Wat is er nieuw

Vissengedrag en omgevingsverrijking

Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,830
Locatie
Hakketakkebos
Ik heb gemerkt dat vissen een stuk intelligenter zijn dan doorgaans wordt gedacht. Ik heb destijds Tinley cursussen voor papegaaien gevolgd, en ben ook bekend met honden- en paardentraining en de kattengedragstherapeut. Maar op het gebied van vissen was er tot voor kort nog niet veel. Natuurlijk ken ik uit de biologielessen wel het experiment met de mannelijke stekelbaars die een rode buik krijgt en zich ook territoriaal gaat gedragen als hij een soortgenoot ziet of zelfs een rood-wit geschilderde dobber aan de andere kant van het glas. En ik weet dat vissen prima in de gaten hebben wie hun verzorger is, en wanneer het etenstijd is. Maar vissen kunnen zich ook vervelen, depressief worden, hun territorium versieren en zelfs gereedschappen gebruiken. Daarom is het belangrijk om niet alleen te kijken of een vis alleen gehouden moet worden, in een koppel of in een school, maar ook of hij zijn natuurlijke gedrag kan uitvoeren. En als dat niet helemaal mogelijk is, of je dan met de omgeving iets kunt doen zodat hij geestelijk actief blijft. In dit topic wil ik wat links naar interessante artikelen over gedrag plaatsen, wat ervaringen van mijzelf, en ik ben natuurlijk erg benieuwd naar wat de andere forumleden doen om hun vissen en andere bewoners gezond en actief te houden.

Een vis die lekker in zijn vel zit, heeft een rugvin die mooi omhoog staat. Hij is goed op kleur en actief. Verder is hij actief op zoek naar voedsel, en interacteert hij met andere bewoners van het aquarium. Een gestreste vis is vaak bleek, of zwemt snel op en neer/heen en weer, soms als een tijger in een kooi. Ik merk van mezelf dat ik meteen naar die rugvinnen kijk zodra ik de kamer binnenstap, dat is een hele goede barometer. Eerder plaatste ik al een artikel over depressieve vissen, waarin ook een paar filmpjes zitten over intelligent vissengedrag.

Depressieve vissen klinkt misschien als een grap, maar dat is het niet.. - Aquascapen.nl

In het verleden kwam ik al filmpjes tegen die laten zien hoe slim vissen zijn. Je kunt ze met behulp van positieve bekrachtiging zelfs trainen zoals dolfijnen of andere dieren. Dit is een Amerikaans filmpje uit 2008.



Je kunt je natuurlijk wel afvragen hoe diervriendelijk zoiets is, want deze vissen leven in een kale omgeving, en alleen als de mens met ze komt spelen, beleven ze wat. Van natuurlijk gedrag is hier geen sprake. Ik heb dit wel zelf uitgeprobeerd toen ik nog een paar enkelstaart goudvissen in de bak had rondzwemmen. Ze leerden vrij gemakkelijk om door een hoepel te zwemmen en dergelijke, maar dat is m.i. een noodoplossing. Ik was toch heel blij toen ik ze kon verhuizen naar een enorme vijver in de buurt, waar ze meteen hun omgeving begonnen te verkennen. Ze hebben nu een veel natuurlijker omgeving met veel soortgenoten en leven hopelijk nog heel lang en gelukkig.

Mijn aquarium is geen specifieke biotoop, maar ik heb wel geprobeerd er een esthetisch geheel van te maken. Ik heb destijds " kinderhoofdjes" en een kruik op de bodem neergelegd, alsof het een slotgracht van een kasteel is of zoiets. Er liggen nu legholen in en een stuk mopanihout, zodat mijn Ancistrus verstop-plekjes heeft en hout kan knagen. Er ligt zand op de bodem zodat ze prettig op de bodem kan liggen. Ik heb 3 sluierstaarten, en daarom heb ik scherpe voorwerpen en randen verwijderd. Er zitten Javavarens en verschillende drijfplanten in, waar de vissen tussen kunnen zoeken naar kleine beestjes etc. De sluierstaarten grondelen graag op de bodem. Dit is natuurlijk gedrag van karperachtigen. Als omgevingsverrijking bied ik het voer op verschillende manieren en op verschillende plekken aan. Repashy ligt soms op de bodem, soms in een aardewerk bloempotje. Soms voer ik pellets, soms kleeftabletten tegen de ruit, op zondag altijd Artemia en op woensdag watervlooien. Als er voer blijft liggen en er een explosie tubifex in de bodem zit, krijgen ze even niets totdat ze die wormpjes hebben opgegeten. En heel af en toe gaan ze levende rode muggenlarven krijgen, waarvoor ik zo'n drijvend " zeefje" heb gekocht.

Mijn vraag aan jullie is nu: hoe houden jullie je vissen tevreden? Welke aanpassingen doen jullie in je aquarium zodat de vissen hun natuurlijke gedrag kunnen laten zien? Merken jullie het wanneer een vis zich wel of niet lekker voelt?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan