Wat is er nieuw

voedingbodem of niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter Martijn str
  • Startdatum Startdatum
M

Martijn str

Guest
ik ben nog steeds informatie aan het verzamelen voor ik een aquarium aanschaf(duurt niet lang meer hoor!)

mijn vraag is?

kan ik beter een voedingsbodem nemen of niet?
ik wil niet heel me bak vol met planten zetten maar ook weer niet te weinig!

wie kan mij nuttige informatie geven

bvd

volgens mij is dat niet echt nodig en als je wel een voedingsbodem wilt kan je ook slechts een gedeelte van de bodem er mee bedekken in plaats van overal een lelijke dikke laag.

Als je gewoon een gemiddelde hoeveelheid planten neem zou ik het persoonlijk niet doen, ik heb vrij veel planten op grind 0,4 tot 0,8 mm maar voeg dan wel CO2 toe en wekelijks Profito plantenvoeding en de planten schieten de lucht in.

Met plantenvoeding uit een flesje of een pil die je hier en daar in het grind duw kun je nog een beetje doseren, en als het te hard gaat de dosering verminderen of juist omgekeerd.

Ik zelf gebruik geen voeding bodem aangezien ik persoonlijk vind dat er meer nadelen dan voordelen aanzitten.
De voedingsbodem raakt namelijk na loop van tijd uitgewerkt en dan mag heel de bak weer leeg... een voedingsbolletje bij de wortels van een plant is opzicht meer dan voldoende 🙂

Maar er zijn ook mensen die zweren bij een voedingsbodem iedereen heeft hierover zo zijn eigen mening.

Bedankt voor de info

Ik denk dat ik geen voeding bodem ga nemen

Een voedingsbodem is in principe ouderwets,behalve dan ph verlagende voedingsbodems want die zijn er natuurlijk ook 😉

Je kan prima met kleibollen en plantenvoeding de werking van een voedingsbodem opvangen hoor en je hoeft dan niet na enige tijd de bak uit elkaar te halen.
Ooit zal er weer een andere bodem in moeten namelijk en je hoort wel dat er rotting kan optreden in zo n bodem.

Hangt er van af wat je precies wil natuurlijk... de Walstad methode bv gaat juist uit van een zware bodem.

Voor de gemiddelde huis tuin en keuken aquariaan zou ik zelf indd de zand/grind met kleiballen adviseren.

Ik heb ondertussen een juwel rio 180 gekocht en ben nu spullen aan het verzamelen, heb gekozen voor zwart grind van 2/3 mm
Alleen vraag ik me af hoeveel grind ik nodig heb??
Volgens de meeste berekeningen heb ik ongeveer 20 kilo grind nodig hebben?
Ik heb 20 kilo gehaald maar naar mijn idd is dat veelste weinig!
Ik wil gemiddeld 5 cm grind in me bak voor wat minder en achter wat meer
Wie kan mij misschien wat advies geven
Mijn bak is 100 x 40 cm

Volgens mij heb ik toen in mijn Rio 125 (80cm) ongeveer 20-25 kg grind gebruikt. Vooraan is het hier 5cm tot ongeveer 8 a 10 cm achteraan.
Dan zou ik denken een kilo of 30 als je het gemiddeld 5cm wil hebben?

Wat ik niet begrijp is de stelling: Als een voedingsbodem is uitgewerkt...moet die er uit.....waarom dan??????? Je kan dan toch net zo goed met klei bollen werken??? Dat doe ik ter minste 😉

Ik heb voedingsbodem gebruikt om de planten goed te kunnen laten wortelen...in mijn 200 liter bak..heb ik alleen grindbodem en klei bollen gebruikt...en toen kwamen de planten die ik er in had, behalve de valliseneria, telkens omhoog drijven.

Voedingsbodem vertroebelt je water als je planten verplaatst.
Voedingsbodem gaat tussen je gewone bodem zitten
Voedingsbodem slipt dicht
Voedingsbodem kan gaan rotten in je bak.
Voedingsbodem betekend dikkere laag bodem.

Met kleibollen haal je hetzelfde resultaat, dus waarom voedingsbodem?

Ik kan me wel voorstellen dat planten moeilijk wortelen in grind, maar dan zou ik liever over gaan op zand met kleibollen dan voedingsbodem onder je grind toepassen. Voedingsbodem is lichter als grind, als er dan wat wordt gewoeld in de bodem zakt je grind eerder, zo komt voedingsbodem boven op je grind te liggen...

Voedingsbodem vertroebelt je water als je planten verplaatst.
Voedingsbodem gaat tussen je gewone bodem zitten
Voedingsbodem slipt dicht
Voedingsbodem kan gaan rotten in je bak.
Voedingsbodem betekend dikkere laag bodem.

Nog nooit meegemaakt....dus IK....lees goed ...IK vind het onzin

Het was geen aanval op jou mening, ik vertel alleen mijn ervaring. Zeker het vertroebelen en het mengen van echte bodem met voedingsbodem heb ik als zeer irritant ervaren.

Ik vraag mij af waarom voedingsbodem jou voorkeur krijgt tov kleibollen. Of terwijl, waarom risico lopen op bovenstaande problemen als je ook makkelijk kleibollen bij je plantjes kan drukken? Met als bijkomend voordeel van de kleibollen dat je gericht kan gaan voeden. Planten die weinig via wortels opnemen hoeven geen extra voeding bij de wortels.

Snap wel wat je me wilt vertellen...of in het algemeen...alleen ik zeg..dat ik het nog nooit heb meegemaakt...that's it...deze voedingsbodem ligt onder een redelijk laagje grind..wat er al een aardig tijdje in ligt..
Vertroebelen..tuurlijk komt er wat mee als ik er een plantje uithaal wat het niet goed doet..maar je kan het er uit halen en er uit halen op een voorzichtige manier 😉

Maar goed...zijn vast meer tegenstanders dan voorstanders..dat zal altijd zo blijven...

Maar daarom is het goed dat ook voorstanders iets laten horen, kan de TS zijn eigen keuzes maken. Daarvoor is het forum, om mensen te ondersteunen en niet om ze een methode op te dringen.

Ik mag gewoon heel graag, misschien iets te graag, in discussie gaan 😉

hahahaha...zijn er genoeg van die zo in elkaar steken 😀
Geeft ook niks...met deze hobby alleen maar gunstig 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan