Voederstrategie: Japanica vs Ottocinclus


pkchs

Well-known member
Lid geworden
15 november 2018
Berichten
258
Leeftijd
36
Hoi iederen,

mijn garnalen & otto's krijgen zowat hetzelfde van voeding, maar die garnalen zijn so eigenwijs als ze voer zien liggen (hoe groot ook, en ik bedoel GROOT) nemen dit mee en zijn er mee weg.
En dan mogen men otto's wee zoeken & ik zou ze graag allemaal zien eten.
Ik zou het volgende eens willen proberen: een klein bordje met het voedsel er op geplakt met van die plantenlijn.

Mijn vraag als ik de lijm genoeg laad uitdrogen, zal dit niet giftig zijn ? ik denk het wel maar ben niet zeker....
 
Ik weet niet of het voer op zich geschikt is, maar ik zag pas dat iemand vers aangemaakte repashy over decoratie liet lopen, stukjes hout dacht ik, maar ik denk dat het verschillende dingen kunnen zijn.

Op die manier hecht de repashy aan het oppervlak en kunnen de japonica's er dus niet mee vandoor.

Voor de combinatie Japonica's en kleinere garnaaltjes zijn er roostertjes waar de japonica's niet onder kunnen komen, maar bij vissen zal dat natuurlijk niet werken.
 
Er is ook repashy voor vissen en andere normale aquariumbewoners zoals garnalen en kreeften etc.

Ik gebruik zelf repashy soilent Green en repashy grub pie
 
Ziet er op het eerste zicht wel leuk uit! dit valt te overwegen :)

ik ga voorlopig toch eens proberen met groenvoer tablets te lijmen op een klein schoteltje,
maar die repashy ziet er ook wel leuk uit
 
Waarom voer je niet eerst van die kleine korrels aan de garnalen? Dan gaan ze daarmee aan de haal. En dan wat van die grotere algentabletjes voor de oto's. Volgens mij heb je ook wel voeding die je op het raam kan plakken oid. Zie het wel eens op youtube. Vast wel iemand hier die daar meer over kan vertellen.
 
Ziet er op het eerste zicht wel leuk uit! dit valt te overwegen :)

ik ga voorlopig toch eens proberen met groenvoer tablets te lijmen op een klein schoteltje,
maar die repashy ziet er ook wel leuk uit
Ik had dat nooit gedaan. Lijm en voer doorelkaar. Aquariumlijm zal wel niet giftig zijn zoals de fabrikant beweerd. Maar toch lijkt me dat er een kans is op verstopping als je beestjes dat binnen krijgen. Kan het mis hebben maar vind het beetje onnodig risico.
 
ik heb idd kleine korrels & grotere tabletjes maar ik heb 17 van die 'nie meer zo kleine' garnalen en 8 otto's & 2000slakken.
waardoor ik niet altijd weet wie er wat krijgt. ik zit vooral in met men otto's dat die voldoende krijgen

Dat idee van die kleeftabletten was ik vergeten, bedankt! Heb deze nog gehad voor men weeralen vroeger
 
ik heb idd kleine korrels & grotere tabletjes maar ik heb 17 van die 'nie meer zo kleine' garnalen en 8 otto's & 2000slakken.
waardoor ik niet altijd weet wie er wat krijgt. ik zit vooral in met men otto's dat die voldoende krijgen

Dat idee van die kleeftabletten was ik vergeten, bedankt! Heb deze nog gehad voor men weeralen vroeger
Wat ik wel eens doe is de dag voordat je waterververst vrij ruim voeren. Zodat ik de extra belasting de dag erna weer redelijk uit heb. Je hebt ook tabletten die uitelkaar vallen en wat stuif geven in je bak. Op die manier is er genoeg kans voor de oto's om te eten.
 
Wat ik wel eens doe is de dag voordat je waterververst vrij ruim voeren. Zodat ik de extra belasting de dag erna weer redelijk uit heb. Je hebt ook tabletten die uitelkaar vallen en wat stuif geven in je bak. Op die manier is er genoeg kans voor de oto's om te eten.
Dat is geen slechte tip ! het is nl. morgen hun beurt om ververst te worden.

tabletten die stuiven... zal ik ook eens opzoeken !
 
ik zal deze eens zoeken in de LFS, online enkel voer kopen komt zo duur uit
 
Zijn dat van die oranje roze pillen? Xo ja, dan hebben wij die ook, fantastische pilletjes.
haha ja klopt! enige aanmerking is dat ze op de plaats waar je ze neergooid wat bezinksel in de bodem trekt. Dus wanneer je onderhoud doet en je hebt een vaste voederplek dan niet vergeten de bodem even wat af te zuigen.
 
Ik weet niet of het voer op zich geschikt is, maar ik zag pas dat iemand vers aangemaakte repashy over decoratie liet lopen, stukjes hout dacht ik, maar ik denk dat het verschillende dingen kunnen zijn.
Ik gebruik hier af en toe een kleine, beetje platte en niet scherpe steen voor.

Ik heb hier walnootblad voorin de bak liggen (zou je bv ook cattappa voor kunnen gebruiken) en hier belanden ook wel eens kruimels voer van een tablet op waarna de oto's het blad afzoeken.
 
Zelf gebruik ik Sera O-nip, dat zijn tabletten die je aan het raam kunt plakken, en het werkt heel goed!
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
maar die garnalen zijn so eigenwijs als ze voer zien liggen (hoe groot ook, en ik bedoel GROOT) nemen dit mee en zijn er mee weg.

De eerste Japonica die met 10cm verzwaarde (met een vorkje bvb) courgette gaat lopen moet volgens mij het levenslicht nog zien...
;)
 


:thumbs:

Ze lopen er alleszins niet mee weg nu... :juggle:
Maar toch: iets zegt me dat de oto's nog steeds niet zo welkom zijn... ;)
Die zwangere dames lijken wel hongerige wolven. :eek:
Met zo'n meute in de bak zou ik paar van die prikkers tegelijkertijd in de bodem duwen.
 
de oto's zijn bang van die scampi's denkik ^^
momenteel ben ik niet @ home & zorgt er iermand anders voor...
't is moeilijk inschatten vind ik wat die beestjes allemaal verorberen,
ik denk dat ik met een iets te grote populatie zit qua garnalen, maar ik zie ze zo graag bezig :D:engel:
 

Terug
Bovenaan