Wat is er nieuw

Vissensterfte

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Goudvisfan
  • Startdatum Startdatum
G

Goudvisfan

Guest
Beste mensen,

Ik heb een 60x30x30 bak, voeg gemiddeld co2 toe en mijn voormalig visbestanf was : 8 neon tetra's, 6 wittr rosaceus, 1 gele algeneter, 3 chorydora's (slecht dat ja, maar was van plan om toe te voegen). 2 dagen geleden was mijn gele algeneter na 1 jaar trouwe dienst overleden. Ik dacht dat het toeval was en vandaag ging ik naar de winkel en mijn vervanging was een mini kreeftje. (ingelezen, niet agressief en kan in mijn bak). Toen ik vanmiddag het mini kreeftje erin deed viel me op dat er een olievlek (kaamlaag) op mijn bak lag en er een tetra dood was. (onderhand alleen nog vel en oogballen over).

De kreeft had ik het liefst teruggebracht, maar hij zit er nu toch in. Net keek ik nog even en er was een corydora overleden en de hele bak was troebel. Combinatie van grindvuil en dode blaadjes. Er klopte niks van, alsof mijn filter kapot was ofzo. (niet het geval). Ik ging dus even na wat mijn wijzigingen waren de afgelopen tijd.

2 weken geleden: vakantie begon, extra tijd voor onderhoud
13 dagen geleden: TL buis kapot
9 dagen geleden: eindelijk nieuwe gefixt.
7,6,5 dagen geleden: anti slakken druppels toegevoegd.
3 dagen geleden: bak ververst, bodem, water, etc.

Ook heb ik een paar weken geleden nieuwe planten gekocht die hoger komen waardoor sommige planten niet meer tot hun recht komen en wat dus de blaadjes mogelijk kan verklaren.

Ik heb alleen waterwaarde stripjes, en die geven soms echt onzin. Ik ben op het moment zga bankroet ivm een nieuwe telefoon. Een nieuwe testset zit er dus nu niet in, en al helemaal geen nieuwe kreeft van 12 euro.
Ik had die kreeft gekocht omdat ik dacht dat er niks met mn bak mis was, maar er is dus iets. ook ben ik bang dat de wijzigingen in de bak zo vroeg mijn kreeft kan gaan laten overlijden.

Ik ben hopeloos. Ik ga morgenochtend mijn bodem schoonmaken (poep, etc.) en water verversen. ook de pomp. Wat kan ik beter of anders of nog meer doen?

mvg,
Timo
 
Nu water verversen, niet morgen.

Zonder de waterwaardes te kennen is het niet met zekerheid te zeggen maar ik vrees dat je door sterfte van slakken een NH en/of NO2 piek hebt.

Ververs gerust 50 procent, twee maal achter elkaar.

Laat morgen als eerste de waterwaardes meten bij een goede LFS, met druppeltesten en ga aan de hand van die waardes weer verversen als het nodig is.
Doe dit het liefst zo vroeg mogelijk op de dag.

Als mijn theorie klopt is snelheid geboden!

Edit: blijf nu even van de pomp af - verstoor de bacteriecultuur nu niet, tenzij je bijna geen doorstroming hebt. Dan enkel een deel van het filtermateriaal zeer licht uitknijpen in aquariumwater.
Wat betreft de bodem, maak hem wel schoon maar ga niet in de bodem wroeten, ook in de bodem leven veel bacterieën die je nu hard nodig hebt.
 
Ik kan niet nu verversen. het kan oprecht niet. ik zet de wekker om 7.00. Ik ververs morgen direct 50% en in de bodem zal alleen wat bovenop los ligt weg gaan. Dag daarna zelfde verhaal. oke?
 
Ik kan niet nu verversen. het kan oprecht niet. ik zet de wekker om 7.00. Ik ververs morgen direct 50% en in de bodem zal alleen wat bovenop los ligt weg gaan. Dag daarna zelfde verhaal. oke?
Het is zoooo belangrijk je waterwaardes te weten. Een dubbele waterwissel klinkt veel maar dat hoeft niet eens genoeg te zijn om de giftige stoffen zo te verdunnen dat ze minder schadelijk zijn.

Stel je NH is 4 ppm. Je ververst 50 procent, dan heb je nog steeds dodelijke waardes als je PH hoger is dan 7. Zelfs na een dubbele waterwissel zit je nog steeds op 1 ppm en dat is veel en veel te veel.

Zonder je waardes te kennen blijft de oorzaak een gok maar dit is een hele aannemelijke. Waterwissels... zijn dan het antwoord. Naar mijn mening is 50% nu te weinig.
 
Ik kan niet nu verversen. het kan oprecht niet. ik zet de wekker om 7.00. Ik ververs morgen direct 50% en in de bodem zal alleen wat bovenop los ligt weg gaan. Dag daarna zelfde verhaal. oke?
Tegen morgen kan het dan al te laat zijn als Nicole gelijk heeft dan zit je met een lege bak,ik zou toch water verversen,beter een half uurtje minder slapen dan morgen helemaal geen vissen meer.
 
Ik hoop dat het duidelijk is dat ik een kind ben, ik heb regels en afspraken. Als morgenochtend mijn bak leeg is, dan had ik er eerder bij moeten zijn. Morgenochtend vroeg ververs ik 3/4 van het water. Als er meer tips zijn, daar sta ik echt voor open. Ik geloof ook echt dat ik snel moet zijn. In dit geval kan dat dus niet.

Mvg,
Timo
 
Dat je nog een kind bent dat konden wij niet weten he maatje,dat staat nergens vermeld maar in elk geval duimen we voor jou en wensen we je alle succes toe.
 
Ik hoop dat het duidelijk is dat ik een kind ben, ik heb regels en afspraken. Als morgenochtend mijn bak leeg is, dan had ik er eerder bij moeten zijn. Morgenochtend vroeg ververs ik 3/4 van het water. Als er meer tips zijn, daar sta ik echt voor open. Ik geloof ook echt dat ik snel moet zijn. In dit geval kan dat dus niet.

Mvg,
Timo
Hoi Timo, nee ik wist niet dat je een kind bent. Een rotsituatie voor je! Duimen op een goede afloop. Last morgen je ouders evt dit draadje lezen.
 
Bedankt. Ik heb al wat 'ervaring' hoor. Doe t al zelfstandig sinds mn 11e ben nu 15. Ik heb alleen dus vaker (vooral na grote aankopen) dat ik moet opletten op de prijsjes en dat ik niet zomaar op gekke tijden aan mijn aquarium kan zitten. En natuurlijk dat ik iets emotioneler word als een visje sterft. Bedankt voor de tips en ik ga er mee door. Mijn vader weet dat ik er van baal als iets mis gaat en door een dubbele opmerking hoorde ik vandaag al dat als mn kreeftje sterft ik hoogstwaarschijnlijk een nieuwe krijg.

Mvg,
Timo
 
Bedankt. Ik heb al wat 'ervaring' hoor. Doe t al zelfstandig sinds mn 11e ben nu 15. Ik heb alleen dus vaker (vooral na grote aankopen) dat ik moet opletten op de prijsjes en dat ik niet zomaar op gekke tijden aan mijn aquarium kan zitten. En natuurlijk dat ik iets emotioneler word als een visje sterft. Bedankt voor de tips en ik ga er mee door. Mijn vader weet dat ik er van baal als iets mis gaat en door een dubbele opmerking hoorde ik vandaag al dat als mn kreeftje sterft ik hoogstwaarschijnlijk een nieuwe krijg.

Mvg,
Timo
Nou even pas op de plaats. Eerst het aquarium weer goed aan het draaien krijgen, maar dat weet je zelf ook wel.
Het is ook erg als er vissen sterven, zeker als je machteloos lijkt/ niet weet wat de oorzaak is. Houd contact via het draadje, succes morgen.
 
De pomp bleek 2 dagen lang nagenoeg niet te werken. Dat is de hoogstwaarschijnlijke reden geweest van de plotselinge sterfgevallen. Het heeft één neon tetra gekost, al mijn chorydoras en een algeneter. Ik ga binnenkort een reserve pomp kopen zodat ik nooit voor verassingen kan komen te staan.

Mvg
Timo
 
Dat is inderdaad erg lang en dat zal voor de nodige vervuiling van je water hebben gezorgd. Zelf heb ik in een 60cm dan ook 2 Aquaflow 100 draaien zodat er altijd een reserve voorhanden is als er nood aan de man is.
Kost je een tientje ongeveer maar kan een hoop ellende besparen😉.

De nieuwere leden kennen je nog niet Timo dus die wisten niet je leeftijd. Bij de al wat oudere leden ben je vast al wel bekend😉
 
Oei, dat is inderdaad lang. Ik heb hier ook een reservepompje. Gewoon via marktplaats gekocht (ofja, bij mijn aquarium gekregen).
 
Ik heb ook op mijn 1ste een dubbele externe filter draaien,valt er ene uit dan kan ik gerust verder met de andere en zoek ik er een nieuwe bij.
Op mijn nieuwe staat 1 krachtige filter een e1501 maar ga er nog zo ene kopen voor in het geval die mankeert.
 
Dat is inderdaad erg lang en dat zal voor de nodige vervuiling van je water hebben gezorgd. Zelf heb ik in een 60cm dan ook 2 Aquaflow 100 draaien zodat er altijd een reserve voorhanden is als er nood aan de man is.
Kost je een tientje ongeveer maar kan een hoop ellende besparen😉.

De nieuwere leden kennen je nog niet Timo dus die wisten niet je leeftijd. Bij de al wat oudere leden ben je vast al wel bekend😉

Is het überhaupt geen optie om een geboortejaar te vermelden in het rechtervakje naast de naam ofzo. Het is ook vaak wel moeilijk om via het forum te communiceren omdat je niet weet met wie je van doen heb. Tegenwoordig zijn de kleintjes van 6 al op het internet te vinden.

Iemand van 6,10,15 is toch een verschil in adviseren. Bijv. Koop een nieuw filter, het beste is eheim word erg moeilijk voor hun. Als ik zou weten dat het iemand van 10 jaar is zou ik toch ander advies geven en andere tekst gebruiken als bij volwassenen.

Nu geeft thimo het zelf aan maar er zullen er ook tussen zitten die dat niet doen.
 
Is het überhaupt geen optie om een geboortejaar te vermelden in het rechtervakje naast de naam ofzo. Het is ook vaak wel moeilijk om via het forum te communiceren omdat je niet weet met wie je van doen heb. Tegenwoordig zijn de kleintjes van 6 al op het internet te vinden.

Iemand van 6,10,15 is toch een verschil in adviseren. Bijv. Koop een nieuw filter, het beste is eheim word erg moeilijk voor hun. Als ik zou weten dat het iemand van 10 jaar is zou ik toch ander advies geven en andere tekst gebruiken als bij volwassenen.

Nu geeft thimo het zelf aan maar er zullen er ook tussen zitten die dat niet doen.
Hier ben ik het voor de volle 200% mee eens en zal verwarringen als dit in de toekomst volledig uitsluiten,een verbetering aan het forum al zeg ik het zelf.:thumbs:
 
Leeftijd kan je al invullen bij je profiel net als geslacht bv maar weinig mensen doen dit en kan je niet verplichten lijkt me.
 
Niet verplichten dat kun je niet ook niet maken. Eerlijk gezegd kijk ik nooit in de profielen. Ik zie het vakje links, dat is het enige wat ik zo bekijk. Misschien dat er bij het aanmelden een pop upje ofzo kan verschijnen; mogen we jouw geboorte jaar vermelden in jouw avatar (meen dat het zo heet. Ben niet van de internet taal) en dan met een goed tekstje indien je wat jonger ben is dit aan te raden zodat forumleden hiermee rekening kunnen houden. Weet ook niet of dit uberhaupt technisch kan hoor.

Is natuurlijk altijd nog de vraag of iedereen hier rekening mee wil houden maar dan zijn jongere bezoekers wel gewaarschuwd en ik denk dat de meeste wel het fatsoen hebben om bij jongere enigzins gepast advies te zullen geven. Niet dat je het goede verhaal niet moet vertellen maar ik vind het toch wel een verschil een jongen/meisje van 10 met een vissenkom en 2 goudvissen en een volwassen met hetzelfde.

Misschien een idee om hiervoor eens een topic te openen om meningen te vragen en de do en don't s te inventariseren. Nu word topic van TS een beetje vervuild.

Het is maar een idee hoor. Wil me niet mengen in forum beleid/regels etc 😳
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan