Visvriendelijke aquascape


G

Guppy101

Guest
hallo

Op het internet vind je tal van foto s van prachtige aquascapes. Ik zou er zelf eentje willen inrichten. Maar ik zit toch met een vraagje. Zijn die aqascapes wel visvriendelijk? De meesten zijn erg kaal, veel rotsen maar weinig verstopplaatsjes.

Ik heb een bak van 54l en mag er ongeveer een 15 Tal visjes in houden. Als ik er een aquascape van maak, mogen er dan nog evenveel visjes in? Want die rotsen nemen toch nogal veel plaats in e.
 
Dat hangt van de aquascape af. Zonder een foto van de aquascape en zonder een lijstje van planten, is het moeilijk te zeggen . Het hangt ook aan de soort vissen af.
Ik neem aan dat je een iwagumi bedoelt, zonder hoge planten. Je moet er ook aan denken dat de stenen ook schuilplaatsen bieden. Boraras zouden wel met zijn 15 passen, maar ik weet niet of ze een kale bak waarderen...
 
in welke zin hebben ze weinig verstop plekken met rotsen/stenen? meestal heb je met stenen heel veel verstop plekken.

zolang vissen schuilmogelijkheden hebben in de vorm van hout, stenen en/of planten zit je meestal goed.
 
Dit zijn enkele aquascapen die ik graag zie.

IMG_2861.JPG


IMG_2867.JPG


Ik heb een lichte voorkeur voor deze hier
379A6D60-2E36-4A66-947A-2FCB588047B7.JPG


0D6F2A24-7E0E-46BD-9789-25B3F02F1AF1.JPG
 
van de grote bakken vind ik alleen bak nummer 4 niet visvriendelijk, de rest vind ik nog reuze meevallen met het aantal schuilmogelijkheden.

In die nano bakjes houd je eigenlijk alleen dwerggarnaaltjes, deze hebben aan een bodem, stukje hout/steen en stukjes mos al meer dan genoeg.
 
Van de nano bakjes vind ik de 4de schitterend,zou ik wel willen dat bakje.
 
Meneer Lazarevic is een pro en behoort toch wel tot de absolute top van aquascapers.
En hij heeft een winkel in planten en vissen dus voor decoratie zal ie wel zijn kanalen hebben. En dat is trouwens ook gewoon in de natuur te vinden
 
Wat is het best voor een aquascape, echte stenen of in kunstof? En weten jullie een goed website waar je dit kan halen?

Ik heb hier in de winkels in de buurt al geweest maar meestal zijn dat losse stenen en dikwijls veel te groot.

Mijn voorkeur zou eerder naar echt gaan maar ik ben een beetje bang voor het gewicht.
 
Je kunt altijd nog wat stenen breken en hopen dat er de juiste stukken uit voort komen
 
Wat is het best voor een aquascape, echte stenen of in kunstof? En weten jullie een goed website waar je dit kan halen?

Ik heb hier in de winkels in de buurt al geweest maar meestal zijn dat losse stenen en dikwijls veel te groot.

Mijn voorkeur zou eerder naar echt gaan maar ik ben een beetje bang voor het gewicht.
Ze hebben zelfs hele mini bakjes van 15cm x 15cm x 15cm om een prachtige aquascape in te doen en dat was verbluffend mooi,alleen weet ik niet meer waar ik dat heb gezien.
 
op de site van ADA kan je mooie rotsen kopen. Google maar eens op ADA aquasoil.
 
Wat is het best voor een aquascape, echte stenen of in kunstof? En weten jullie een goed website waar je dit kan halen?

Ik heb hier in de winkels in de buurt al geweest maar meestal zijn dat losse stenen en dikwijls veel te groot.

Mijn voorkeur zou eerder naar echt gaan maar ik ben een beetje bang voor het gewicht.

De stenen zou je inderdaad met hamer en bijtel kunnen bewerken, soms kan je ook bij tuincentra op de afdeling grind korven vinden met erg kleine stukken steen.
Zie ook dat je bang ben voor het gewicht, in mijn geval had ik lavasteen gekocht bij een tuincentrum (€2,45) voor 15 KG.
Lavasteen is erg poreus en weegt nauwelijks iets, een groot formaat steen weegt misschien net 3 KG.
Het is een erg makkelijke steen, het weegt niets, wortels kunnen er goed op hechten, extra plek voor bacteriën om te vestigen.
Het enige nadeel is dat als er alg in komt dat het moeilijk te verwijderen is, maar als je bak in goede evenwicht is zal er nauwelijks tot bijna geen alg aanwezig zijn.

Als je op zoek ben naar erg kleine stukjes kan je ook van die dozen met lavasteen kopen wat ze gebruiken voor de barbecues.
Ik maak wel even een foto van wat ik toen gekocht had bij de Intratuin.

20170718_144059.jpg
20170718_144111.jpg
20170718_144143.jpg


Heb een best kleine hand dus de stenen zien er nog best groot uit :D
 

Terug
Bovenaan