Wat is er nieuw

Vlinderken haar 150 liter met bioblocfilter

• Onderwerp starter Onderwerp starter Vlinderken
  • Startdatum Startdatum
Eet hij steentjes? En dan verkleurd hij ook:S. Heb je een foto van deze garnalen?

Ja inderdaad is nu wel vol aan het worden. In de winkel hebben ze me helpen berekenen wat nog mogelijk was. Ze gebruiken daar de 1cm per liter regel.
Volgens hun heb ik nog wat reserve. Maar toch zal het voorlopig genoeg zijn.
Ook wel zoveel mogelijk vissen verkoop regel genoemd.

Eet hij steentjes? En dan verkleurd hij ook:S. Heb je een foto van deze garnalen?
Ik ben hier inderdaad ook wel benieuwd naar. Is het de garnaal in deze post op de laatste foto linksvoor in de bak. Want dan gaat mijn keuze uit naar de Aziatische waaierhandgarnaal.
Dezelfde als die in deze post[\url] rechtsvoor in de bak zit onder de neon.

Een garnaal die graag in de stroming zit met zijn waaiers om eten uit het water te zeven. Het eten van de steentjes geeft aan dat hij op zoek is naar eten en geen plek in de filteruitstroom heeft om te gaan zitten.
Zo ziet deze er bij mij uit qua kleur, waarbij dit ook wel afhangt van een vervelling en zijn voedsel
20180226_192424.jpg

Wat betreft je vissen zie ik op de foto's de volgende soorten:
Vuurneon
Diamantneon
Witte neons
De roze tetra/whitefin/hyphessobrycon bentosi
Rode minor
Roodkopzalm
Kegelvlekbarbeel
platy's
botia striata -> welke echt wel groter wordt dan 7,5cm...
waaierhandgarnalen

Maar als ik dan even ga rekenen met wat je zegt nog te hebben zwemmen, kom ik op de volgende getallen uit. En hierbij ga ik dan uit van de volwassen lengte van de vissen, soms wat lager ingezet dan wat ze daadwerkelijk zullen worden.
7x5cm = 35L platy's (jongen niet meegerekend)
5x5cm = 25L whitefins
15x5cm = 75L witte neons/diamantneons/andere neons (ik vermoed de vuurneon)

Nu zal je bak netto, dus met alleen water en verder helemaal niks anders, wellicht aan de 150L komen. Maar je bodem neemt water weg, zo ook je filtermedia, planten, inrichting en techniek. Even snel tellen met het bovenste rijtje zit je dus al aardig aan je maximale bezetting. Ik moet toegeven dat ik het dan ook niet heel raar vind dat je zoveel vissen verloren bent. Ik denk dat je aan het dubbele qua belasting hebt gezeten. Want ga je rekenen met de vissen die zijn overleden

2x 7,5cm = 15L voor de botia's
2x 7,5cm = 15L voor de sewellia
14x5cm = 70L voor de roodkopzalmen/vuurneons/diamandneons.

Als je dit optelt bij wat er nog wel leeft, kun je zelf denk ik wel tot een conclusie komen. Ik vermoed dat een onderbroken circulatie heeft gezorgd voor een filter, en dus ook je biomedia, wat geen vers water heeft gekregen en een gebrek aan cirulatie en dus ook oppervlaktestroming waardoor de hoeveelheid zuurstof in je bak ook heel snel is afgenomen.

Ik zou de komende tijd wat vaker verversen omdat je filter dus zeer waarschijnlijk een flinke klap heeft gehad en ook niks verder toevoegen. Qua bezetting zit je aardig aan de max, al is de regel van 1cm-1L ondertussen al wat achterhaald. Laat je bak nu eerst maar even weet in balans komen en ga geen gekke dingen doen. Zuinig voeren en veel verversen om je water zo schoon mogelijk te houden.

Is opbouwend bedoeld! Hoop dat het ook zo overkomt

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan