Well-known member
Lid geworden
6 oktober 2007
Berichten
1,255
Leeftijd
58
Locatie
Oosterhout (N.Br.)
Ik wil mijn Juwel Rio 400 (150 x 50 x 50) bijna helemaal opnieuw gaan inrichten.
Nieuwe bodem, nieuwe achterwand, flinke uitbreiding van de planten.
Veel kienhout, een paar gehalveerde kokosnoten en wat stenen.

En daarbij ook een nieuw vissenbestand.

Wat in ieder geval blijft is mijn wildkleur-man Ancistrus cf. cirrhosus (borstelneusmeerval), mijn schooltje (3m 3v) Melanotaenia boesemanni (Bösemann's regenboogvis) en mijn trio Tateurndina ocellicauda (pauwooggrondel). Die wil ik uitbreiden met een A. cf. cirrhosus "Gold"-man, misschien 2 of 4 M. boesemanni en 3 of 5 T. ocellicauda.

Daar kan natuurlijk nog wel wat bij. Na veel lezen en denkwerk ben ik gekomen op het volgende bestand:

- twee mannen Ancistrus cf. cirrhosus (1x wildkleur en 1x 'Gold')
- een harem van 3 of 4 Betta splendens (siamese kempvis)
- een groep Caridinia japonica (japanse poetsgarnaal)
- 3 Laetacara dorsigera (roodborst-acara of bobo-cichlide), hopend dat daar 1 koppel in zit
- 12 Paracheirodon axelrodi (kardinaaltetra)
- 8 Melanotaenia boesemanni
- 6 Tateurndina ocellicauda (pauwooggrondel)
- koppel Trichopodus leeri (diamantgoerami)

Daarbij wil ik een aantal Neritina-, Planorbarius- en/of Tylomelania-slakken zetten.

Voor onderin twijfel ik nog. In ieder geval wil ik daar wat kleur.
De ideeën tot nu toe zijn:
- een koppel Badis badis (blauwbaarsje) en een trio Mikrogeophagus altispinosus (Boliviaanse antennebaars), of
- een groep (2m 4v) Nannacara anomala (dambordcichlide)

Ik wil jullie vragen alle mogelijke bezwaren tegen mijn ideeën op me af te vuren, maar me graag ook een paar goede opties te noemen. Want volgens mij kun je niet teveel over het bestand nadenken voordat je beslist.
 
Als je ancistrus mannen gaat toevoegen aan je bak is het het slimst de hele bak opnieuw in te richten i.v.m territoriumdrift, bij ancistrussen heb je een alfaman die alles bepaald en de rest voegt zich naar die man, je loopt ook het risico dat dat herinrichten niks helpt en de mannen alsnog onderling gaan vechten, dat kan de dood tot gevolg hebben.
 
ik moet zeggen dat ik de combinatie tussen de drukke regenboogvissen en rustige labyrinthvissen ook bijzonder vind. Bovendien zou ik geen Betta splendens met diamantgurami's combineren. ook weet ik niet of de Laetacara zih zo op het gemak zullen voelen met de veel grotere en drukkere regenbogen.
 
Ik ga sowieso de bak opnieuw inrichten met veel hout, wat stenen en veel meer planten. Meer schuilplaatsen dus, want dan zie je de vissen vaker .....

Maar de - inderdaad vrij actieve - M. boesemanni zijn dus wel een factor om rekening meer te houden.
En het zou wel eens een goed idee kunnen zijn mijn wildkleur A. cf. cirrhosus-man te ruilen voor een vrouw en er dan een 'Gold'-vrouw bij te zetten.

Zo ben ik tòch weer een stukje verder in mijn brainstorm!
 
Betta en goerami samen in 1 bak zou ik inderdaad ook iet doen want ik heb dat gedaan en dat werkte niet omdat beide soorten bewoners zijn van de bovenste waterlaag en ze beide schuimnesten bouwen,ik heb toen de betta er uit gehaald en in een kleinere bak gestoken en dat werkte toen wel.
Succes met je keuzes,ik ga dit verder opvolgen.:thumbs:
 

Terug
Bovenaan