Wat is er nieuw

Vlokvoer valt in duizend stukjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Convantol
  • Startdatum Startdatum
C

Convantol

Guest
Hey,

Als ik mijn cichliden vlokken geef dan spuwen ze deze soms eens uit en gaan ze zo te keer dat er veel kleine stukjes overblijven die ze dan niet opeten... Dus 90% wordt opgegeten en 10% wordt te klein en soms eten jongen ervan of de kleinere maar gaat toch grotendeels verloren in filter en tussen stenen. Ik denk dat dit enorm vervuild...

Is dit een groot probleem of niet echt zolang ik af en toe water ververs? (10%-15% elke week van 2 meter aquarium)

Tja,alles wat opgegeten wordt en niet opgegeten wordt vervuild.
Waarschijnlijk zijn je vissen niet dol op dit voer. Misschien voer je beter iets wat ze wel eten.

Ik voer 2 soorten vlokken, 2 soorten drijvend granulaat, nog een granulaat dat zinkt, 3 verschillende soorten levend voer (2x per week krijgen ze een niet al te grote portie)

Ik geef het vlokken voer gewoon omdat dit het beste is voor de kleine nog iets jongere cichliden in mijn aquarium, het granulaat is meestal te groot voor hun dus doe ik er minstens 1x per dag vlokken in zodat de kleintjes zeker goed gegeten hebben. Zij kunnen het wel aprecieren dat het voer in kleine stukjes wordt gedaan door sommige grotere 🙂

een aantal van mijn vissen doen dit ook... Ik denk dat het komt omdat mijn vissen verwend (of eigenlijk niet) zijn met iedere dag levend voer, en als ik dan een dag moet overbruggen met vlokvoer dan pakken ze het en spuwen ze praktisch alles uit... Dit gebeurt vooral bij de rode vlokken, ik denk dat de smaak niet ideaal is voor ze en de bestanddelen ook niet, dus geef ik liever levend voer
Ik doe dus mijn uiterste best om gewoon altijd levend voer in huis te hebben...

stel je voor dat je elke dag vers eten krijgt en dan ineens over moet stappen op gedroogd, of vermalen eten... Ik zou ook kritisch zijn, en denk dat het voor de vissen niets anders is. Hierbij denk ik dat vers ook veel beter is voor de gezondheid van je vissen.

En ja alles wat ze niet op eten gaat of je filter of je bodem in...

Dus ik zou zeggen, lekker overstappen naar levend voer iedere dag... maar dit is natuurlijk ieder voor zich

Vissen doen dit ook wel als de vlokken te groot zijn, de maken het kleiner en spugen het uit waarna ze het weer opeten.

Ludger zei:
Vissen doen dit ook wel als de vlokken te groot zijn, de maken het kleiner en spugen het uit waarna ze het weer opeten.
dit verklaart ook voor mij een hoop!

Als je vlokvoer wilt dat niet zo opbreekt, probeer dan eens dit voer: tetra pro colour, tetra pro energy, of tetra pro algae (voor groenvoer-eters). Het beste koop je dit online via zooplus.de (zooplus.nl is duurder) dan is het prima te betalen. Mijn vissen zijn echt weg van dit voer.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan