Vloeibare co2 (carbo) (1 Viewer)

benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Leeftijd
68
Website
aquaforum.nl
Easy Life Carbo heb ik thuis staan maar wordt zelden gebruikt. Ik heb een volledig geautomatiseerd CO2 systeem. Wanneer er, bijvoorbeeld op hout of ergens op een achterwand baardalg ontstaat wil ik wel eens een Carbo boost geven. Op mijn bak is een 6 ml hoeveelheid, volgens producent opgave, normaal. Mijn boost is er dan een van 10 ml. Nadelige gevolgen heb ik er nooit van ondervonden maar, als gezegd, het gebruik komt ook maar heel zelden voor.

biljoenblik

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 sep 2015
Leeftijd
40
Weet jij nog hoe het met de tijd zit dat de carbo wordt afgebroken Marcel?
Glutaaraldehyde wordt biologisch omgezet naar glutaarzuur en co2. Met een halfwaardetijd van 7,7 uur.

Wat het glutaarzuur doet, kan ik niet vinden.

janjdk

Well-known member
Lid geworden
11 jul 2019
Even dit topic nog een ophalen:
wie gebruikt dit goedje nu en in welke doseringen ?

Ondanks mijn CO2 dosering die voldoende hoog is voor planten kreeg ik van 1 op de andere dag last van staghorn-algen.
Achteraf gezien waarschijnlijk geïntroduceerd met een nieuwe plant en de bestaande planten die een klap hadden gekregen van een temp verhoging van 28 naar 30 graden ( discus)
Mijn dosering, na waterwissel ging er 50 ml in, 5ml per 40 liter water.
Daarna dagelijks 10 ml op 400 liter.
langzaam verdween de staghorn, werd mooi rood en liet los.
Na een 3 weken ging ik de seachem flourisch excell halveren.
De staghorn kwam echter onmiddelijk weer terug.
In de gehele periode bleef de CO2 gasvormig gewoon meedraaien, staat op PH 6.8 bij een KH van 4
Nu weer gestart met 10ml flourisch per dag.
De gasvorrmige verder verlaagd, PH 6.6 bij een KH van 4
de staghorn begint weer los te laten, hele fijne vezels zweven in het water.

Wie gebruikt dit spul nog meer?
Dagelijks ?

Wie heeft last van staghorn ?

Verdere info: ik heb meer dan genoeg stroming in het aquarium, geen last van ammonium spikes of dergelijke, geen last van vuil omdat dit met de rollermat wordt verwijderd en wekelijks wordt meer dan 50% ververst.

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
54
Ik vraag me af of het echt Staghorn is met de info die je noemt Jan want deze alg zie je doorgaans bij een nh3/4.

Zelf had ik het een poosje geleden ook door veranderingen in mn filter en de nh3/4 was dan ook meetbaar met deze alg als gevolg. De nh3/4 was na een week weg en ook de algen waren snel verdwenen.

flipper34

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 mei 2013
Leeftijd
57
Wie gebruikt dit spul nog meer?
Dagelijks ?
Ik dagelijks om de algen groei wat te beperken gebruik het nu zon 3 maanden op dagelijks basis het rare is sinds ik het gebruik de platen het beter doen ondanks dat ik de co2 auto doseer
Heel vreemd allemaal het lijkt er op dat de carbo makelijker wordt opgenomen door de planten als de gasvorm .

benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Leeftijd
68
Website
aquaforum.nl
Heel intressant onderwerp. Ik heb mijn co2 installatie inclusief de controller van Dennerle verkocht. Ik had geen zin elke 2 a 3 maanden te moeten rijden om de flessen te vullen. Daardoor gebruikte ik gemiddeld 6 maanden geen co2. Wel groeiden sommige planten erg goed op de co2. Was juist aan het kijken of carbo de oplossing is. Ik let er nu op bij aanschaf planten dat deze het zonder co2 goed doen.
Om even heel precies te zijn, er bestaan geen planten die zonder CO2 kunnen. Elke plant is het in meer of mindere mate nodig. Wel kan je dus de vraag naar CO2 beïnvloeden door de groeisnelheid te vertragen of te versnellen.

DanielHoogland

Well-known member
Lid geworden
12 jun 2019
Ik dagelijks om de algen groei wat te beperken gebruik het nu zon 3 maanden op dagelijks basis het rare is sinds ik het gebruik de platen het beter doen ondanks dat ik de co2 auto doseer
Heel vreemd allemaal het lijkt er op dat de carbo makelijker wordt opgenomen door de planten als de gasvorm .
Ik weet de wetenschappelijk reden niet maar dit is iets wat ik continue blijf zien. Zelfs in aquaria waar co2 geïnjecteerd wordt blijkt carbo een positief effect op de planten te hebben. Ook zelf heb ik goede resultaten in lowtech aquaria met dagelijks de halve aanbevolen dosering te geven. En gaan nadelige effecten op de vis gezien ook niet na langdurig gebruik.

Laatst bewerkt:

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
54
Zover ik weet ontleed de carbo in het water en komt er dan heel weinig co2 bij vrij wat de planten kunnen gebruiken.

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
54
Hier staat iets over de carbo en wat er vrijkomt:

KevinMi

Well-known member
Lid geworden
29 dec 2014
hallo, mijn persoonlijke ervaring met easycarbo is erg goed. Ik heb daarentegen wel een 70 liter aquarium waarbij 1ml easy carbo voldoende is(250 ml = 7,50~) . Ik heb nog nooit (bio) CO2 gebruikt dus ik kan niet goed het verschil aangeven maar sinds ik de easycarbo toevoeg (nog niet heel lang) merk ik echt dat mijn planten zoveel mooier groeien zowel qua vorm als qua kleur. Ik had ook last van draadalg aan verschillende planten en dit is compleet verdwenen!. Voor mij is dit op deze manier natuurlijk de perfecte oplossing.
Door de extra groei voeg ik wel profito en roottabs toe.

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
54
Ik heb altijd begrepen dat easy carbo de bacterie-laag op planten weghaalt/minder dik maakt, waardoor voeding en co2 makkelijker opgenomen zou kunnen worden.
Zou kunnen want in de link staat ook dit te lezen:

Ik kan helaas de link nu even niet vinden, maar er werd ergens (dacht ook barr report) overtuigend uitgelegd dat er altijd een miniem laagje (biofilm) algen aanwezig is op planten, ook daar waar de CO2 opgenomen wordt. Dus door die algen te doden of verzwakken, kan de plant makkelijker CO2 opnemen. Het blijft een theorie, want de precieze werking (mechanisme) is volgens mij nooit bewezen .

flipper34

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 mei 2013
Leeftijd
57
Het blijft een theorie, want de precieze werking (mechanisme) is volgens mij nooit bewezen .
Toch wel vreemd dat meerdere gebruikers het zelfde aangeven bewezen of niet maar geld dat laatste voor een hoop toevoegingen niet.

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
54
Toch wel vreemd dat meerdere gebruikers het zelfde aangeven bewezen of niet maar geld dat laatste voor een hoop toevoegingen niet.
Ja veel gebruikers merken betere resultaten dan zonder maar de precieze oorzaak is nog niet bewezen denk ik en dat het die biofilmlaag aantast is dan denk ik een veronderstelling.

GCJ

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
23 apr 2019
Zou kunnen want in de link staat ook dit te lezen:

Ik kan helaas de link nu even niet vinden, maar er werd ergens (dacht ook barr report) overtuigend uitgelegd dat er altijd een miniem laagje (biofilm) algen aanwezig is op planten, ook daar waar de CO2 opgenomen wordt. Dus door die algen te doden of verzwakken, kan de plant makkelijker CO2 opnemen. Het blijft een theorie, want de precieze werking (mechanisme) is volgens mij nooit bewezen .

Bedoel je toevallig deze?

flipper34

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 mei 2013
Leeftijd
57
Ja veel gebruikers merken betere resultaten dan zonder maar de precieze oorzaak is nog niet bewezen denk ik en dat het die biofilmlaag aantast is dan denk ik een veronderstelling.
Zou best een kunnen John algen verdwijnen ook door het spul.
Nou Ja als het zijn werk maar doet en geen gevaar voor vissen vormt gaat het goed.

NicoleE

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
27 jul 2013
Nou Ja als het zijn werk maar doet en geen gevaar voor vissen vormt gaat het goed.
Zijn er wellicht soorten (vissen) die carbo minder goed verdragen?

flipper34

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 mei 2013
Leeftijd
57
Zijn er wellicht soorten (vissen) die carbo minder goed verdragen?
Zou kunnen Nicole aan de andere kant heb hier toch heel wat soorten in de bakken zitten tot nu toe geen last al zijn dit over het algemeen kweek vissen hoe wild vang er op reageer :S
En de toevoeging is zo minimaal en de werking verhoudingsgewijs van korte duur dat het wel mee valt al is dit puur op eigen ervaring gebaseerd (behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst) ;)

janjdk

Well-known member
Lid geworden
11 jul 2019
Dat het spul iets met de algen doet is duidelijk, zelfs de hele kleine aanslag die ik op de achterwand kreeg zie je in loop der tijd verdwijnen.
Nu maar hopen dat die staghorn het loodje legt en wegblijft.

Users Who Are Viewing This Onderwerp (Users: 0, Guests: 1)

Bovenaan