Wat is er nieuw

Vissterfte na bodemwissel, achterwandplaatsing

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Rwae
  • Startdatum Startdatum

Rwae

Well-known member
Lid geworden
18 april 2017
Berichten
115
Leeftijd
35
Locatie
Beuningen
Zoals ik tijdens mijn voorstel rondje al aangegeven had (https://www.aquaforum.nl/threads/voorstellen.100940/) heb ik afgelopen zondag mijn goed draaiende aquarium voorzien van een nieuwe bodem en achterwand.

Nu heb ik tot mijn verbazing gisteren waargenomen dat drie Danio Margeritatus dood in een hoekje lagen net als 3 vuurgarnalen. De Danio's hadden sinds de ingreep al een erg bleke kleur welke ik zelf eerst geweten had aan stress.

De ingreep heeft enkele uren geduurd waarbij de vissen in een Rio125 hebben gezeten welke ik gevuld had met water uit mijn Rekord 800 waarin het geheel altijd geleefd heeft. In diezelfde bak heb ik dan ook mijn filtermateriaal geplaatst zodat deze in het aquariumwater bleef waarin het ook altijd gezeten had. De filter heeft dus wel een tijd stil gestaan maar dit leek mij de beste oplossing aangezien ik de Bioflow Super niet zomaar kan demonteren.

Voor de achterwand heb ik speciale onderwaterkit gebruikt en de nieuwe bodem is het zwarte zand van hornbach welke ik uitgespoeld heb.

Na de ingreep heb ik voor de zekerheid Aquatan en Nitrivec toegevoegd, mijn waterwaarden heb ik zojuist getest en zijn in orde.

PH 6,5
KH 5
GH 6
NH4 0
NO2 0
NO3 5
PO4 0

Momenteel overweeg ik nog om een paar dagen te filteren over kool om eventuele giftige stoffen te filter die misschien ergens in kunnen zijn vrijgekomen.

Mijn visbestand is:

10x Trigonostigma Espei (schuw en rustig)
6x Danio Margeritatus (waarvan 3 dood en 1 nog bleek en ook heel schuw)
5x Zwaarddragers van enkele weken oud (ogen het gezondste van allemaal)
25x Vuurgarnalen (3 a 4 dode)
1x Anatome Helena
 
wat voor soort achterwand heb je er in deze gekit soms
 
wat voor soort achterwand heb je er in deze gekit soms
Het betreft een Juwel STR 600 achterwand.

Ter volledigheid, dit is de gebruikte kit:
https://www.aquastorexl.nl/hobby-fi...?id=95625962&gclid=CJCWp7GSiNQCFQgW0wodSokKcg

Aangebracht op een droge schone ondergrond, na een uur begonnen met het water te vullen. Deze lijm kan ook onderwater aangebracht worden (wat ik al eerder gedaan heb in dit aquarium).
 
Laatst bewerkt:
Vertonen je andere vissen geen raar gedrag? Ik zou zeggen dat het door de stress komt. Bij grote ingrepen heb je altijd kans dat zwakke visjes het loodje leggen van de stress.

Als er gif in je water zit zie je dat wel aan raar gedrag bij al je vissen.
 
Vertonen je andere vissen geen raar gedrag? Ik zou zeggen dat het door de stress komt. Bij grote ingrepen heb je altijd kans dat zwakke visjes het loodje leggen van de stress.

Als er gif in je water zit zie je dat wel aan raar gedrag bij al je vissen.

Deze gedachte had ik zelf inderdaad ook al maar had niet gedacht dat vissen ook echt zouden kunnen sterven van de stress. Geldt dit ook voor de garnalen trouwens? Daar zijn er ook een stuk of drie van omgekomen.

Verder zijn de Trigonostigma Espei momenteel wat schuw en scholen daardoor mooi. Ze hebben natuurlijk ook het voordeel dat ze met 10 zijn en zich daardoor veiliger te voelen.
IMAG0072.jpg



De baby zwaarddragers lijken al helemaal nergens last van te hebben
IMAG0071.jpg
 
de spullen die je hebt gebruikt zouden allemaal geschikt moeten zijn dus gif zal t niet wezen.

een piek van ammonia of nitriet ook niet aan je waardes te zien.

stress? een gezonde vis kan wel wat hebben, heb bij mij ook al regelmatig vissen uitgevangen, bak aangepast en vissen terug geplaatst. dit zonder enige gevolgen.

toch vreemd.
 
Als je filter een paar uur uitstaat sterven er toch een hoop bacteriën. De bacteriën in je bodem ben je kwijt. Dan maakt water niet zo uit want je bacteriën zitten 99% in de bodem en filter. Die filter heeft waarschijnlijk al die dode bacteriën het water in gespoten, en je bacteriebestand is toch aangetast. Misschien toch een korte nitriet piek gehad die een dag later alweer was verholpen door de bacteriën die je wel had? Edit: ik lees dat je je materiaal wel in je andere bak had meedraaien. Zal het dan niet zijn denk ik.

Kan ook dat de vissen al zwak waren of weet ik het wat. Soms heb je pech, maar als je vissen het verder goed doen is dat het risico van het vak zou ik zeggen.
 
dat het uit zetten van een filter hier van de oorzaak is valt te betwijfelen dat valt allemaal wel mee
het vervangen van de bodem daar in tegen kon in combinatie met gifstoffen van de achterwand en de gebruikte kit
kan wel eens de boosdoener zijn
het feit dat de kit onderwater gebruikt kan worden houd niet in dat het direct veilig is voor de vissen
bij dit soort ingrepen kun je beter even wachten met vullen en inzetten van vissen
filteren over kool is zeker een goed idee
daarnaast wordt de nitriet piek als oorzaak genoemd maar vlak de nh3 piek die hier van voorafgaat ook niet uit
 
Ik zou hoe dan ook de eerste 2-3 weken spaarzaam voeren. En decwaterwaardes goed volgen.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zitten de meeste bacterien in de bovenste centimeter van je bodem! Niet zozeer in je filter. Dus nu staat je filter er helemaal alleen voor!

Een korte NH3/4 piek, zou heel reeel kunnen zijn.
 
Bedankt iedereen voor het advies! Inmiddels filter ik nu bijna een dag en nacht over kool, just to be sure. Verder voer ik spaarzaam (momenteel even niet zelfs) en hou de waterwaardes nauwlettend in de gaten. Momenteel is de situatie stabiel, de bleke vissen zijn nog bleek maar er zijn geen doden meer gevallen. Enkele Espei's kleuren zelfs alweer beter.

Ik hou jullie op de hoogte 🙂
 
Even een vraagje, heb je de ph waarde in de gaten gehouden?

Bij mij was deze namelijk helemaal van slag.
Hij was 8 maar na de bodemwissel 5.3!!!!!!!!!

Geen idee hoe dat kwam, maar het is niet goed voor de vissen in elk geval.

Wellicht heb jij dat ook gehad.
 
Das altijd een domper als er zoiets gebeurt,hoop dat je het zeer snel in orde krijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rwae
Even een vraagje, heb je de ph waarde in de gaten gehouden?

Bij mij was deze namelijk helemaal van slag.
Hij was 8 maar na de bodemwissel 5.3!!!!!!!!!

Geen idee hoe dat kwam, maar het is niet goed voor de vissen in elk geval.

Wellicht heb jij dat ook gehad.

Die houd ik nauwlettend in de gaten, heb de turf er al uitgehaald. Bedankt voor de tip! :thumbs:
 
Eindelijk is de situatie in de bak volledig stabiel. Ik denk dat ik met zekerheid kan stellen dat de oorzaak ligt bij de kit doordat na drie dagen op rij 50% water ververst te hebben de situatie aanzienlijk verbeterde. De tube heb ik dan nog eens goed gelezen en zie dat er een ongelukkige nederlandse vertaling inzit. Er staat namelijk in het nederlands dat het product onschadelijk is. In de moedertaal van de fabrikant (duits) staat dat het goed verdragen wordt door aquariumbewoners. Dan lijkt mij dus dat dit in grote hoeveelheden behoorlijk schadelijk kan zijn 😳.

Ondertussen heb ik een week lang alle waterwaardes in de gaten gehouden en de er is geen enkele piek in ammonia en/of nitriet geweest tot dusver.
 
Ja het is maar net hoe je zo n tekst opvat denk ik. Mooi dat alles stabiel is in elk geval.
 
Inderdaad! Heeft iemand nog tips om er zeker van te zijn dat er geen schadelijke stoffen in het water zitten?

Hoe vaak en veel verversen en/of hoelang over kool filteren? Heeft kool wel effect op schadelijke stoffen uit aquariumkit?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan