Wat is er nieuw

vloeibare CO2 in een pas opgezet aquarium?

berk

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2020
Leeftijd
20
hoi allemaal,
ik heb onlangs mijn bak opgezet. dat wil zeggen dat de eerste planten er in staan er denitrol watervoorbereiding en een ander product van denitrol met ongeveer dezelfde functie zijn toegevoegd.
nu wil ik ook gaan werken met vloeibare CO2. moet ik deze ook al van begin af aan toevoegen of kan ik hier beter mee wachten? of maakt het eigenlijk helemaal niks uit... 😀 😎

hoor graag van jullie!

Wat is de reden dat je daar mee wil beginnen? veelal wordt dit ingezet bij problemen.
Gebruik je ook nog andere plantvoedingen?

Wat is de reden dat je daar mee wil beginnen? veelal wordt dit ingezet bij problemen.
Gebruik je ook nog andere plantvoedingen?
ik heb het idee dat de plantkeuze groter wordt en het over het algemeen beter is voor de planten.

Je kan het beste alle voeding vanaf de start toevoegen waaronder dus ook plantenvoeding. Over het nut van carbo lopen de meningen uiteen en de een zegt dat de plant er koolstof uit kan halen en een ander trekt dat weer in twijfel. Tegen algen werkt het goed zoals Ton al zei.

Dat is inderdaad de vloeibare waar Ton en ik op doelen. Het is best een gemeen goedje en wordt ook voor desinfectie gebruikt wat er inzit. Er zijn meer leden die het gebruiken maar hou er rekening mee dat sommige planten er slecht tegen kunnen. Vallisneria al niet.

Vloeibare CO2 zoals de producenten het plegen aan te prijzen is geen echte CO2 zoals we dat kennen in gasvorm. Maar Carbo bevat wel koolstof elementen die planten kunnen opnemen. Het gebruik kan daarom deels wel worden gezien als een vorm van koolstofbemesting. Afhankelijk van plantkeuze en gebruikte lichtsterkte zou het dus wel een functie kunnen hebben. Om dit te bepalen is meer informatie van Ts. over die plantkeuze en te voeren lichtsterkte nodig.

Mooi omschreven door Ben maar dan nog heb ik geluiden gehoord dat het nog maar de vraag is of planten die koolstofbron zo makkelijk kunnen opnemen en dat zal denk ik ook per plant wel weer verschillen.

er schoot me toch nog wat te binnen... is dit zeg maar een plant
envoeding op zich of is het meer een onderdeel van de benodigdheden en is er naast dit nog een andere plantenvoeding aan te raden?
zo ja, een linkje is altijd welkom 😀

Vloeibare CO2 zoals de producenten het plegen aan te prijzen is geen echte CO2 zoals we dat kennen in gasvorm. Maar Carbo bevat wel koolstof elementen die planten kunnen opnemen. Het gebruik kan daarom deels wel worden gezien als een vorm van koolstofbemesting. Afhankelijk van plantkeuze en gebruikte lichtsterkte zou het dus wel een functie kunnen hebben. Om dit te bepalen is meer informatie van Ts. over die plantkeuze en te voeren lichtsterkte nodig.
Wanneer heeft het wel of niet zin? Bij Welke lichtsterkte en planten heeft het zin?

er schoot me toch nog wat te binnen... is dit zeg maar een plant
envoeding op zich of is het meer een onderdeel van de benodigdheden en is er naast dit nog een andere plantenvoeding aan te raden?
zo ja, een linkje is altijd welkom 😀

CO2 of een vloeibare koolstofbron is geen complete plantenvoeding, wel onderdeel van. Je hebt dus licht, voeding in macro vorm (waar co2 / koolstof een onderdeel van is) en voeding in micro vorm nodig. De gouden driehoek zoals die wel eens genoemd wordt:

Screenshot_28.png

Bron

Mooi omschreven door Ben maar dan nog heb ik geluiden gehoord dat het nog maar de vraag is of planten die koolstofbron zo makkelijk kunnen opnemen en dat zal denk ik ook per plant wel weer verschillen.
Wanneer heeft het wel of niet zin? Bij Welke lichtsterkte en planten heeft het zin?
Daarom mijn toevoeging aan Ts. om meer informatie. Ik kan niet zeggen bij welke planten omdat ik de hardware van Ts niet ken noch zijn planten keuze.
Dus mijn antwoordt naar Ts.: Welke verlichting heb je. Zo precies mogelijk omschreven en welke planten ben je van zins te kiezen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan