Voeding Ancistrus


NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Berichten
10,996
Leeftijd
55
Ik heb één Ancistris man in de bak. Wat me opvalt is dat hij een echte alleseter is. Granulaat, diepvries en algentabletten gaan er in als zoete koek. Als er te eten valt is hij altijd van de partij waarbij opvalt dat hij liever diepvries eet dan algentabletten.

Ik had niet verwacht dat hij zo dol zou zijn op dierlijk voedsel, dat verkiest hij boven algenwafels. Daardoor rees bij mij de vraag hoe hun voeding in de natuur eruit zou zien, hoeveel procent plantaardig, hoeveel procent dierlijk?
Iemand een idee?

Seriously fish somt vooral voeding van dierlijke oorsprong op. http://www.seriouslyfish.com/species/ancistrus-cf-cirrhosus/

Diet
Does best when offered a varied diet comprising sinking dried foods, frozen Daphnia, mosquito larvae, chironomid larvae (bloodworm), and prawn/shrimp, for, example, plus some fresh fruit, parboiled potato, etc.

Home-made foods using a mixture of natural ingredients bound with gelatin are very useful since they can be tailored to contain fresh vegetables, Spirulina and meatier ingredients.


Ik geef hem nu dagelijks in de ochtend een algentablet, die ook bijna helemaal op gaat. In de middag eet hij met de andere vissen mee, dat voer bestaat uit wisselende soorten diepvries en granulaat.

Momenteel niet veel vissen in de Fusion 120.
13 Corydoras aeneus
2 Hyphessobrycon bentosi
1 maanvis
1 Ancistrus

(in overgang naar ander bestand)
 
Ga je veranderen van bestand Nicole ? Dus alles gaat dan weg ?
 
Naar mijn weten verkiezen alle vissen dierlijk voer boven plantaardig. Maar waarom? Geen idee

Om een voorbeeld te geven: mbuna malawi's zijn echte herbivoren, gaan ook dood aan teveel dierlijk materiaal.
Maar gooi jij zowel krill als spirulina vlokken tegelijk in de bak, dan zullen ze geheid zoveel mogelijk achter de krill vlokken aangaan.
 
Hier een artikel over wat er in de maag van wilde Ancistrus gevonden werd (let op is een pdf)

https://www.researchgate.net/profil...-Brazil-distribution-activity-and-feeding.pdf

Zijn dus voornamelijk algen en maar een klein aandeel dierlijk voedsel. Zelf denk ik dat het oppertunistische eters zijn in plaats van jagers. Dus dat ze in het wild alleen dierlijk eten als er toevallig een dode vis/insect op de bodem ligt en verder alleen algen. In je aquarium ligt het diepvriesvoer natuurlijk stil en zullen ze daarom misschien een groter aandeel dierlijk eten
 
Ze krijgen van mij ook mosselen Geen rode mug. . In de natuur pakken ze ook wat ze kunnen pakken.
 
Dat is al waarom ik eerst plantaardig voer, hij is de enige die de algentabletten ook eet. Als ik hem dat geef wanneer ik ook dierlijk voer laat hij het inderdaad liggen.

Maar dat lijstje van Seriously Fish verbaast me, daaruit begrijp ik dat ze vooral gedijen op dierlijk. Ik heb ook altijd begrepen dat ze hoofdzakelijk plantaardig eten.

Ik zal eens proberen met geblancheerde groenten voordat ik diepvries voer, misschien dat met minder honger hij wat minder fanatiek op het diepvriesvoer afkomt :)

Hier een artikel over wat er in de maag van wilde Ancistrus gevonden werd (let op is een pdf)

https://www.researchgate.net/profil...-Brazil-distribution-activity-and-feeding.pdf

Zijn dus voornamelijk algen en maar een klein aandeel dierlijk voedsel. Zelf denk ik dat het oppertunistische eters zijn in plaats van jagers. Dus dat ze in het wild alleen dierlijk eten als er toevallig een dode vis/insect op de bodem ligt en verder alleen algen. In je aquarium ligt het diepvriesvoer natuurlijk stil en zullen ze daarom misschien een groter aandeel dierlijk eten


Klinkt heel logisch zoals je het schrijft. Ik denk dat ‘opportunistich’ goed gekozen is. Bedankt voor de link!
 
Ze krijgen van mij ook mosselen Geen rode mug. . In de natuur pakken ze ook wat ze kunnen pakken.
Die rode mug valt hier naar de bodem dus hij krijgt er wel wat van mee. Maar meestal zijn de Cory’s hem voor ;)
 
Ik denk dat het daar ook mee te maken heeft. Voornamelijk met dat dierlijk voer vaak meer voedingstoffen en eiwitten bevat dan de algen. Algen moeten ze van iets afschrapen en dit kost natuurlijk ook moeite, voor maar heel weinig alg. Zulke kant en klare maaltijden zijn dus veel makkelijker;)
 
Klinkt heel logisch!

Mag ik concluderen dat het ontzettend belangrijk is voldoende plantaardig aan te bieden en dat iets meeëten van diepvriesvoer ok is?

Seriously Fish zegt wel wat anders maar de link die Biologist gaf laat het tegendeel zien.
 
Ik denk dat plantaardige voeding ook zeer belangrijk is, dit eten ze natuurlijk als dierlijk voedsel schaars is en hier zitten ook het een en ander aan mineralen in.wat weer goed voor ze is. Af en toe dierlijk kan geen kwaad en ik zou het meer zien als een snoepje voor ze.;)
 
Hier krijgen ze 1 of 2 keer per week een stuk komkommer dat met veel smaak opgegeten wordt, ook plantaardige tabs worden bijna heel doorgeslikt ;)
De rest eten ze ook gewoon mee... Vuilnisbakken.
 
Hier krijgen ze 1 of 2 keer per week een stuk komkommer dat met veel smaak opgegeten wordt, ook plantaardige tabs worden bijna heel doorgeslikt ;)
De rest eten ze ook gewoon mee... Vuilnisbakken.
Ja dat zijn ze inderdaad! Ik had heel veel afgestorven alg op mijn achterwand (onbalans tijdens de opstart), verdwenen! Het hout is ook weer schoon :)
Ik bied nou 's morgens als het licht net aan is een algentablet aan, die gaat volgens mij ook soms in zijn geheel op. En dan scharrelt hij ook nog eens met de rest mee.
 
Wij denken over het algemeen erg verkeerd over het voedsel van Ancistrussen.

Dat zij zich vaak op bealgde oppervlakken uitleven, wil niet zeggen dat het algeneters zijn.

Ancistrus soorten zijn aufwuchs eters.

aufwuchs

Hierin zitten voornamelijke kleine diertjes. Dus dierlijk voedsel. Dat is ook hun voorkeur.

Natuurlijk krijgen ze ook een deel alg mee, dat is goed voor hun darmen.

Dit is ook de reden dat jonge ancistrussen met name golden nugget, beter in een oud aquarium ingezet kunnen worden.
Het zijn moeilijke eters. In een nieuwe bak is te weinig aufwuchs.
 
Waar je met Ancistrussen heel erg mee moet oppassen, is dat ze niet teveel dierlijk voedsel krijgen. Ze hebben namelijk een langer darmstelsel dan vissen die voornamelijk carnivoor zijn en daardoor kunnen ze bij teveel dierlijk voer problemen met hun darmen krijgen. Dat heet Bloat en kun je herkennen doordat ze aan de onderkant een heel gespannen buik krijgen. Dit kan in hele erge gevallen zelfs levensbedreigend zijn.
Wat ik zelf altijd probeer, is om net zoveel diepvries te voeren dat er wel wat op de bodem blijft liggen, maar niet super veel. De Ancistrussen voer ik bij met gekookte groente, voornamelijk spruitjes, broccoli en bloemkool (goed gekookt, ongeveer 15 min, als je ze blancheert vinden ze het minder lekker). Ik kook meestal een flinke portie en die doe ik dan in de diepvries, zodat ik er steeds een klein beetje uit kan halen. Het voordeel van deze groentes ten opzichte van bv komkommer vind ik dat ze langer goed blijven en veel minder troep in het aquarium geven.
Wat je ook zou kunnen doen, is één of twee soorten droogvoer aanschaffen die geschikt zijn voor herbivoren (bv Bassleer Green, JBL GranoVert) en dat 1 of 2 keer per week voeren. Dat kan voor de andere vissen geen kwaad en zorgt ervoor dat de Ancistrus wat meer groenvoer krijgt.

@biljoenblik: Een Golden nugget is een Baryancistrus en geen Ancistrus en stelt daardoor weer hele andere eisen aan bijvoorbeeld het voedsel dat hij nodig heeft. Ancistrussen zijn wat voedsel betreft een stuk makkelijker dan Golden nuggets, die er echt bekend om staan dat ze moeilijke eters zijn. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Otocinclus, die ook problemen kunnen krijgen in een te schoon aquarium. Bij de L-nummers heeft elk geslacht zijn eigen voedseleisen. Bijvoorbeeld Panaqolus voornamelijk hout en plantaardig voedsel en Hypancistrus soorten zijn weer echt carnivoor.
 

Terug
Bovenaan