Voedings boden of tabletjes


H

Hidde dijkstra

Guest
Ik ga voor mijn verjaardag een groter aquarium opzetten maar vroeg me af wat beter is een voedingsbodem of van die tabletjes en hoeveel tabletjes moet je er dan in doen?? Als iemand me kan helpen graag
 
De algehele tendens is om geen voedingsbodem te gebruiken maar voor losse bodemvoeding te kiezen als kleikorrels capsules of dergelijke, de hoeveelheid is afhankelijk van je plantenbestand.
 
Hoeveel milimeter moeten die kleikorrels dan zijn (ik wil wel een best beplante aquarium voor een betta)
 
Hoeveel milimeter moeten die kleikorrels dan zijn (ik wil wel een best beplante aquarium voor een betta)
Neem gewoon de standaard welke verkrijgbaar is (volgens mij zijn er geen maten in) of kijk eens bij aquariumbemesting.nl voor de kleibolletjes mix, deze kan je zelf draaien dan.
 
Deze wordt veel gebruikt en ik draai er dan zelf bolletjes van die zo n centimeter groot zijn.

 
Deze wordt veel gebruikt en ik draai er dan zelf bolletjes van die zo n centimeter groot zijn.

Kniepert! :):);)
 
Nou ik zal je uitleggen waarom. Bij bv de Crypto s die niet zo groot zijn stop ik er een en bij de wat grotere planten 2 of 3. Las ik grotere knikkers maak dan is dat volgens mij niet altijd nodig en dus een beetje zonde ;).
Ik kreeg ooit van een medeforumlid een bakje met kleibollen en die waren wel 2cm doorsnee en dat vond ik minder prettig werken.
 
Ja ik haal er zo n 60 bolletjes uit. Let er op dat je erg weinig vocht toevoegt want anders wordt de brei te dun om bolletjes van te kunnen draaien.
 
Oke zou ik op letten eerst kijk ik wel ff als ik er een paar maar dus niet geljjk de halve of kwart zak ofzo
 
Ik maak wel gelijk de hele zak want dan kan ik even vooruit. Maar begin om er een klein beetje water aan toe te voegen en dan met een vork goed prakken en dan zie je snel of er meer water bij moet.
 
Oke top! Bedankt voor alle informatie
 
Nog maar een tip dan. Ik draai ze en leg ze op een bord en laat ze 1-2 dagen in de vensterbank rustig uitharden. Sommige doen dat in de magnetron of oven dacht ik of vriezen ze in maar ik laat ze lekker rustig droog worden en doe ze dan in een bakje.
 
Als je ze in een balletje bewaart kan je ze dan nog lang bewaren of moet je ze dan gelijk in het aquarium zetten en hoelang gaan ze mee?
 
Goed dat je hier op het forum zo veel vragen stelt! :petjeaf:
Iedereen heeft het moeten leren dus schroom niet om hier al je vragen op ons af te vuren hoor. Ik gebruik zelf een substraat als bodem en ben hier erg tevreden over. Dit is een bodem van vulkanisch gesteente waar ik voedingscapsules (osmocote) in de bodem heb gedrukt bij de planten om ze te voorzien van voeding bij de wortels. Het substraat bevat van zichzelf geen plantenvoeding met als voordeel dat je het niet hoeft te vervangen omdat de bodem niet uitgewerkt raakt en je kunt met een lege bodem de plantenvoeding bij de wortels mooi doseren naar behoefte van de plant. Ik heb planten die geen voeding bij de wortels nodig hebben en ik heb planten die enorm veel voeding nodig hebben. Beiden zouden het niet optimaal doen op een voedingsbodem. Bovendien raakt een voedingsbodem dus uitgewerkt en dient dan vervangen te worden of aangevuld te worden met losse voeding.
 
Goed dat je hier op het forum zo veel vragen stelt! :petjeaf:
Iedereen heeft het moeten leren dus schroom niet om hier al je vragen op ons af te vuren hoor. Ik gebruik zelf een substraat als bodem en ben hier erg tevreden over. Dit is een bodem van vulkanisch gesteente waar ik voedingscapsules (osmocote) in de bodem heb gedrukt bij de planten om ze te voorzien van voeding bij de wortels. Het substraat bevat van zichzelf geen plantenvoeding met als voordeel dat je het niet hoeft te vervangen omdat de bodem niet uitgewerkt raakt en je kunt met een lege bodem de plantenvoeding bij de wortels mooi doseren naar behoefte van de plant. Ik heb planten die geen voeding bij de wortels nodig hebben en ik heb planten die enorm veel voeding nodig hebben. Beiden zouden het niet optimaal doen op een voedingsbodem. Bovendien raakt een voedingsbodem dus uitgewerkt en dient dan vervangen te worden of aangevuld te worden met losse voeding.
Dit zijn waardevolle berichten hier op het forum! :r
 

Terug
Bovenaan