Vlekje op kieuw


Hak

Member
Lid geworden
20 mei 2023
Berichten
7
Leeftijd
27
Hallo allemaal ik ben Hak en nieuw in de aquarium hobby nou heb ik net een week 2 sluierstaart aangeschaft , alleen zie ik dat er op 1 van hen een plekje op zijn/haar kieuw zit. Weet nou niet of dit zo hoort of dat ik terug moet naar de winkel ermee.
 

Bijlagen

  • D88EDA9D-4C74-4F0C-93EA-46E7F66B5074.jpeg
    D88EDA9D-4C74-4F0C-93EA-46E7F66B5074.jpeg
    34.9 KB · Weergaven: 60
Ik zie het niet duidelijk maar wat zijn de waterwaarden en wat voor onderhoud pleeg je en hoelang draait de bak? Zijn er meer bewoners en hoe groot is de bak?
 
Ik heb ook 2 sluierstaarten gehad en er was ook een met kleine witte vlekjes op de kieuwen en staart. Het kwam doordat het de paar periode was. Dus misschien is het het zelfde. Deze vlekken blijven wel heel lang aanwezig.
 
Dat zijn paaipukkels maar of de TS dit bedoeld dat weet ik niet en het is ook niet echt te zien.
 
Het ziet er voor mij met mijn kippige ogen uit als een pigmentvlek. Als het niet boven de omringende huid uitsteekt, zou ik daarvoor gaan...
 
Dank jullie wel de aquarium draait nu iets meer dan 2 weken de waardes waren allemaal goed heb ze zelf toen getest en laten testen ik ga proberen om een betere foto te kunnen maken.
 
Ja een bak moet 4 wk minimaal indraaien en vaak komt de no2 piek ook pas na 2 weken dus de vis is te snel geplaatst.
Zal me niet verbazen als deze last heeft van nh3/4 en/of no2.
Als je kan testen met druppels dan zou ik dat zeker doen.
Hoe groot is de bak want per sluier heb je min 50 liter nodig.
 
Ja ik had de aquarium een weekje laten draaien inclusief so een quikstart wat juist aangeeft vissen gelijk er in te kunnen doen. De aquarium zelf is 60 liter maar visjes zijn nog geen 5 cm, ben van plan te upgraden naarmate ze groeien. Heb er 2 visjes onzitten ze eten beide gewoon goed varier ook met het eten(groente, vloekjes, pallets). Alleen is het maar 1 visje die dat blekje heeft en zag net dat hij een soort zelfde vlekje heeft aan ze onderkaak, wat mij nu laat denken dat het waarschijnlijk toch pigment vlekken zijn.
 
Ja ik had de aquarium een weekje laten draaien inclusief so een quikstart wat juist aangeeft vissen gelijk er in te kunnen doen. De aquarium zelf is 60 liter maar visjes zijn nog geen 5 cm, ben van plan te upgraden naarmate ze groeien. Heb er 2 visjes onzitten ze eten beide gewoon goed varier ook met het eten(groente, vloekjes, pallets). Alleen is het maar 1 visje die dat blekje heeft en zag net dat hij een soort zelfde vlekje heeft aan ze onderkaak, wat mij nu laat denken dat het waarschijnlijk toch pigment vlekken zijn.
In principe kan je vissen gelijk toevoegen maar dan is het wel zaak om het water zo schoon mogelijk te houden om de nitraatwaardes onder een schadelijke hoogte te houden. Als je veel vissen in 1 keer toevoegd zonder 4 weken op te starten neem je een groot risico dat het water bevuild raakt en de vissen daar aan sterven.

Het zou heel goed een pigmentvlekje kunnen zijn ik volg het in iedergeval even want een vis van mij heeft ook zo iets soort gelijks bij zn kieuw zitten (stervlekzalm) en volgens mij is dat geen pigment. Laat vooral weten als het erger word in iedergeval 😄
 
  • Leuk
Waarderingen: Hak
Ja heb er ook maar 2 visjes in zitten momenteel, maar jeukt nu al aan mij om uit te breiden naar wat groters en meer😂. Ik houd jullie op de hoogte dank allemaal.
 
Ja ik had de aquarium een weekje laten draaien inclusief so een quikstart wat juist aangeeft vissen gelijk er in te kunnen doen. De aquarium zelf is 60 liter maar visjes zijn nog geen 5 cm, ben van plan te upgraden naarmate ze groeien. Heb er 2 visjes onzitten ze eten beide gewoon goed varier ook met het eten(groente, vloekjes, pallets). Alleen is het maar 1 visje die dat blekje heeft en zag net dat hij een soort zelfde vlekje heeft aan ze onderkaak, wat mij nu laat denken dat het waarschijnlijk toch pigment vlekken zijn.
Ja commerciele producten zeggen wel meer maar veilig indraaien kost 4 weken en deze jonge sluiers moet je wel 4x voeren dus veel vervuiling. Het kan zonder indraaien zoals Don zegt maar dan moet je veel verversen en met deze vissen lijkt me dat niet ideaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hak
Top dankjewel, ik kijk et voor nu even aan ga zo dadelijk toch even de waardes nog een x na kijken. Ik voede 3x per dag, maar het aparte is dat petsplace aangaf ze 1x per dag te voeden. Maar online zag ik meerdere keren voorbij komen dat ze vaker gevoed moeten worden.
 
Top dankjewel, ik kijk et voor nu even aan ga zo dadelijk toch even de waardes nog een x na kijken. Ik voede 3x per dag, maar het aparte is dat petsplace aangaf ze 1x per dag te voeden. Maar online zag ik meerdere keren voorbij komen dat ze vaker gevoed moeten worden.
Petsplace is een dierenwinkel met winkelmedewerkers met een voorkeur van dierenliefde. Ze weten veel maar alles wat ze zeggen moet je jammer genoeg dubbel controleren.

Sterker nog. Ik ben tot nu toe van alle 10 de keren dat ik geadviseerd ben bijna alle 10 de keren verkeerd geadviseerd.

Ze bevelen dingen aan die soms gevaarlijk zijn voor je dieren. Op het internet staan vaak veel nuttigere informatie en op het forum kan je ook erg goed geholpen worden. Een deel van de hobby vissen houden is informatie vergaren en leren. Er komt zo veel bij kijken en kan best ingewikkeld zijn soms dus er moet soms best even de tijd voor genomen worden.

Het zou me niet verbazen dat petsplace dat aanbevol omdat het aquarium niet is ingedraaid. Maar 1 keer per dag zou misschien ook wel voldoende kunnen zijn. Dat weet ik niet zo goed
 
Ja de reden dat hij aangaf is zodat ze minder afval produceren, maar heb liever dat ze goed gevoed zijn en dan meer een x of 2 vaker schoonmaken. Heb trouwens net even een testje gedaan met die teststrip en alle waardes schijnen oke te zijn.
 
Ja de reden dat hij aangaf is zodat ze minder afval produceren, maar heb liever dat ze goed gevoed zijn en dan meer een x of 2 vaker schoonmaken. Heb trouwens net even een testje gedaan met die teststrip en alle waardes schijnen oke te zijn.
Dan heb ik nog slecht nieuws over de test strips 😅 het zijn handige dingen om eens zo nu en dan mee te testen. Maar heel betrouwbaar zijn ze niet heb ik begrepen. Waardes kunnen soms op 0 uit komen terwijl ze veel hoger liggen.

Als je dicht bij een vissen/dierenwinkel woont. Dan zou ik gewoon de komende weken 1 keer in de week bij de winkel voor nitriet en nitraat meten. (Wat water in een potje/bakje mee nemen) Die testen met druppeltesten. Die hebben een kleinere fout marge. Dan heb je de eerste weken zeker dat het niet te hoog stijgt.

Wel goed dat je kiest voor het extra schoonmaken in tegenstelling op het eten. Ik betrap mezelf wel eens het tegenovergestelde omdat ik de fut niet kan vinden een wissel te doen.
Je bent in iedergeval goed bezig met het informeren en uitzoeken 😄
 
Top dank vr je reactie ga morgen dab even langs. Zit net in de hobby daarom😂, denk dat het strak onderhouden ervan ook met de tijd afneemt maar verwaarlozen abdoluut nooit.
 
Strips zijn inderdaad niet al te betrouwbaar zoals Don al zegt en soms is het handig om zelf deze in huis te hebben.
 
Top dank vr je reactie ga morgen dab even langs. Zit net in de hobby daarom😂, denk dat het strak onderhouden ervan ook met de tijd afneemt maar verwaarlozen abdoluut nooit.
Het is net als kinderen krijgen. Je gaat er niet 5 jaar studie van maken en voor naar school. Maar hoe meer je er mee bezig bent hoe meer je tegen gaat komen. De ene heeft ook tijd last van algen terwijl de andere er nooit last van heeft. Beetje geluk moet je soms ook hebben dat de dingen gewoon vlekkenloos gaan. Maar elk aquarium heeft wel eens wat van tijd tot tijd. De dingen komen vanzelf op je pad 😄
 

Terug
Bovenaan