Wat is er nieuw

Vocht in voerautomaat

Christine86

Well-known member
Lid geworden
30 december 2012
Momenteel zorg ik voor een aquarium van iemand die in het ziekenhuis ligt. Op dat aquarium staat een voerautomaat van juwel. De afgelopen 2 keer dat ik ging kijken waren de vlokken helemaal vastgeplakt omdat er op de een of andere manier vocht in komt... Is dit een bekend probleem of doe ik iets verkeerd? Volgens mij heb ik het bakje echt goed dicht geklikt.

Welke voeder automaat van juwel is het?

mvg Ronald

Vocht (condens) is moeilijk te verhelpen.
Visvoer is namelijk heel droog en de natuur zorgt ervoor dat droge dingen vocht uit de lucht trekken (zoals een koekje zacht wordt als het lang uit de doos is)
Sommige automaten hebbe. daarom een luchtaansluiting (om een luchtpomp op te steken) waardoor er luchtcirculatie ontstaat.
Andere modellen sluiten dan weer een klepje waardoor ze proberen de vochtige lucht buiten te houden.
Met jouw model kan je wss maar 1 ding doen, zorgen dat er meer afstand tussen automaat en wateroppervlak zit (door de automaat te verhogen of de waterstand te verlagen). Dit zal er voor zorgen dat er meer drogere omgevingslucht aan de automaat kan komen.

Dit is wel een bekend probleem met veel voedingsautomaten, oa de (slag duurdere) rondomatics van Grasslin komen wat beter uit de bus bij mijn weten, maar daar heb je nu natuurlijk niks aan..
De tip van @Vis&versa om de waterstand iets te verlagen is een hele goeie.. en zal zeker iets kunnen schelen.

Edit: Wat ik me trouwens afvraag is of het uitmaakt als je granulaat gebruikt in plaats van vlokken.. dat gaat dan misschien minder snel klonteren?

Granulaat klontert ook best snel helaas.

Maar de voederautomaat die in gebruik is heeft een aansluiting voor een luchtpomp aan de achterkant.
Deze zou je kunnen gebruiken om zo lucht door het bakje te forceren en zo de condens eruit te blazen.

Vocht (condens) is moeilijk te verhelpen.
Visvoer is namelijk heel droog en de natuur zorgt ervoor dat droge dingen vocht uit de lucht trekken (zoals een koekje zacht wordt als het lang uit de doos is)
Sommige automaten hebbe. daarom een luchtaansluiting (om een luchtpomp op te steken) waardoor er luchtcirculatie ontstaat.
Andere modellen sluiten dan weer een klepje waardoor ze proberen de vochtige lucht buiten te houden.
Met jouw model kan je wss maar 1 ding doen, zorgen dat er meer afstand tussen automaat en wateroppervlak zit (door de automaat te verhogen of de waterstand te verlagen). Dit zal er voor zorgen dat er meer drogere omgevingslucht aan de automaat kan komen.
Dank voor de tip! Ik ga vanavond weer kijken, als het weer samen geklonterd is ga ik dat proberen!

Granulaat klontert ook best snel helaas.

Maar de voederautomaat die in gebruik is heeft een aansluiting voor een luchtpomp aan de achterkant.
Deze zou je kunnen gebruiken om zo lucht door het bakje te forceren en zo de condens eruit te blazen.
Ik ga dat vanavond eens bestuderen!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan