Wat is er nieuw

visvoer blijven toevoegen?

F.

Well-known member
Lid geworden
11 november 2022
Berichten
249
Leeftijd
33
Hallo allemaal,

Ik ben nu voor het eerst een aquarium aan het indraaien om er sluierstaarten in te houden. Ik zit nu op 3 weken en gooi om de dag visvoer in het water om de juiste bacteriën in het filter te ontwikkelen. Sinds 2 dagen zie ik dat er op het visvoer dat op de bodem ligt schimmel/slijm is ontstaan. Ik heb begrepen dat dat in een indraaiende bak kan gebeuren en dat het vanzelf wegtrekt. Maar is het de bedoeling om visvoer te blijven toevoegen of is het goed om te wachten tot de schimmel/het slijm weg is?
 
Doe je testen? Want dan weet je hoeveel NH3/4 er in je bak zit en of het nodig is om meer te laten ontstaan.
 
oke, ik heb nitraat/nitriet/ammonia testen van colombo (druppeltest), maar ik test niet elke dag. Heb het vorige week nog gedaan en heb de intentie het morgen weer te doen. Stel dat de waarden goed zijn, is het dan de bedoeling de schimmel weg te laten rotten of kan ik het gewoon zelf weghalen?
 
oke, ik heb nitraat/nitriet/ammonia testen van colombo (druppeltest), maar ik test niet elke dag. Heb het vorige week nog gedaan en heb de intentie het morgen weer te doen. Stel dat de waarden goed zijn, is het dan de bedoeling de schimmel weg te laten rotten of kan ik het gewoon zelf weghalen?
Ik zou het dan weghalen, een waterwissel doen en vervolgens vis toevoegen. Maar als er nu veel ligt zou ik het persoonlijk sowieso een beetje schoonhouden.
 
oke dankjewel!
 
Idd , schimmels (zichtbare) weghalen . Dan ga je een verkeerd proces in .
Ik zou zowieso nooit met visvoer opstarten , enkel op ontlasting van vissen / uitscheidingen (want daar moet je filter zich op instellen)
Niet op ammoniak-salmiak-droog visvoer , dat is allemaal veel te eentonig .
als ik hier lees hoe lang de opstarttijden daarvan zijn ................ dan ben je echt verkeerd bezig (zonder het zelf te weten)
Opstarten doe je met echte belasting icm mineralen/sporenelementen , dan gaat het als een trein , en zonder zorgen .
 
Idd , schimmels (zichtbare) weghalen . Dan ga je een verkeerd proces in .
Ik zou zowieso nooit met visvoer opstarten , enkel op ontlasting van vissen / uitscheidingen (want daar moet je filter zich op instellen)
Niet op ammoniak-salmiak-droog visvoer , dat is allemaal veel te eentonig .
als ik hier lees hoe lang de opstarttijden daarvan zijn ................ dan ben je echt verkeerd bezig (zonder het zelf te weten)
Opstarten doe je met echte belasting icm mineralen/sporenelementen , dan gaat het als een trein , en zonder zorgen .
Dan moet je wel veel waterwissels doen, want levende have gaat een ammoniak- en nitrietpiek niet overleven. Ik heb het zelf ook met wat voer gedaan, niet eens zoveel trouwens, en dat ging prima. Nu heb ik een aquasoil en die geeft ook ammonium af dus dat scheelt ook.
 
Idd , schimmels (zichtbare) weghalen . Dan ga je een verkeerd proces in .
Ik zou zowieso nooit met visvoer opstarten , enkel op ontlasting van vissen / uitscheidingen (want daar moet je filter zich op instellen)
Niet op ammoniak-salmiak-droog visvoer , dat is allemaal veel te eentonig .
als ik hier lees hoe lang de opstarttijden daarvan zijn ................ dan ben je echt verkeerd bezig (zonder het zelf te weten)
Opstarten doe je met echte belasting icm mineralen/sporenelementen , dan gaat het als een trein , en zonder zorgen .
welke mineralen/sporenelementen zou je toevoegen dan?
 
Dan moet je wel veel waterwissels doen, want levende have gaat een ammoniak- en nitrietpiek niet overleven. Ik heb het zelf ook met wat voer gedaan, niet eens zoveel trouwens, en dat ging prima. Nu heb ik een aquasoil en die geeft ook ammonium af dus dat scheelt ook.
Tuurlijk wel, 4-6 visjes belasten de tank minimaal, een paar weken wachten en dan kan er weer wat bij. Goed in de gate houden en tijdens een piek extra wisselen dat komt echt wel goed. Het is alleen totaal afhankelijk van de groote van je bak de sterkte van je filter en welke vis je er in doet, maar een fish-in-cycle is goed te doen en sommige zweren er bij 😄
 
Tuurlijk wel, 4-6 visjes belasten de tank minimaal, een paar weken wachten en dan kan er weer wat bij. Goed in de gate houden en tijdens een piek extra wisselen dat komt echt wel goed. Het is alleen totaal afhankelijk van de groote van je bak de sterkte van je filter en welke vis je er in doet, maar een fish-in-cycle is goed te doen en sommige zweren er bij 😄
Dat is toch precies wat ik zeg? Zonder wissels gaan ze het echt niet redden.
 
Dat is toch precies wat ik zeg? Zonder wissels gaan ze het echt niet redden.
Oh zo ja nee zonder wissels snap ik zowieso niet hoe je een tank maakt dat moet vroeg of laat een keer fout gaan :')
 
Dan moet je wel veel waterwissels doen, want levende have gaat een ammoniak- en nitrietpiek niet overleven. Ik heb het zelf ook met wat voer gedaan, niet eens zoveel trouwens, en dat ging prima. Nu heb ik een aquasoil en die geeft ook ammonium af dus dat scheelt ook.

Nee , fout , je mag absoluut geen water wisselen tijdens een opstart . Duurt het alleen nog maar langer .
Bij welke gehaltes spreek jij trouwens over een piek ? voor NH3-N en NO2 ?
Echte pieken komen maar zelden voor (bij mij dan toch , ik weet natuurlijk niet hoe een ander omgaat met zijn water)
Bij een zeewateropstart met levend steen , dan heb je pieken ... zoetwater is peanuts .
En van wat nitriet en ammoniak zijn bij mij nog NOOIT vissen overleden , kan me al niet meer herinneren wanneer ik nog eens een dode vis heb gehad .
 
Laatst bewerkt:
welke mineralen/sporenelementen zou je toevoegen dan?

Ik heb een eigen mix , zit tussen de 60 a 80 elementen in , dus ook nooit tekorten tijdens een opstart (en daar gaat het dikwijls fout)
In kraanwater zit nagenoeg niks van deze elementen .
 
Nee , fout , je mag absoluut geen water wisselen tijdens een opstart . Duurt het alleen nog maar langer .
Bij welke gehaltes spreek jij trouwens over een piek ? voor NH3-N en NO2 ?
Echte pieken komen maar zelden voor (bij mij dan toch , ik weet natuurlijk niet hoe een ander omgaat met zijn water)
Bij een zeewateropstart met levend steen , dan heb je pieken ... zoetwater is peanuts .
En van wat nitriet en ammoniak zijn bij mij nog NOOIT vissen overleden , kan me al niet meer herinneren wanneer ik nog eens een dode vis heb gehad .
Wat je hier zegt is gewoon niet waar. Dat het bij jou toevallig zo gaat betekent niet dat dit de standaard is. Het is afhankelijk van verschillende factoren, zoals het soort bodem, bewoners, hoeveel planten enz. enzo. Als je bijvoorbeeld werkt met een aquasoil móet je veel wisselen, doe je dat niet dan lopen de waardes erg op. Bij mij werd de nitrietpiek toen ik niet wisselde zo hoog dat de 3 zebrarenslakken die in de bak zaten letterlijk van de ruit naar beneden vielen. Een piek was het zeker, aangezien het na 2 50% waterwissels nog steeds meer was dan het maximaal van mijn druppeltest. De nitrificerende bacteriën worden ironisch genoeg bij een te hoge nitrietwaarde juist tegengewerkt door de nitriet, dus in dat geval is het juist beter om te wisselen. Daarnaast bevinden de bacteriën zich in de bodem en het filter, en is het water als drager van nuttige bacteriën nagenoeg waardeloos. Uiteraard moet er voeding voor de bacteriën overblijven en wil je dus niet dagelijks 50% wisselen bijvoorbeeld, maar dat is wat anders dan tijdens een opstart NIET wisselen. Ik vind het eerlijk gezegd best wel schandalig dat je mensen hier verteld om tijdens een opstartperiode mét vis, wat toch wel 3 á 4 weken is, geen waterwissels te doen. Dit is gewoon vragen om dode dieren.
 
Je zou het ook kunnen opstarten op een voor de hand liggende manier, nml met een stukje dode vis.
De vishandel bezoeken zodat het om vis gaat,daar zit automatisch veel essentie in voor opstarten.
 
Je zou het ook kunnen opstarten op een voor de hand liggende manier, nml met een stukje dode vis.
De vishandel bezoeken zodat het om vis gaat,daar zit automatisch veel essentie in voor opstarten.
ah oke en moet je dan ook stukjes vis toe blijven voegen of gewoon 1 stukje erin en wachten tot de waardes goed zijn?
 
wat toch wel 3 á 4 weken is, geen waterwissels te doen. Dit is gewoon vragen om dode dieren.
Maak daar maar 3 a 4 maanden van als je echt correct wilt zijn 😅 kan van alles gebeuren maar de eerste natuurlijk het ergste.
 
ah oke en moet je dan ook stukjes vis toe blijven voegen of gewoon 1 stukje erin en wachten tot de waardes goed zijn?
Als je parasitaire infecties wilt riskeren zou ik vooral vis uit de vishandel in je bak doen 😆
Ik hoor nu al dat je doseren moeilijk vind. Houd er rekening mee dat vissen maar een héél klein beetje eten moeten elke keer, echt een heel klein beetje. Je hoeft geen kilos aan voer aan de vissen te geven. Een beetje is genoeg om de vissen te voorzien van voer en ook dat belast je bak. Dus gooi er gewoon een beetje in en dan is het goed. Niet te druk om maken je merkt gauw gevoeg dat het te veel is. Maar geloof me maar, alsje daar de helft van neemt, zit je waarschijnlijk nog goed 😉
 
Nee niet steeds toevoegen, ook niet meten je kunt het zien en ruiken, dan blijf je je eigen meetinstrument over je bak.
Met watervlooien kun je ook een aardige genesis opstarten
 
Nouja het is zinloos om te meeten zonder vissen maar af en toe meten is essenseel om je bak te leren kennen, je bodem te leren kennen. Methaan is wat je ruikt maar dat zegt niets over de rest van de waardes. Terwijl nitriet en ammonia op moeten zijn als je vissen toevoegd. Metaan is vaak 1 van de laatste dingen die je gaat merken aan het einde van je opstart dus om het alleen met je neus te doen is geen goed iedee lijkt me. Maar om met dure meetmiddelen elke dag je schommelende bak in de gate te houden heeft ook weinig nut natuurlijk
 
Als je parasitaire infecties wilt riskeren zou ik vooral vis uit de vishandel in je bak doen 😆
Ik hoor nu al dat je doseren moeilijk vind. Houd er rekening mee dat vissen maar een héél klein beetje eten moeten elke keer, echt een heel klein beetje. Je hoeft geen kilos aan voer aan de vissen te geven. Een beetje is genoeg om de vissen te voorzien van voer en ook dat belast je bak. Dus gooi er gewoon een beetje in en dan is het goed. Niet te druk om maken je merkt gauw gevoeg dat het te veel is. Maar geloof me maar, alsje daar de helft van neemt, zit je waarschijnlijk nog goed 😉

Haha ja klopt, vind doseren nog moeilijk. Het is voor mij de eerste keer ooit dat ik een aquarium indraai, dus ik ben nog een beetje zoekende naar het hoe en wat. Gelukkig leer ik veel op dit forum! Dankjullie wel voor de adviezen, ik denk dat ik het gewoon bij visvoer ga houden tijdens het indraaien🙂
 
Haha ja klopt, vind doseren nog moeilijk. Het is voor mij de eerste keer ooit dat ik een aquarium indraai, dus ik ben nog een beetje zoekende naar het hoe en wat. Gelukkig leer ik veel op dit forum! Dankjullie wel voor de adviezen, ik denk dat ik het gewoon bij visvoer ga houden tijdens het indraaien🙂
Visvoer gaat door je aquarium heen tussen je grind en in je filter zitten. Dat hoeft niet na 1 dag al weg te zijn als jij het niet ziet. Dat blijft continu ammonia afgeven. Als je te veel blijft geven en blijft geven dan zie je niet hoeveel ammonia productie je in je bak hebt. Ik noemde vooral dat doseren voor het geval wanneer je vissen hebt. Dan is het namelijk nóg belangrijker de goedde dosering te gebruiken. Nu zitten er nog geen vissen in en kan er niets dood.

Maar als je zometeen vissen hebt ,ou ik als ik jou was wel wel echt proberen van te voren wat onderzoek te doen naar hoeveel eten nodig is. Dat heb ik zelf niet gedaan en ik maak ook de fout, nogsteeds te veel eten te geven. Je kan daar snel de mist in mee gaan met dode vissen tot gevolg. Uiteindelijk krijg je er steeds meer gevoel voor hoor, en voeren is soms erg leuk 😄Dat is vooral mn tip. Voor nu maak ik me niet zo zorgen 😄 nu ben je nog met een oefen ronde bezig. Maar ik weet ook niet hoeveel eten je geeft. Eten word vaak veel te veel gegeven. Soms wel 10 keer zo veel als nodig is (niet overdreven)
 
Oh haha nee doodvoeren willen we niet XD ik heb nog geen visjes, wilde ze pas kopen als ik klaar was met indraaien. Ik ga voor 2-3 sluierstaarten en heb (op dit forum) gelezen dat baby sluierstaarten 6x per dag beetje gevoerd moeten worden en volwassen sluierstaarten 3x per dag. Maar heb ook gelezen dat je ze net zoveel eten moet geven als ze in 1 minuut op kunnen, maar dat lijkt me wat veel als je ze 3-6x per dag voert haha 🤔 dus beetje middenweg I guess
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan