Wat is er nieuw

Vivaline 240, 1.20m, 240L Tanganyika bestand.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Vhall
  • Startdatum Startdatum
V

Vhall

Guest
Hoi hoi,

Enkele jaren geleden wilde ik graag een Tanganyika aquarium opstarten. Zou mijn eerste aquarium worden en ben toen ook op het Aquaforum te rade gegaan voor informatie en advies. Helaas is het er toen niet van gekomen, er kwam iets tussen waardoor het beter was het aquarium niet aan te schaffen. Inmiddels zijn we jaren verder en ben ik alweer dagen aan het rond speuren op het internet voor informatie en inspiratie. Ditmaal gaat het er zeker van komen namelijk.

Toentertijd was het idee een 1.00m aquarium te kopen, maar gezien de ruimte die ik nu heb, lijkt het me leuk te beginnen met een 1.20m aquarium van Eheim, namelijk de Vivaline 240. In eerste instantie wil ik opstarten met de standaard techniek geleverd bij de Vivaline, om langzaam maar zeker uit te breiden met andere verlichting, filter etc. Het zal een Tanganyika biotoop worden, met aan een zijde een "rotsformatie" en aan de andere zijde een slakkenhuis gebied, met in het midden enkele losliggende stenen, zodat er ook nog een soort van "open" water is.

Maar dan het belangrijkste, het visbestand. Ik heb verschillende sites gelezen en gekeken naar de mogelijkheden die passen bij mijn voorkeuren. Hierbij ben ik op het volgende bestand uitgekomen:

10 Paracyprichromis Brieni (4M/6V)
5 Synodontis Polli White
2 Julidochromis Marlieri (1M/1V)
2 Lamprologus Ocellatus of Multifasciatus of Brevis (1M/1V)

Uitgangspunt is geen overbevolking, visjes die relatief klein blijven en dus de ruimte hebben en soorten die met elkaar overweg kunnen. Over de slakkenhuis bewoners ben ik nog niet helemaal uit, vandaar dat er nu 3 verschillende tussenstaan.

Omdat ik er zeker van wil zijn dat het hele spul samengaat, vraag ik het nog even na, ondanks de verschillende voorbeeld bestanden die her en der gegeven worden. (En ook gezien de verschillende richtlijnen qua inhoud en grootte van het aquarium). Ik hoor graag jullie advies en/of suggesties! 🙂

Multi's houdt je niet in een koppel maar in een groepje. Leuk visje, aanrader. Ocellatus en brevis koppelen wat lastiger dacht ik.

Marlieri's zijn niet de makkelijkste juli's qua agressie. Ook niet de kleinste, met 15cm. Koppelen is lastig, begin met een groepje van 6 ofzo en dan als je een koppel ziet heel snel de andere verwijderen.

Thanks voor de reactie Saskia! Zou een groepje Multi's (ik neem aan 5+) nog gaan samen met de Paracypri's en Polli's, qua drukte?
Ik had inderdaad gelezen dat de Multi's erg leuk zijn, schijnen erg druk te zijn met hun slakkenhuizen en het zand dat eromheen ligt.

En voor wat betreft de Juli's, zou je misschien een andere rotsbewoner aan kunnen raden? Een beetje agressie vind ik prima, aangezien het toch cichliden zijn, maar het geheel moet wel in balans zijn.

Tja ik ben zelf een fan van de Neolapmprologus brichardi, maar als je 1 koppel hebt (koppelen is niet zo moeilijk) dan heb je wel heel snel 200+ jongen :juggle:

Een solo Altolamprologus kan, of 1 van de lievere juli's.

Ik heb de N. Brichardi eens opgezocht en was eigenlijk op slag verliefd. (Begrijp ook waarom ze haar de Prinses van Burundi noemen)
Prachtige vis, die volgens de beschrijvingen ook erg interessant is om naar te kijken qua gedrag. Alleen maak ik me wat zorgen om dat gedrag in combinatie met de wat kleinere cichliden die ik wil gaan houden.
Wat je zelf ook aangeeft, ze koppelen relatief makkelijk, en wanneer ze gebroed hebben, schijnen ze onwijs territoriaal te worden, waarbij je verhalen leest dat ze in 1,20m bakken, rustig een zone van 1m voor zichzelf claimen.
Ik heb zo'n vermoeden dat de eventuele Multi's en Polli's dat niet zo leuk gaan vinden, ondanks dat de Multi's dapper zijn.

1 van de lievere Juli's, zou dat bijvoorbeeld de J. Ornatus zijn? En voor wat betreft de A. Calvus, ik lees dat voor deze vis kleinere vissen nog weleens op het menu staan.
Moet ik in deze dan de Multi's ook onder de "kleine vissen" scharen, of zullen deze 2 elkaar verder wel met rust laten? In ieder geval alvast erg bedankt voor je advies en tips! 🙂

Territoriaal worden ze eigenlijk allemaal wel... Calvus is een rover en kan de multi's misschien wat in toom houden qua jongen, maar ik lees ook genoeg ervaringen dat de calvus mooi op afstand gehouden wordt door meneer Multi! De combi calvus en prinses is wellicht een goede, zodra de jongen een beetje op pad gaan zijn ze voer, lijkt me niet geheel onverstandig... Ik heb als 16 jarige weleens emmers vol jonkies in dierenwinkels achtergelaten, zo van, Alsjeblief! Doeggg! 😉

Ga ik me toch eens verdiepen in N. Brichardi, het is een prachtige vis en wellicht dat het ook nog scheelt als ik deze als laatste toevoeg aan het bestand. Ik wilde sowieso beginnen met de Paracyprichromis en vervolgens de Polli's en Multi's.

Een solitaire A. Calvus lijkt me zo sneu. Ik lees her en der wel dat het goed mogelijk is, maar ben zo bang dat hij/zij zich gaat vervelen. Maar ik houd je tip wel in gedachten, zeker als het hele spul zich gaat vermenigvuldigen.
En de A. Compressiceps dan? Heb je daar toevallig ervaring mee? Ziet er ook mooi uit, iets andere kop dan A. Calvus, maar is ietsjes kleiner.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan