Vissenbestand


C

Cookie1995

Guest
Hoi,

Bijna is het zover, dan start ik mijn nieuwe project van de Rio 125. Ik heb al een aardig idee qua inrichting (nu nog het juiste hout vinden wat ik zoek)

Ook heb ik nagedacht over het vissenbestand. Uiteraard trek ik een dikke maand uit voor er überhaupt vissen in komen. Dan hebben de planten tijd om wat te groeien en het water tijd om goed te worden.

Ik zat te denken aan dit vissen bestand:
- corydoras (soort weet ik nog niet) (7-10 stuks)
- dwerggourami (koppel)
- pleco algeneter (1)
- antennebaarsje (koppel?)
- neon tetra's (10-15 stuks)

Dan lijkt die mij ook aardig vol, mochten mensen betere ideeën hebben sta ik open voor suggesties en advies. Graag hoor ik of dit zou kunnen en zo niet ook graag de reden.
 
Een pleco wordt veel te groot voor je bak.
Ik heb twijfel of je antennebaarsjes wel samen met houden met corydoras.
 
Een l nummer wordt niet zo groot? Welke raden jullie dan aan?

En wat voor iets zou ik dan kunnen doen ipv de antennebaarsje?
 
Een l nummer wordt niet zo groot? Welke raden jullie dan aan?

En wat voor iets zou ik dan kunnen doen ipv de antennebaarsje?

sommige L-nummers blijven wat kleiner: Panaqolus maccus, Hypancistrus debiliterra
Verder zou ik het antennebaarsje weg laten vallen, je hebt namelijk al een koppelvis (dwerggoerami) en een bodemvis (corydoras, Loricaridae) dan wordt het echt te druk.

Dwerggoerami's (trichogaster lalius) zijn nogal kwetsbaar, en vele dieren leiden aan het inridovirus. vrijwel alle dieren uit de dierenwinkels/viszaken leiden hieraan en sterven enkele weken tot maanden na aankoop. een veiligere keuze is een knorgoerami (Trichopsis soort), of honinggoerami's (Trichogaster chuna).

voorstel:
Corydoras tot 6cm (8)
Panaqolus maccus of Hypancistrus debiliterra (1)
Paracheirodon innesi (12)
Trichopsis sp. of Trichogaster chuna (koppel)
 
Eens met de genoemde tips. Voor informatie over L nummers: http://www.planetcatfish.com . Er zijn echt gigantisch veel soorten en deze site geeft veel informatie over hoe groot ze worden, welke waterwaardes ideaal zijn en hun natuurlijke dieet. Ook staan er veel foto's bij.

Ik zou of gaan voor een koppel dwergcichliden, of voor goerami's. De genoemde knorgoerami's zijn echt schitterende beestjes en enorm interessant om te observeren.
 
Bedankt voor de informatie! Ik ga der vanavond een rustig voor zitten en kijken als ik klaar ben met werken.

Ik ga altijd naar de aquarium winkel op Urk, dus ik neem aan dat hij ook aan zulk soort vissen kan komen
 
De meeste winkels bestellen volgens mij via ruinemans, hier in ieder geval wel. Ik kijk meestal even op de site om te kijken of de vissen die ik wil te bestellen zijn. Desnoods even vragen bij de winkel waar ze bestellen, maar vaak kunnen ze er wel aan komen. Wellicht niet gelijk omdat je soms buiten het vangseizoen zit bij wildvang, maar dan is het op een later moment wel te krijgen.

De dwerknorren (trichopsis pumila) hier ook in de bak en super leuke visjes! Verder sluit ik me eigenlijk aan bij wat er hierboven genoemd is. Corydoras wensen wel zand als bodem, weet niet of je daar ook al mee bezig was :D

Edit; hier in een 80cm een duo L104 zitten. Leuke vissen die niet te groot worden
 
De meeste winkels bestellen volgens mij via ruinemans, hier in ieder geval wel. Ik kijk meestal even op de site om te kijken of de vissen die ik wil te bestellen zijn. Desnoods even vragen bij de winkel waar ze bestellen, maar vaak kunnen ze er wel aan komen. Wellicht niet gelijk omdat je soms buiten het vangseizoen zit bij wildvang, maar dan is het op een later moment wel te krijgen.

De dwerknorren (trichopsis pumila) hier ook in de bak en super leuke visjes! Verder sluit ik me eigenlijk aan bij wat er hierboven genoemd is. Corydoras wensen wel zand als bodem, weet niet of je daar ook al mee bezig was :D

Edit; hier in een 80cm een duo L104 zitten. Leuke vissen die niet te groot worden

Dankjewel voor de informatie! Die dwergknorren lijkt mij inderdaad ook wel iets.
Cichliden leek mij ook wel wat, maar die hebben net een andere inrichting nodig dan dat ik graag zou willen.

Ja, voor de corydoras heb ik filterzand gehaald van 0,4-0,8 mm van WIldkamp.
Ik hoop dat ik half juli kan beginnen aan de bak, aangezien die mee naar zolder gaat en mijn broer pas de eerste week van juli nog daar slaapt voor die in zijn eigen huis kan.

Dat van ruinemans kan dus iedere aquariumwinkel/dierenzaak bestellen begrijp ik dat goed?
 
Dat van ruinemans kan dus iedere aquariumwinkel/dierenzaak bestellen begrijp ik dat goed?
Het is een van de grootste leveranciers in Nederland naar mijn weten, dus grote kans dat de LFS bij jou ook hier vissen besteld. Er zijn uiteraard ook nog zat andere leveranciers, dus zeker geen garantie :juggle:
 

Terug
Bovenaan