Vlekkerige alg

Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,270
Locatie
Eelde
In mijn west-Afrika bakje heb ik last van een kleine algenvlekken en wat vreemde waterwaarden. De bak lijkt verder wel goed te draaien en planten groeien goed.

Eerst een totaaltje:
CRW_7955.JPG


De alg zit op de Anubias Coffeefolia, Bolbitus Heudeloti en Bacopa Monnieri. Een paar plaatjes:

De Bolbitus Heudeloti en Bacopa Monnieri:
CRW_7957.JPG


De Bacopa Monnieri met de Anubias Coffeefolia op de achterrgond.
CRW_7963.JPG


De alg lijkt licht-afhankelijk. De Bolbitis staat deels vol in het licht van de lamp en deels in schaduw. Alleen bladeren die het licht in groeien lijken aangedaan.

Ik heb gisteravond waterwaarden bepaald en die vond ik raar:
NO3: 5 of 10 (De JBL kleurkaart heeft twee schalen. Geen documentatie over welke te gebruiken.)
PO4: 0.05
pH: 6.8
KH: 17 (erg hoog. Heb ik sinds de CO2 erop zit, zien oplopen.)

Ik wissel wekelijks een emmertje water (dus 15-20%.)

Ik geef 6 ml plantenpracht per week (in 2x.) Dat is 1 ml meer dan aanbevolen, maar leek me nuttig ivm de CO2 ook op de bak draait.

Mijn idee:
De licht-afhankelijkheid lijkt mij te wijzen op een tekort ergens. De NO3 is niet hoog, maar voor de planten nog wel voorhanden. PO4 is behoorlijk laag en mogelijk in de loop van de dag een poosje niet voorhanden? Sporen elementen kan ik niet naar kijken.

Maar de vraag is dus: Wat is hier aan de hand en hoe los ik het op?
 
Hij is niet af te wrijven. Lijkt dus inderdaad groene puntalg, consistent met de te lage PO4. Wat nu:
1) een portie diepvriesvoer er in ;-D
2) meer bewoners zodat ik gewoon wat meer kan voeren?
3) Of toch PO4 in oplopende dosiering toevoegen tot een dosering waarbij het stabiel aanwezig is in de bak?
 
Ik zou het dmv een stockoplossing opvoeren tot 1.0mg.

Ik heb dat ook om de po4 te verhogen en je moet met die poeders op 100 liter 20ml doseren om met 1.0 te verhogen. Zou voor jou zo n 10ml betekenen.
 
Ik weet niet wat je in huis hebt maar anders mag je hier wel een paar gram kaliumfosfaat ophalen voor een halve liter stockoplossing.
Pb dan maar even.
 
Bedankt voor het aanbod!! Zoals je gemerkt hebt is het er helaas niet van gekomen. Ik denk overigens dat de PO4 sowieso te laag is. Verder doe ik nog niets aan bodembemesting. Ik denk dat ik het hele bemestingsbeleid een keer tegen het licht moet houden.

De plantensoorten die ik heb zijn:

Valisneria spiralis: begint blad van af te sterven (bruin/glazig).

Anubias cofeefolia: eentje met een geel blad en een blad met alleen nog nerven.

Bolbitus heudeloti: Groeit hard.

Bacopa monnieri: Groeit hard in de lengte richting licht, maar geen vertakking, dus blijft wat saai.

Nymphaea lotus (red) : 1 voor 1 vergaan de bladeren (zwart->grijs->glazig->'slijmachtig', maar maakt ook nieuwe aan.

Riccia fluitans: Groeit goed


Volgens mij heb ik in elk geval het volgende nodig:
* kleibolletjes (Valisneria, Bacopa en Nmphaea)
* Natrium fosfaat (ivm tekort)
Ivm de kleibolletjesmix denk ik aan aquariumbemesting.nl?

Dan de volgende vragen:
* Nitraat? (Welke? Nu geen tekort, maar ook niet hoog, dus kan ontstaan als de rest op orde is?)
* Sporenelementen? (Of zit dat al in basismeststof?)
* Algemeen vloeibaar: nu APO plantenpracht maar wil alles bij 1 shop.
 
Je kan prima bij aquariumbemsting.nl alles in poedervorm bestellen. Ook de kleibollenmix voor de bodemvoeding hebben ze daar. Ik gebruik de csm+b als plantenvoeding.

Normaal zou je denken dat je in een gewone 60cm met deze waarden wel voldoende voeding hebt maar je kh is erg hoog wat ook de opname kan bemoeilijken. Met co2 zou ik anders naar waarden van bv 10/1 streven. Ik denk dat dat wel voldoende is met minimale belichting. Je zou na 1 week kunnen meten wat er nog van over is en of je meer moet doseren.
 
Dan zou ik dus wat aan de KH moeten doen. Voor mij is de eerste vraag: Hoe komt die in vredesnaam zo hoog... In de rekord800 fluctueert de KH tussen de 5 en 7 en daar heb ik ook lavastenen in. Voor zover ik kan nagaan zit er in mijn 60cm niets anders wat de KH zo hoog zou moeten maken.

Verder viel me vandaag op dat door de lage stand van de zon, deze ineens de hele ochtend in de bak schijnt. Dan staan licht en dus ook CO2 nog uit, maar verbruiken de planten wel. De JBL permanenttest verandert hierdoor van geel in de avond naar blauw aan het eind van de ochtend. Ik zie ook een paar sliertjes draadalg, wat ook klopt met CO2 tekort. Zou het helpen als ik de CO2 vast een paar uur eerder aan laat gaan? Bij puntalg worden zowel PO4 als CO2 tekorten genoemd als oorzaken.
 
Een update: Het gaat goed!

* Ik heb de spraybar iets lager gericht zodat er minder oppervlakte stroming is. Resultaat: De CO2 dipt 's morgens minder diep. Die is gemiddeld dus hoger en fluctueert minder.

* De bemesting is uitgebreid. Ik voeg nu 2x per week lage doseringen NO3 en PO4 toe + sporen. Het effect mag er zijn.

* Wortelbemesting is in huis, maar nog geen tijd gehad ze erin te doen.

Maar het resultaat mag er nu al zijn! In de strook puntalg in de eerst 5cm boven de bodem vallen gaten. De puntalg op de Valisneria, Anubias en Bolbitis zijn grotendeels verdwenen.
 
Terug
Bovenaan