Wat is er nieuw

Vlekken op kapotte staart - Zwaarddrager

  • Onderwerp starter Onderwerp starter KPeters
  • Startdatum Startdatum
K

KPeters

Guest
Mijn vriendin wou een visje redden van de LFS, had al een kapot gebeten staart. Dus dan toch maar gedaan. Nu heeft het beestje witte vlekken op zijn staart, ik vroeg me af of dit die befaamde witstip is, of toch iets anders? Indien mogelijk zou een oplossing ook gewaardeerd zijn.

knkKdhID7YEc-PZW-nBwsjVW7OKCItD0.jpeg


knkKdhID7YEc-PZW-nBwsjVW7OKCItD0.jpeg
 
Weet je.
Met dat REDDEN,kan je ook een ziekte in huis halen.
Wie red dan wie? als je een besmette bak hebt?
Wat is het trouwens voor een vis? Kan ook schimmel zijn.

Stip is stip. stip.
 
Zijn zwaarddragers, dit visje komt trouwens uit exact dezelfde bak als alle andere visjes.
 
O,een zwaardrager. dacht meer een sluier goudvis.
 
Zou een vrouwelijke zwaarddrager moeten zijn
 
Dat zou kunnen,ja.
Maar ,lijkt mij een schimmelvlek.
 
Wat is daar tegen te doen dan?
 
Bertus, die pagina doet het niet. 😉
Maar dat lijkt mij ook een bacteri�le schimmelinfectie,
en is goed te behandelen met Sera Baktopur, of iets dergelijks.
 
Een bacteri�le schimmelinfectie?
 
Juist niet, je hebt bij vissen bacteri�le infecties en schimmelinfecties, maar bacteri�le schimmelinfecties bestaan niet. Voor de behandeling is het juist van erg groot belang om te weten om welke van de twee het hier gaat.
 
Dat is een sluiervorm van de Zwaarddrager welke sinds enkele jaren voorkomt. Ik ben jaloers 😉

VNxgpjpyWRivu6HOm5fRVLTfQHVT8IFY.jpeg
 
Ik wil het visje echt er terug boven op krijgen, om welke vorm gaat het dan? Moet ik iets halen tegen schimmelinfectie? Die Sera Baktopur dan?
 
Panchax zegt baktopur, dat is iets tegen bacteri�le infecties. Je zou daar nog eens even naar kunnen googlen om te kijken en vergelijken.

~ Ivo
 
Baktopur is tegen bacteri�n. Probeer een zoutbadje. 10 gram jodiumvrij zout per liter water laten oplossen en de vis daar 10 minuten in laten zitten. Dit doe je drie dagen.
 
Zal het vanavond proberen, alvast bedankt 🙂
 
Het visje heeft de eerste zoutbad "kuur" gisteren goed doorstaan. Zwom er gewoon lekker in rond, zonder merkbare effecten. Vanavond nogmaals 🙂
 
:thumbs:

Worden de witte plekken al minder?
 
Gisteren de tweede kuur gedaan, ze kwam deze keer toch wat vaker naar boven zwemmen, maar ging niet plat liggen ofzo. Ik heb de indruk dat de witte plekken nog niet echt verminderen, ik kijk het vanavond nog eens beter na en neem een nieuwe foto.

Trouwens, moet ik dit visje in quarantaine houden of toch maar niet? Ik heb ze voor de moment ff naar mijn 30 liter nano verhuist om ze ook gemakkelijker te kunnen vangen elke keer.
 
Had ook de bedoeling dat ze daar niet zou "lastig gevallen" worden door de mannetjes enzo, zodat ze op haar gemak zou kunnen herstellen.
 
Zo ziet het beestje er nu uit

kbHEG2ovfBl1DtsoXRaC1dmXspBOwPD6.png


Nog steeds plekjes, hier zie je ook goed hoe de staart toegetakeld is door wat ik dacht een danio te zijn. Snap nog steeds niet hoe die 1ne danio bij de zwaarddragers verzeilt geraakt is maar goed.

Ze beweegt ook niet veel, hangt meestal rustig rond de bodem van de plantjes of stenen.
 
Blijf ik door gaan met zoutbad behandelingen of? =/
 
Om ff op te volgen, zal wat vinrot ook geweest zijn aangezien haar staart vanboven bijna volledig weg aan het kwijnen was. Heb Esha 2000 gaan halen, de witte plekken zijn daarmee al verdwenen en ze zwemt ook weer rustig rond en eet weer ipv op dezelfde plaats te blijven hangen. Ze zit nu weer in de grote bak aangezien ze er terug boven op kwam, deze heeft voor de zekerheid ook een lichtere Esha kuur gekregen. Hopelijk groeit haar staart ook terug 🙂
 
Ben geen expert maar lijkt me inderdaad vinrot.
Succes met de behandeling.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan