Wat is er nieuw

Vissies 450 liter bak

Niezels

Member
Lid geworden
16 november 2024
Leeftijd
47
Voor mijn nieuwe aquarium ben ik aan het rondkijken welke vissen fijn samen gaan en in welke hoeveelheid ik ze er in kan gooien.
Het betreft dus een 450 liter bak, ik kom niet graag ruimte te kort.

Ik zat zelf te denken aan een stuk of 20 corydora's, 50 tetra's, een zooi garnalen en wellicht leuke slakken.
Ik wil heel graag een aantal van een leuk L-nummer en hier wordt het lastig voor mij, want, ik wil graag een L met een leuke kleur, geen wildvang, als het kan graag een klein groepje (3 of 4), een man met borstels wordt heel erg gewaardeerd, maar, liever zelf geen of weinig kweek. Beestjes die ik aan de straatstenen niet kwijt kan vind ik ook niet leuk. Is er een L-nummer dat ook maar een beetje voldoet? Ik zit zelf al te kijken en neuzen maar ik kom er met mijn weinige kennis niet uit.
Als alles een maand of wat stabiel draait wil ik er graag een groepje van circa 8 á 10 maanvissen aan toe voegen. Ik heb al gelezen dat het me geheid garnalen en tetra's gaat kosten, maar die gok wil ik op dit moment wel nemen, wellicht dat ik me later nog bedenk. Als vervanger voor de maanvissen zit ik te denken aan zoenvissen. Maar het lijkt me zo leuk om het allemaal wat zuid amerikaans te houden.
Op zich ben ik hierin verder wel flexibel. Ik heb liever een fijn samenlevend visbestand dan dat ik enkel voor het oog ga.
Het zand wil ik graag donker en dan zijn albino cory's wel leuk, schijnen ook de makkelijkste te zijn, dus makkelijke keus.

Heeft iemand tips? Kritiek?

Corydorassen zijn een prima plan.
Tetra's zijn er in een heleboel kleuren, dus welke tetra zit je aan te denken? Neon/ kardinaal/ citroen/ keizer/zwarte/vuur/...
L-nummers weet ik niet ze veel van, dus advies daarover laat ik aan iemand anders over, maar een alternatief/ toevoeging zouden Farlowella vittata of Sturisoma aureum/ panamense kunnen zijn.
Maanvissen heb ik ook gehad en heb ik afgeschaft vanwege hun voortdurende gebekvecht. Daar was voor mij echt de lol wel van af. Ik heb nu Thorichthys elliotti en daar ben ik helemaal aan verkocht. Maar ja, smaken verschillen en ze komen uit Midden-Amerika. Ze zullen wel een paar garnalen oppeuzelen, maar ja dat doen maanvissen ook.
Sierslakken zie ik geen problemen in.

Oh, die thorichthys elliotti is een leuk visje! Neem ik als serieuze optie mee.
Ik ben wel gevoelig voor een fijne rustige bak. Het leven is al moeilijk genoeg, liever geen vissen die elkaar de keet uitvechten.

Qua tetra's vind ik wel de blauw rode kleurstelling heel mooi. De neon's hebben mijn voorkeur maar ik denk dat de keizertetra wat beter uit de voeten kan met maanvissen of elliotti's.

Ik heb ook manen maar hier zijn ze juist rustig met alleen soms in de loop van de avond wat stoeien door op de kaak te pikken maar verder gaan ze goed samen.

Je kunt ook eens naar colombiaanse tetra's kijken of melanotaenia praecox (hoewel die laatste uit Azië komen, dus hoe vast is je eis van regiocorrectheid).
Ik heb bij mijn elliotti's Xyphophorus helleri. In het begin (als jonge vissen) aten de elliotti's de zwaardjes tot 1,5 cm. Nu de elliotti's regelmatig in broedstemming zijn, raken ze zelfs de pasgeboren zwaardjes niet meer aan (en moet ik dus andere manieren verzinnen om dat grut in toom te houden 🙄 )

Kwa L-nr's zou je kunnen kijken naar een ancistrus deze heb je wel in meerdere kleuren, als je een gouden of witte neemt heb je wel een kleur die opvalt.
Alleen als je er meerdere neemt kan je ook kleintjes verwachten ( of je moet alleen vrouwtjes nemen) maar ze kunnen ook gewoon alleen.
Vindt je vissenbestand wel vrij fors wat je wil ondanks je formaat van je bak...

Kwa L-nr's zou je kunnen kijken naar een ancistrus deze heb je wel in meerdere kleuren, als je een gouden of witte neemt heb je wel een kleur die opvalt.
Alleen als je er meerdere neemt kan je ook kleintjes verwachten ( of je moet alleen vrouwtjes nemen) maar ze kunnen ook gewoon alleen.
Vindt je vissenbestand wel vrij fors wat je wil ondanks je formaat van je bak...
Ik wil dus echt niet binnen de kortste keren 100 ancistrussen die ik aan de straatstenen niet kwijt kan. Dat vind ik sneu. Voor mij en de vissen.

Op welk onderdeel vind je het bestand fors?

Of je vissenbestand te fors is (en dan gaat het over het aantal) of niet, hangt vooral van je filtratie af. Zolang de individuele scholenvissen het formaat bak hebben dat ze wensen, maakt het in principe niet echt uit of je er 20 of 40 van hebt. (Wel met gezond verstand natuurlijk).
Grotere vissen als elliotti's of manen lopen (zwemmen) sneller tegen de grenzen aan. Daarom zou ik bij elliotti's (of Thorichthys meeki, hun neefjes) beginnen met een groepje en dan een koppel overhouden. Dat is dan voor iedereen rustiger.

Of je vissenbestand te fors is (en dan gaat het over het aantal) of niet, hangt vooral van je filtratie af. Zolang de individuele scholenvissen het formaat bak hebben dat ze wensen, maakt het in principe niet echt uit of je er 20 of 40 van hebt. (Wel met gezond verstand natuurlijk).
Grotere vissen als elliotti's of manen lopen (zwemmen) sneller tegen de grenzen aan. Daarom zou ik bij elliotti's (of Thorichthys meeki, hun neefjes) beginnen met een groepje en dan een koppel overhouden. Dat is dan voor iedereen rustiger.
Ja. Filtratie. Goeie.
Die heb ik (ook) nog niet en kan ik dus nog heel veel kanten mee op.
Moet ik dan denken aan de capaciteit, hoe meer capaciteit hoe beter? of meer specifiek hoe en waarover ik filter? Of een combi van beide?

Qua filter heb ik gekeken naar de biomaster. Ook geen externe verwarming nodig, ideaal. Maar die vind ik wel heel erg aan de prijs.

Ik heb ook manen maar hier zijn ze juist rustig met alleen soms in de loop van de avond wat stoeien door op de kaak te pikken maar verder gaan ze goed samen.
Zit er bij maanvissen nog verschil in karakter per kleur?

Wat filtratie betreft gaat het zowel om het volume (capaciteit) en het filtermedium.
Het doel van filtratie is om zoveel mogelijk water in contact te brengen met de bacteriën te brengen die afvalstoffen (vissenpoep, voerresten, plantenresten) omzetten in voor de dieren onschadelijke en voor de planten nuttige stoffen.
Uitwendige sponsfilters Eheim, JBL, (Oase heb ik geen ervaring mee) zijn goede filters. Natuurlijk zijn biologen ook geweldige filters,maar daar heeft niet iedereen de ruimte voor. @Gino88 kan je ook een eindje verder op weg helpen.

Ik wil dus echt niet binnen de kortste keren 100 ancistrussen die ik aan de straatstenen niet kwijt kan. Dat vind ik sneu. Voor mij en de vissen.

Op welk onderdeel vind je het bestand fors?
Ik vindt de 50 tetra's + 10 maanvissen samen bij elkaar een forse hoop vissen eerlijk gezegd, wat eerder gezegd is hangt ook af van de filtratie maar wordt best druk in de bak denk ik.
De corry's 20 stuks is een prima aantal. 👍

Ik vindt de 50 tetra's + 10 maanvissen samen bij elkaar een forse hoop vissen eerlijk gezegd, wat eerder gezegd is hangt ook af van de filtratie maar wordt best druk in de bak denk ik.
Dat ik behoorlijk aan het betalen kom voor een degelijke pomp vind ik ok, dat is mijn keuze. En juist omdat ik nog moet gaan starten kan ik dat rustig op elkaar afstemmen.
Druk vind ik niet erg, als de vissen daar maar geen hinder van ondervinden, dat zou ik wel heel erg vinden.

Je hoeft ook niet alles in 1x de bak in te doen, soort voor soort beginnen met een beetje, misschien zeg je dan zelf dit aantal vindt ik genoeg.😉

Ik heb de Keizertetra en die zijn ook leuk en erg actief vaak.
Zeker en ik had er 5 in op 330 liter en dan had ik al het gevoel dat is best veel in zo n bak. Ik ben bang dat de Manen ook de wat kleinere Tetras zullen wegsnoepen want dat deden ze ook met mijn espei.

Dat zou een reden kunnen zijn om de manen te laten zitten en naar Thorichthys (of een andere cichlide) te kijken: je begint met een groepje jongevissen en je houdt een koppel wat zich daaruit vormt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan