Vliegende vissen


Aquafrederik

Active member
Lid geworden
21 september 2018
Berichten
37
Leeftijd
43
Hallo

Ik vroeg mij eens af hoe nieuwe wateren ( poelen, vijvers,...) gekoloniseerd kunnen raken met vissen als ze niet in verbinding staan met andere wateren?
Via watervogels misschien die onbewust de eitjes transporteren? Zijn er ook andere manieren?

Grts
Fr
 
Inderdaad door watervogels, zwemmen door de afgezette eitjes, kleven aan de poten.
Volgende vijver laten ze los.
 
Hallo

Ik vroeg mij eens af hoe nieuwe wateren ( poelen, vijvers,...) gekoloniseerd kunnen raken met vissen als ze niet in verbinding staan met andere wateren?
Via watervogels misschien die onbewust de eitjes transporteren? Zijn er ook andere manieren?

Grts
Fr


Mensen die vissen uitzetten.
 
Ik denk dat de meest voor de hand liggende mogelijkheden hier boven genoemd zijn.
 
Geen vliegende vissen dus :(
 
Palingen kunnen blijkbaar wel kleine afstanden over land afleggen.
 
Klopt maar palingen blijven niet permanent in deze wateren en trekken weer terug naar de Sargassozee.

Niet geschikt vr mijn aquariumpje dus :(

En ook niet voor op mijn bord. Ik ben niet dol op die slijkvissen
 
Ze staan ook op de rode lijst dus mag je ze ook niet in gevangenschap houden/opeten of dies meer

Vroeger zouden de sloten/kanalen er bij ons vol van gezeten hebben. Nu inderdaad een kwetsbare soort geworden onder andere door migratiebarrieres (sluizen en dergelijke).

Consumptie van wilde exemplaren is zowiezo af te raden want die beestjes zitten vol zware metalen.

Paling in't groen blijft wel een populair streekgerecht bij ons in West-Vlaanderen
 
Jaren geleden gingen ik en mijn maat 3 keer per week s'nachts op de paling vissen in Axel Nederland en wat we daar gevangen hebben man man man enorm veel en dan klaar gemaakt in de tomatensaus mmmm.
 
Jaren geleden gingen ik en mijn maat 3 keer per week s'nachts op de paling vissen in Axel Nederland en wat we daar gevangen hebben man man man enorm veel en dan klaar gemaakt in de tomatensaus mmmm.

Lijkt me wel een avontuurlijke manier van vissen.
Zelf viste ik vooral op roofvis met kunstaas maar dat ligt al tijdje achter de rug.

Jullie in Nederland boffen met de goeie snoekstand. Bij ons is het op dat vlak triest gesteld
 
Lijkt me wel een avontuurlijke manier van vissen.
Zelf viste ik vooral op roofvis met kunstaas maar dat ligt al tijdje achter de rug.

Jullie in Nederland boffen met de goeie snoekstand. Bij ons is het op dat vlak triest gesteld
Ik ben zelf ook van Belgie hoor en afkomstig van Stekene dus op de grens met Nederland.
 
Ctenopoma / klimbaarzen staan bekend om te kunnen lopen over land. En veel andere labyrint vissen kunnen dit.
Denk maar aan polypterus of goudalen.
 
Geen vliegende vissen dus :(
Even buiten gekeken, maar nog geen zwermen vis over het huis zien trekken. Wel ganzen:D:D:p




Maar zonder gekheid, hierboven zijn al veel redenen genoemd. Het kan ook zijn dat zo'n poeltje eerder in verbinding stond met een rivier/sloot.
Als je kijkt over duizenden jaren, de zeespiegel kon eerst hoger staan, de vis trok de rivieren in, grote meren etc. zeespiegel zakte weer en ze zaten vast.
Of een hoefijzermeer, eerst was dit een bocht van een rivier en later een vrijstaand poeltje.


En bijv. killivissen kunnen over het land springen en hun eitjes(die ze meestal in de bodem leggen) kunnen een jaar of wat overleven in deze droge grond. Als de regenseizoenen weer beginnen, komen de eitjes uit.
 
Inderdaad, en in die
Even buiten gekeken, maar nog geen zwermen vis over het huis zien trekken. Wel ganzen:D:D:p




Maar zonder gekheid, hierboven zijn al veel redenen genoemd. Het kan ook zijn dat zo'n poeltje eerder in verbinding stond met een rivier/sloot.
Als je kijkt over duizenden jaren, de zeespiegel kon eerst hoger staan, de vis trok de rivieren in, grote meren etc. zeespiegel zakte weer en ze zaten vast.
Of een hoefijzermeer, eerst was dit een bocht van een rivier en later een vrijstaand poeltje.


En bijv. killivissen kunnen over het land springen en hun eitjes(die ze meestal in de bodem leggen) kunnen een jaar of wat overleven in deze droge grond. Als de regenseizoenen weer beginnen, komen de eitjes uit.


Ahja inderdaad! En in die afgesloten ecosystemen ontstaan dan over de loop van miljoenen jaren nieuwe soorten.

Ik hoorde ook eens dat bij extreme cyclonen insecten en zelfs vissen ahw opgezogen kunnen worden en verderop neervallen.

Dus toch vliegende vissen ;p
 
Ze staan ook op de rode lijst dus mag je ze ook niet in gevangenschap houden/opeten of dies meer
Misschien mag je ze dan niet in gevangenschap houden, opeten mag nog wel. Dan kun je er toch nog van genieten.
 
En in die afgesloten ecosystemen ontstaan dan over de loop van miljoenen jaren nieuwe soorten.
Ofwel reproductieve isolatie:p


En wat wel gaaf is, miljoenen jaren hoeft niet, bijv. in het Victoriameer, ongeveer 12.000 jaar geleden was dat meer drooggevallen. Toen is in die 12000 jaar uit 1 cichlide(denken ze) meer dan driehonderd (tussen 300-500, is een schatting) soorten ontstaan!
Dit is een van de snelste evolutie van de gewervelden ooit:juggle:

En toen is in de jaren 50 de nijlbaars in dat meer uitgezet, waardoor honderden soorten uitgestorven of ernstig bedreigd zijn....

Maar dat terzijde:sorry::sorry:
 
Misschien mag je ze dan niet in gevangenschap houden, opeten mag nog wel. Dan kun je er toch nog van genieten.

Je mag ze zelfs niet houden als je ze gevangen hebt, dan moet je ze direct levend in hetzelfde water terug zetten waar je de vis gevangen hebt.

Je kunt je afvragen wat je "geniet" van een soort die met uitsterven bedreigd word en puur door hebberigheid van de mens nog geconsumeerd word
 
Ja, dat jij en ik ze niet mag vangen en houden; een beetje scheef dat ze als glasaal met tonnen gelijk worden gevangen. Hiervan zou 60% weer worden uitgezet om de populatie weer op peil te brengen (en dat geleuft gij?), de rest om in gevangenschap te worden vetgemest om opgegeten te worden (of ingeblikt als glasaal).

Of die beesten uitsterven door overbevissing is nog maar te bezien. Het zal een rol spelen, maar veranderingen in het klimaat, de vervuiling van het milieu, onze sluizen, stuwen en gemalen spelen ook een belangrijke rol.

En ja, ik vind paling wel erg lekker, al is het zelden dat ik paling eet. En de wildvang is dan lekkerder dan de kweekvorm waarvan je maar moet afwachten welk vismeel ze te vreten hebben gekregen.

Wat betreft de vliegende vissen; in mijn jeugd heb ik diverse keren een klein vijvertje in de tuin gehad. Ik had er naast een paar goudvissen (die er binnen de kortste keren door de katten van de buren er waren uitgevist) nooit andere vissen in uitgezet.

Toch kwamen er iedere keer spontaan een paar voorntjes in terecht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan