Vivaline 240, Azië biotoop van Michel@angelo


M

Michel@ngelo

Guest
Zie dat ik al weer hier lid ben sinds medio 2005. Tussendoor de nodige aquaria gehad en nu al een jaar of 5 niets meer op een vijver na. Veel veranderingen hebben plaats gevonden. Vader worden, verhuizen en helaas een aantal maanden terug mijn verloofde moeten afstaan aan de eeuwige jachtvelden op 37 jarige leeftijd..

Vol goede moed toch maar de oude hobby van aquaria dan maar weer op pakken. Mijn zoontje van 4 heeft het leuk vinden van visjes mee gekregen vanuit zijn vaders kant. Dus dit nieuwe project wordt een echt samen 'dingetje'.

Na meerdere nare ervaringen (bouwkwaliteit en dramatische service) met Juwel moest het iets anders worden en zodoende is gisteren de nieuwe bak met meubel en filter besteld. Dit maal een Eheim. Type Vivaline. Dat is een 120x40x50 bak met standaard LED op een aluminium balk en een buitenfilter.

Na al wat langer na gedacht te hebben gaat het een Azië biotoop worden. Het eerste visje wat ik ooit kocht moet er zeker in komen: de Botia Sidthimunki.

Foto's volgen zsm..
 
Welkom Michel, en nog sterkte met het verlies.

Mooie bak heb je besteld; Eheim is altijd goed :thumbs:
Ik kijk uit naar de foto's
 
Sterkte met dit verlies en ik ben benieuwd naar de foto s binnenkort.
 
kcr41va.jpg


Morgen meubel in elkaar zetten dan kan vrijdag de bak zelf er op. Flinke lading bacteriën mee gekregen om een goede opstart te krijgen. Super zaak die Rebbies.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sterkte bij het verlies Michel en succes bij het inrichten van je bak samen met je zoontje.
 
Meubel staat in elkaar.

Het gaat 100% een Azie biotoop worden.

Wilde eerst alleen zwarte folie aan de buitenzijde gaan plakken als achterwand. Maar daar heb ik vanaf gezien. Tegenwoordig zijn er prima dunne achterwanden (neemt anders teveel van de bak zelf in) tete ko, welke in secties ook goed aansluiten op de zijkanten.

Lokale Hornbach was een drama met plantjes en ze vroegen zo maar €6,- voor een half overleden Vallisneria stekje. Zijn advies was online bestellen. Goede verkoper.. Alleen 2 stukjes kienhout mee genomen. Mooie stukjes tegen schappelijke prijs.

Nu dus maar meteen een BTN achterwand, plantjes en nog toebehoren online besteld.

Morgen de bak zelf er op zetten. Kienhout ligt al te weken, zodat het straks echt zinkt als de rest van de spullen binnen komen.

IMG-20181004-WA0005.jpeg
 
Goed bezig en inderdaad is de Hornbach met planten vrij duur al vindt ik wel daar normaal het best redelijke mooie en grote planten zijn.
 
Past goed bij elkaar.
 
Dinsdag achterwand er in, laat ik hem goed drogen en donderdag draaiende maken met plantjes, hout en natuurlijk water.. Kienhout ligt al 2 dagen in een losse bak met water.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
IMG_20181006_160435.jpg


1 zak 25kg filterzand 0.4-0.8mm past precies.
 

Dat moet helemaal niet. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Heb het in 15 jaar ervaring met aquaria nog nooit gewassen.

Jouw operatie betrof een bestaande bak die nog behoorlijk vol water zat. Dat is een totaal ander uitgangspunt als een nieuwe bak.

Bij een nieuwe bak: gewoon er in doen, vervolgens de oude plastic zak erop leggen en de bak half vol laten lopen. Dan de bak voor de rest inrichten en afvullen.
 
Vaak adviseert me wel om de bodem eerst goed te spoelen en dat doe ik zelf ook altijd.
 
Mijn ervaring is dat het niet hoeft. Er zit wel verschil tussen filterzand van de ene of andere firma.
 
Supermooie achterwand Michel de werkzaamheden gaan goed zie ik.:thumbs:
 
@Altispinosa

Goede kit van den Braven. Hard super snel uit.

Alles in nu binnen. Ook de planten. Morgen ben ik niet thuis. Donderdag zeer laat (date..). Hoop die avond nog een laagje water met de planten (1/3 vol) er in te kunnen zetten.

IMG_20181009_224645.jpg
 
Erg gave bak en mooi geheel zo met de achterwand. Dit gaat wat moois worden!
 
Ik volg het met veel belangstelling Michel@ngelo.
 
IMG_20181011_215743.jpg
 
Jammer van het spiegelbeeld want je kan er niet zoveel van zien Michel.
 
Is de bedoeling. Ochtendzon zonder lampen nog niet aan.
 
IMG_20181013_170403.jpg
 
Draait nu een weekje:

- NH4 = 0,1
- NO2 = 0,1
- NO3 = < 0,5
- KH = 3 a 4 (filter over turf, kraanwater heeft dH van 8)
- pH = 7

Ph meting is niet zo nauwkeurig met hele stappen in deze druppeltest set van JBL.

15398635476937983838938505497474.jpg
15398638094455518312365715660282.jpg
 
IMG_20181020_204822.jpg
IMG_20181020_204807.jpg


Nitietpiek was aardig op gang.

Vanavond begon de pomp steeds meer herrie te maken alsof er lucht in zat. Dus even los gehaald en tot mijn verbazing kwam er een stuk plastic van de Huizing mee los. Daar werd dus valse lucht aan gezogen.

Morgen maar eens ergens een nieuw filter scoren.. En Eheim (in ieder geval deze serie) gaat het zeker niet worden!!
 
Leuk om dit samen met je zoon te doen. Gaat vast een mooi project worden. En jammer van de pomp, toch vreemd dat er zomaar een stukje van de behuizing afbreekt dat lijkt mij niet des eheims.
 
Zal wel een Tetra EX serie pomp worden. Uit het verleden goede ervaring mee gehad. Tegenwoordig staat er nog 'plus' in de naam?

Zal alleen wel een nieuwe nitriet piek moeten afwachten. Filtermateriaal probeer ik natuurlijk wel mee over te gaan zetten.
 
allereerst nog sterkte met het verlies en gecondoleerd. Is echt harstikke klote om iemand te verliezen en al helemaal op zo'n jonge leeftijd...


Bak ziet er mooi uit!
 
Zal wel een Tetra EX serie pomp worden. Uit het verleden goede ervaring mee gehad. Tegenwoordig staat er nog 'plus' in de naam?

Zal alleen wel een nieuwe nitriet piek moeten afwachten. Filtermateriaal probeer ik natuurlijk wel mee over te gaan zetten.
Welk type van Tetra tec wil je gaan aanschaffen , de grootste de ex 1200 ?
 
Machtig zo'n grote bak! Ik ben jaloers :D
 

Terug
Bovenaan