1. Bezoekt u onderstaande sponsor om onze server in stand te houden?

Vloeibare co2 (carbo)

Discussie in 'Experts uitgedaagd' gestart door AF-Beheer, 31 dec 2017.

View Users: View Users
  1. AF-Beheer

AF-Beheer Beheerder Beheer

Lid geworden:
    22 apr 2003
    Wij willen sschot danken voor deze EU:thumbs:.
    Om de planten in het aquarium naar onze wens te laten groeien en soms bloeien, doen wij soms enige tot anderzijds heel veel moeite, om de planten die we hebben te verwennen......

De combinatie van voedingstoffen (micro en macro), licht en CO2 zijn nodig om de juiste balans te realiseren, met een goede plantengroei tot gevolg en een eliminatie van onze minder gewenste algen.

Nu is het niet voor iedereen haalbaar of wenselijk om een (bio) CO2 installatie op het aquarium aan te sluiten. Tegenwoordig bestaat er ook de zogeheten CO2 vervanger, waarvan Easy Carbo van Easy Life wel de meest bekende, maar zeker niet de enige, is.

Om hier wat meer inzicht in en over te krijgen, een aantal zaken met betrekking tot deze "vloeibare CO2"

Wat zijn de details van vloeibare CO2?
    Wat zijn de verschillen tusen de diverse vloeibare CO2?
    Hoe goed en/of slecht is het voor ons aquarium klimaat?
    Wat is de grootste overeenkomst met CO2?
    Wat is het grote wezenlijke verschil met CO2?

Omdat er behoorlijk veel leden zijn die de of CO2, of vloeibare CO2 en ook beide gebruiken, zijn wij heel benieuwd naar de feiten hierover!

Naast een informatieve en leuke discussie over dit onderwerp, waar ieder zijn mening mag geven en we met respect met elkaar omgaan, zijn we heel benieuwd naar jullie input!

Verder rest ons niets anders dan jullie een heel goede jaarwisseling, alle goeds voor het nieuwe jaar en een reeks uitdagende onderwerpen voor de EU toe te wensen!

Altispinosa en robru vinden dit leuk.
  2. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Wat zijn de details.

Glutaaraldehyde.

Wiki: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Glutaaraldehyde

Wat zijn de verschillen.

CO2 is een gas. Is een natuurlijk product. Heel de fotosynthese is hierop aangepast. Dus een plant verkiest dit boven alles.

Hoe goed of slecht is het voor het aquarium klimaat. En voor de eigenaar.

Even een stukje uit de Material Safety and Data Sheet MSDS. Cas nummer 111 30 8

Uit onderstaande wil ik uitlichten.

Matig mutageen. Tast de reproductie aan.

Routes of Entry: Absorbed through skin. Eye contact. Inhalation. Ingestion.
    Toxicity to Animals:
    WARNING: THE LC50 VALUES HEREUNDER ARE ESTIMATED ON THE BASIS OF A 4-HOUR EXPOSURE. Acute oral toxicity (LD50): 100 mg/kg [Mouse]. Acute dermal toxicity (LD50): >2500 mg/kg [Rat]. Acute toxicity of the vapor (LC50): 480 mg/m 4 hours [Rat]. 3
    Chronic Effects on Humans:
    CARCINOGENIC EFFECTS: Classified A4 (Not classifiable for human or animal.) by ACGIH [Glutaraldehyde]. MUTAGENIC EFFECTS: Mutagenic for mammalian somatic cells. [Glutaraldehyde]. Mutagenic for bacteria and/or yeast. [Glutaraldehyde]. DEVELOPMENTAL TOXICITY: Classified Reproductive system/toxin/female, Reproductive system/toxin/male [SUSPECTED] [Glutaraldehyde]. Contains material which may cause damage to the following organs: blood, the reproductive system, liver, mucous membranes, spleen, central nervous system (CNS), Urinary system.
    Other Toxic Effects on Humans:
    Hazardous in case of skin contact (irritant), of ingestion, of inhalation (lung irritant, lung sensitizer). Slightly hazardous in case of skin contact (sensitizer, permeator).
    Special Remarks on Toxicity to Animals:
    Acute Toxicity: LD50 [Rabbit] dermal: Dose: 560 ul/kg. Reproductive Effects: TDL [male Rat] oral: Dose: 875 mg/kg given 35 days prior to mating TDL [female rat] oral: Dose 4370 mg/kg given 35 days prior to mating. (Glutaraldehyde)

Special Remarks on Chronic Effects on Humans:

May affect genetic material. Reproductive Effects in animals (rat): Paternal effects: testes, epididymis, sperm duct, prostate, seminal vesicle, Cowper's gland, accessory. Maternal effects: uterus, cervix, vagina (Glutaraldehyde)
    Special Remarks on other Toxic Effects on Humans:
    Potential Health Effects: Eye: Causes severe eye irritation. May cause eye injury or chemical conjunctivitis. Skin: Causes moderate to severe skin irritation. It may be absorbed through the skin, although poorly. May cause allergic contact dermatitis with itching and skin rash. May cause staining of the skin and nails to a brown or golden brown color. Ingestion: Harmful if swallowed. May cause severe irritation of the digestive tract with burning sensation in the chest, abdominal pain, cramping, vomiting, diarrhea (perhaps bloody diarrhea), vascular collapse, and coma. May also affect liver (increased liver enzymes, liver damage), spleen, blood (normocytic anemia), metabolism (weight loss), behavior (somnolence, excitement, dizziness, lethargy, ataxia, seizures), metabolism (weight loss), urinary system ( abnormal reneal function, anuria) Inhalation: Harmful if inhaled. Can cause respiratory tract irritation and sudden headaches, nausea, and

Wat is de grootste overeenkomst met CO2.

Planten kunnen het gebruiken als koolstofbron.

Wat is het grootste wezenlijke verschil met CO2.

Het is geen natuurlijk onderdeel van de fotosynthese.

Extra info.

Om een 20 mg CO2 per liter water na te bootsen is er 9,1 mg/l glutaaraldehyde in het water nodig. Ervanuitgaande dat deze volledig beschikbaar is. Meer realistisch is 22,7 mg/l glutaaraldehyde.
    Voor vissen geld dat een concentratie van 11 mg/l al giftig is. Voor algen 0,9 mg/l.
    Daarom werkt het ook zo goed tegen algen.

MSDS:
    http://www.sciencelab.com/msds.php?msdsId=9924161

Info:
    https://www.jbl.de/nl/blog/detail/133/the-story-of-liquid-co2-fertilisation-the-reliability
    https://www.jbl.de/nl/blog/detail/130/the-story-of-liquid-co2-fertilisation-the-effect
    https://www.jbl.de/nl/blog/detail/129/the-story-of-liquid-co2-fertilisation-the-substance

Altispinosa, MaestroCygni en edje555 vinden dit leuk.
  3. robru

robru

Lid geworden:
    28 dec 2017
    Kooldioxide / CO2 Kooldioxide kan gewonnen worden uit natuurlijke, ondergrondse bronnen. Daarnaast komt een groot deel vrij bij de productie van kunstmeststoffen en "steam reforming" (bron voor waterstofproductie).

4. edje555

edje555

Lid geworden:
    11 nov 2015
    Wil wel een paar ervaringen met Co2 en vloeibaar Co2 geven.

Details vloeibaar Co2, eigenlijk mag het geen vloeibaar Co2 heten maar opgelost koolstof in een vloeistof, Natuurlijk Co2 geeft namelijk koolstof af aan het water.
    Carbon opgelost vanuit een flesje werkt maar een paar uur dat de koolstof aanwezig is in hoge concentraties zodat de planten het kunnen opnemen, te hoge dosis vernietigd de blad cellen waardoor bij een overdosis de plant verslijmt en oplost maar niet schadelijk voor vissen.
    Bestrijding van algen werkt het zelfde doordat koolstof indringt in baardalgen en andere algen met ook met kleine hoeveelheden en uiteindelijk sterven de algen af na 2 a 3weken en laten los van planten en decoratie en doet eigenlijk het zelfde als met Co2 toedienen dat enkel langer de tijd nodig heeft.
    Hoeveel afgifte in koolstof een dosis uit een flesje bevat in verhouding van Co2 toedienen via gasvorm zal een groot verschil zitten in duur van werkzaamheid tegen algen en plantengroei.
    Voordeel van vloeibaar Co2 is dat het niet de KH PH en GH waarde veranderd als men het toevoegt.
    Door zowel gasvorm als vloeibaar Co2 samen te gebruiken gaan algen sneller dood en verdwijnen in 1 tot 2weken en volgens sommigen zien de planten er nog frisser en groener uit als men beide gebruikt.

Verschillen tussen diverse vloeibare Co2.
    Het schijnt dat Floracell iets geconcentreerder is met een lager dosis toedienen en met andere merken geen ervaring mee wat de verschillen zullen zijn.

Hoe goed en/of slecht is het voor ons aquarium klimaat.

Tot nu toe heb ik nog geen nadelige effecten gemerkt aan de vissen en planten tenzij er wordt over gedoseerd met beide manieren van Co2 geven, het kan bij vloeibaar Co2 je planten kosten en bij gasvorm je vissen doden door verstikking bij een te hoge Co2 gehalte.

Wat is de grootste overeenkomst met Co2

Beide hebben het zelfde doel en dat is koolstof in het water brengen om planten te laten assimileren en voedingsstoffen op te nemen, goede planten groei met juiste water waardes voorkomt algen samen met Co2 vloeibaar of gas doden deze ook de algen in de bron door het Co2 tekort op te heffen.

Wat is het grote wezenlijke verschil met Co2

Vloeibaar Co2 uit een flesje is goed geschikt voor Aqauscape bakjes en beplante aquariums tot c.a 100liter wegens de kosten van het dagelijks toevoegen op lange termijn, vanaf 100liter en groter is een Co2 installatie met Bio of gasfles op lange termijn goedkoper en doeltreffender omdat je veel meer controle hebt over het toedienen van Co2 en via een PH controller nooit kan vergeten om Co2 te geven.
    Bovendien is 24uur de PH vrijwel stabiel met een vaste waarde aan Co2 in het water wat gunstig is tegen algen en prima voor de planten.
    Met vloeibaar Co2 moet je zelf elke dag de dosis geven en kan vergeten worden en je houd een fluctuerende PH, in de ochtend voor het licht aan gaat zal hij lager zijn en rond de middag al gestegen door het kleine beetje Co2 wat aanwezig was is nu omgezet naar zuurstof door de planten.

Verder tja.. het werkt prima.
    Waar vloeibaar Co2 ook goed tegen werkt is schimmel en algen van kienhout en decoratie halen als men deze uit het aquarium haalt en in kwast met dit goedje, ook nieuw hout wat net is ingewaterd insmeren met dit goedje en een 30min laten intrekken.
    Dit dood alle schimmel sporen en algen sporen en overige bacterien die algen of schimmel kunnen veroorzaken op het hout, dus als men het hout een aantal dagen of weken in het aquarium heeft aangebracht is de kans op schimmelend hout of algengroei vrijwel uitgesloten.
    Ook andere dingen zijn hier heel goed mee te reinigen zoals filterinlaat of uitstroom dat onder de algen zit, nu werkt natuur azijn ook en is goedkoper, alleen hout neemt de zuur op en zal het af gaan geven in het water een aantal dagen en dat is nou niet wat we willen natuurlijk omdat de PH en KH gaan dalen.

Er zullen vast wel andere zijn met meer ervaringen of een andere mening.. laat maar komen zou ik zeggen.

Altispinosa en robru vinden dit leuk.
  5. edje555

edje555

Lid geworden:
    11 nov 2015

Ah dit is wel verhaal in detail.. oke de gevaren van dit goedje niet bij stil gestaan.. goede info !

biljoenblik vindt dit leuk.
  6. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Gelet op de cijfers die Marcel noemt is het dus wel degelijk oppassen geblazen bij het gebruik van dit goedje. Is het misschien ook bekend hoeveel mg/L je toevoegt als je de aanbevolen dosering gebruikt?

Ik heb er in het verleden al enkele malen tegen de algen een stootkuur van toegediend maar bij dit gebruik van korte duur nooit nadelen bij de vissen echt kunnen waarnemen. Wellicht zal dat wel merkbaar zijn op de lange termijn.

7. Alexander

Alexander

Lid geworden:
    24 okt 2017
    Ik lees dat vissen bij - een overdosis aan - CO2 in gasvorm dood kunnen gaan, maar hoe zit dit met garnalen en vloeibare CO2 bijvoorbeeld? Als men dagelijks de voorgeschreven hoeveelheid vloeibare CO2 toevoegt, is dit dan schadelijk voor de garnalen? Moet er dan wellicht aangepast worden naar 1x per 2 dagen de voorgeschreven hoeveelheid CO2 toevoegen? Of verstoort dit dan weer de PH waarde? B.v.d.

8. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Zover ik weet heeft carbo geen echte invloed op de ph. Bij garnalen moet je altijd voorzichtig zijn met toevoegingen en daarbij is de ene soort veel sterker dan de andere.
    Als je al carbo geeft zou ik de helft aanhouden.

robru en Alexander vinden dit leuk.
  9. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Ik zou helemaal geen carbo gebruiken bij garnalen. Het is vergif. Het is mutageen.
    Garnalen hebben een snelle voortplanting, dus daar kan ook snel een afwijking in ontstaan.

CO2 is bij overdosis dodelijk ja. Maar als je rond de 15-20 ppm CO2 blijft, zit je daar ver onder.

Tevens drijft CO2 uit het water. Dus met wat stroming, raak je een teveel snel kwijt.

Altispinosa vindt dit leuk.
  10. NicoleE

NicoleE

Lid geworden:
    27 jul 2013
    Dan nog een vraag over de vloeibare koolstofbron. Toen ik het had over Easy Carbo vertelde men mij dat men ook een vloeibare koolstofbron had van natuurlijke oorsprong, namelijk van het merk Aquatic Nature. Weet iemand daar meer van?

11. edje555

edje555

Lid geworden:
    11 nov 2015
    Koolstof kan niet vloeibaar zijn mits het onder druk staat van 60bar dan krijg je Co2 in vloeibare vorm zoals in gasflessen, er bestaat geen Co2 in een andere vorm dan vloeibaar onder druk en in gasvorm wat koolstof afgeeft in het water en in de lucht.
    Ik zou ook niet weten of men koolstof kan onttrekken van Co2 en bruikbaar maken voor planten in de vorm van mest dan de bestaande methodes in gasvorm toedienen in het water of in een afgesloten ruimte zoals een kweekkas .

NicoleE vindt dit leuk.
  12. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
    Zeer interessant topic om te volgen en sommige leden hebben een heel brede kennis hiervan waarvoor mijn complimenten.

robru vindt dit leuk.
  13. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Ik heb er eens even flink op gezocht. En geen enkele fabrikant zegt wat er in dat flesje zit.
    Enkel JBL geeft aan dat er ipv glutaaraldehyde ook gebruik gemaakt kan worden van organische zuren en complexe suikers.

Deze zouden dan door de bacterien genuttigd worden. En deze bacterien geven dan op hun beurt CO2 af aan het water.

Let daarbij wel op dat je zowel nuttige als schadelijke bacterien voorziet van voeding!

Zie hiervoor de 1 na laatste alinea uit onderstaande link.

https://www.jbl.de/en/blog/detail/133/the-story-of-liquid-co2-fertilisation-the-reliability

NicoleE vindt dit leuk.
  14. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ik dacht dat carbo altijd de stof glutaaraldehyde bevat maar dat is dus niet zo.

15. NicoleE

NicoleE

Lid geworden:
    27 jul 2013

Bedankt voor deze bijdrage, maakt me heel wat wijzer!

16. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Alleen de bio carbo bevat hoogswaarschijnlijk geen glutaaraldehyde.

17. Alexander

Alexander

Lid geworden:
    24 okt 2017
    Ik vind het wel apart. Toen ik EasyCarbo gebruikte (voorgeschreven dosis) zagen de planten er wel groener uit maar ze groeide niet echt. Ik zag de mooie wortels van de Salvinia drijfplantjes zelfs verdwijnen en de Cabomba Aquatica is kleiner dan toen ik hem in de bak zette. Nu ik (sinds een week) geen EasyCarbo meer toevoeg, zie ik de planten elke dag groter worden. De drijfplantjes krijgen weer wortels en bij de nieuwe drijfplantjes (Limnobium laevigatum) worden de wortels elke dag 0.5-1cm langer. Lijkt er dus op dat ik dat spul niet meer ga gebruiken. Wellicht in de toekomst in een groot aquarium wel CO2 in gasvorm toevoegen, maar dit vloeibare spul ga ik niet meer gebruiken.

robru vindt dit leuk.