Wat is er nieuw

Visssterfte

Robotto

Active member
Lid geworden
21 oktober 2019
Leeftijd
65
Ik heb sinds een kleine week last van veel visssterfte. Eerst 2 maanvissen, een dag na elkaar, daarna 2 indische glasmeervallen, ook een dag na elkaar, en tussendoor 10 kardinaaltetra's (ik had een schooltje van 16).
Ook heb ik 8 japonica's en 3 waaierhandgarnalen maar die doen het tot nu toe allemaal uitstekend.
De plantengroei is prima.

Ik heb sinds een week of 4 terug wel wat nieuw hout geplaatst, weet niet meer welk soort maar in ieder geval geen spiderwood.
Het water verkleurde daardoor een beetje bruin, wat ik heb verwijderd door Purigen. Is nu dus weer helder.

Ik heb een Juwel van 240 liter, 25 graden C, pomp JBL Crystal Profi 1502,
Wekelijks ververs ik 25% met leidingwater wat is behandeld met Easylife Aquamaker (10 ml op 50 liter).
Voor mijn waterwaardes gebruik ik de Colombo Aquatest druppelmethode. deze gaf vanmorgen de volgende waardes:
PH 7,5
KH 5
GH 10
NH3/4 0
NO2 0
NO3 20 mg/l
PO4 4,0 mg/l

KH te laag/PO4 te hoog? Hoe kan ik deze waardes het beste aanpassen, mocht dat nodig zijn? Of speelt er iets anders?

Graag jullie reactie!

Een foto van je bak zou ook helpen

Zoiets?

Bijlagen

• 1638802109100.jpg
    1638802109100.jpg
    452.6 KB · Weergaven: 169
Kon je iets zien aan de vissen?

De glasmeervallen kregen witte vlekken op de kop en net achter de kop.
De anderen zag ik niets bijzonders aan

He jakkes wat rot.

Heb je iets gemerkt aan het gedrag van de vissen? Bijvoorbeeld schichtig zwemmen, schuren, aan het oppervlak hangen, of anderszins?
Hoe was/is de eetlust? En de ontlasting?

De maanvissen, anders altijd best wel levendig en nieuwsgierig, zaten nu bovenin stil in een hoek. Qua eetlust of ontlasting weinig bijzonders gemerkt eigenlijk

Wat is de bevolking totaal? Een overzichtsfoto? Hoe lang staat de bak?

8 japonica's
3 waaierhandgarnalen
5 corydoras
6 kardinaaltjes (waren er 16)
2 ancistrussen
4 zwarte tetra's

De bak staat al ruim 5 jaar

Witte vlekken is een aangetaste slijmlaag, dat gebeurd doorgaans als het water slecht is, wat is je verversingsbeleid?

Verversingsbeleid had ik al aangegeven: 1x per week 25 %

De bezetting is niet zwaar. Alleen vind ik dan de aantallen van de vissen wat magertjes.
dichte beplanting, veel open ruimte?

De bezetting is niet zwaar. Alleen vind ik dan de aantallen van de vissen wat magertjes.
dichte beplanting, veel open ruimte?
Zie foto.
Of zegt deze niet genoeg?

de beplanting lijkt mij ruim voldoende

Een lokaal/selectief aangetaste slijmlaag door waterwaarden die niet goed zouden zijn.... ik heb er nog nooit van gehoord. Behalve op dit forum. 😛

In zo'n korte tijd zoveel vissen dood, i.c.m. gedragsverandering en bij sommige vissen witte plekken bij de kop.... ik durf mijn aquariumhobby erom te verwedden dat dit bacterieel is.

Zijn er de afgelopen weken/maanden, behalve het stuk hout, meer ingrepen geweest aan de bak? Uitgebreid onderhoud gepleegd bijvoorbeeld, of vissen toegevoegd? En is er misschien sprake van conflicten/agressie? (Wat evt een lagere weerstand zou kunnen uitlokken.) Of is er veel gevoerd de laatste tijd...

Ander ding, je filter. Hoe vaak en op welke manier onderhoud je het? En met welke filtermaterialen is het gevuld?

Lastig en niet leuk puzzeltje dit.

Ik vind het veel sterfte voor in zo'n korte tijd. Snap wel dat je het verband legt met het hout, dat zou dan betekenen dat wat de sterfte veroorzaakt ongeveer een week of drie de tijd nodig heeft gehad om z'n dodelijke invloed op je vissen uit te oefenen. Dat voelt voor mij als wat aan de lange kant. Ook omdat je dan waterwissels gedaan hebt in de tussentijd die de boel wat verversen. Maar het zou een mogelijkheid kunnen zijn.
Heb je het hout behandeld met iets voor het de bak in ging? Goed uitgespoeld?

Als je verversbeleid goed is, filter en dergelijke op orde, bak ziet er ook prima uit, en je hebt niks totaal verbouwd toen je het hout hebt toegevoegd, dan is de kans dat de oorzaak in slecht water zit kleiner. Als je in de bak aan de weer bent geweest kan het zijn dat dat een NH3/NO2 piek kan hebben opgeleverd. Heb je de waterkwaliteit de laatste tijd of rondom het toevoegen van het hout bijgehouden?

Probeer anders eens een grote waterwissel te doen (75%), kan sowieso geen kwaad nu met al je sterfte om dat even te doen. En dan vlak erna even waterkwaliteit te meten, en dan regelmatig om de paar dagen nog eens om te kijken hoe snel je water vervuilt. Dan heb je in ieder geval een recent inzicht in je filtercapaciteit. Mocht daar wat mis gaan dan heb je het gelijk opgespoord. Maar de JBL 1502 lijkt me wel te moeten voldoen.
Op je foto staat er net een plant voor, maar je binnenfilter heb je er uit gehaald?

Een mogelijkheid zou nog kunnen zijn dat het een ziekte betreft. Dan iets zonder duidelijke uiterlijke kenmerken, anders dan de witte plekken op de glasmeervallen. Lastig. Welke aandoeningen zoiets zouden kunnen veroorzaken, weet ik niet. Meestal ga je een ziekte wel aan de vis zien, aan het gedrag, wat schichtig of passief kan worden (zoals je aan gaf bij je manen), of de ontlasting die dan doorzichtig van kleur wordt en slierterig. Uiteindelijk verminderde eetlust, maar dat hoeft niet altijd. Rode sprietjes uit het achtereind (flinterdun, camelanus) al gechecked? Houden de vissen kieuwen gesloten? Hangen ze in de uitstroom? Rafeltje aan de vinnen?

Ik heb geen binnendiameter, alleen de JBL 1502. Dit filter spoel ik ongeveer iedere 3 maanden met aquariumwater of eerder als ik merk dat het debiet terugloopt.
het is gevuld met poreuze witte bolletjes van 7 mm in de onderste tray, witte holle pijpjes in de middelste tray, de bovenste 2 trays bevatten de meegeleverde standaard vulling. De benamingen van de andere materialen ben ik ff kwijt 😉
Soms heb ik een zakje Purigen toegevoegd.

Wat betreft de overige vragen moet ik ontkennend antwoorden. Alleen wat plantgoed herschikt ivm het hout, hout inderdaad goed afgespoeld.
e
Voeren doe ik eens in de twee a drie dagen, niet meer dan wat ze in een minuut of tien kunnen verwerken.

Geen binnenfilter bedoel ik dus, en dat filtermedium heet Siporax volgens mij

Kan dus ook ondervoeding zijn, ik zou dagelijks gaan voeren

Kan dus ook ondervoeding zijn, ik zou dagelijks gaan voeren
Dit klinkt mij ook wel redelijk aannemelijk om eerlijk te zijn, maar ik ben maar ene leek dus heb geen recht van spreken. Verder zou ik gewoon extreem goed gaan observeren wat er gebeurt en ik denk dat je dan het gedrag gaat leren waardoor je voor nu en in de toekomst sneller "iets" kunt opmerken.

Zelf kijk ik om de haverklap naar de vissen en hun gedrag waar ze zitten, wat ze doen, hoe ze zwemmen, en etc. Zelf vind ik dit erg leerzaam en haal daar meer informatie uit dan lezen op internet, zo weet ik nu bijvoorbeeld dat mijn garnalen gek zijn op de luchtsteentje's vanwege het fijn ruwe oppervlak en kan in de toekomst dan een plek maken die steeds beter bij de garnalen past. Ik zie mijn jongbroed van guppen dichter bij de thermostaat en net zo dat zie niet in de stroming zitten, de grote moederguppen proberen in een hoek te zwemmen met afgeschermde zijkanten zodat ze minder opgejaagd worden (deze hebben het nu dus niet naar hun zin en verwacht bij het niet ondernemen van actie dat ze straks dood zijn).

Ik zou het stuk hout er eerst weer uithalen en deze in een losse bak doen en dan een paar weken spoelen, wie weet komt het ergens weg waar het behandelt is wegens onkruid of iets (zie een lading nat hout voor je in bakken waar men rommel tegen algen ingooit of iets) en nu het weer nat gaat worden langzaam steeds meer giffen loslaat. Wie weet kan het zo zijn dat door het inweken van jouw water het vrijkomen van gif steeds sneller gaat.

Afin, een gedachte van mij gebaseerd op 0 ervaring of iets.

Laatst bewerkt:
Ik heb geen binnendiameter, alleen de JBL 1502. Dit filter spoel ik ongeveer iedere 3 maanden met aquariumwater of eerder als ik merk dat het debiet terugloopt.
het is gevuld met poreuze witte bolletjes van 7 mm in de onderste tray, witte holle pijpjes in de middelste tray, de bovenste 2 trays bevatten de meegeleverde standaard vulling. De benamingen van de andere materialen ben ik ff kwijt 😉
Soms heb ik een zakje Purigen toegevoegd.

Wat betreft de overige vragen moet ik ontkennend antwoorden. Alleen wat plantgoed herschikt ivm het hout, hout inderdaad goed afgespoeld.
e
Voeren doe ik eens in de twee a drie dagen, niet meer dan wat ze in een minuut of tien kunnen verwerken.
Thanks voor de antwoorden.

De meeste mensen voeren iets vaker dan jij, en dan vaak ongeveer wat vissen binnen een paar minuten opeten. Veel langer dan 5 minuten moet je denk ik niet willen, tenzij je erg trage eters hebt.

Het lijkt me verder sterk dat de plotselinge uitval (en al helemaal de andere verschijnselen) hier direct mee te maken hebben, maar het is wellicht wel een verbeterpuntje om wat frequenter te voeren. Beter 1 of 2 keer per dag een bescheiden portie dan 1x per 2/3 dagen een grote schranspartij. Dan verteren je vissen het beter.

Hoe is het nu met de resterende vissen? Zijn die gezond gebleven sinds je eerste post?

Je filteronderhoud doe je volgens mij goed. 🙂 Als je het niet al te grondig doet is 1x per 3 maanden prima. En voor de bezetting die je had moet jouw filter an sich voldoende zijn. Maar... het houdt ook weer niet heel erg over. Vooral de witte bolletjes en de holle pijpjes zijn biologisch niet erg effectief. Terwijl veel biologisch filteroppervlak een belangrijk stukje ziektepreventie is; het ecosysteem in je filter concurreert ziektekiemen in het water dan weg.

Wat ik nu zou doen als het mijn bak was, is de filtercapaciteit vergroten. In eerste instantie door een extra filter toe te voegen (als de stroming te sterk wordt voor je manen is dat wel te fixen) en als dat eenmaal lekker draait, zou ik de witte media in de oude pot vervangen met iets anders. Filterspons is altijd goed, en anders kun je een kunststof medium proberen. Voorbeelden daarvan zijn hel-x 13 en k1 micro.

Bijkomend voordeel van veel filtratie hebben: doordat de belasting meer verspreid is, krijg je minder snel verstopte sponzen e.d. Scheelt je weer onderhoud.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan