Wat is er nieuw

Voedings tekorten of overschot

• Onderwerp starter Onderwerp starter JDS
  • Startdatum Startdatum
J

JDS

Guest
Voedings tekorten of overschotten... zo herken je ze aan de plant.

Oud blad kleurt gelig/rood KNO3 (nitraat) tekort

Blad laat los en en kleine gaatjes in het blad KH2PO4 (fosfaat) tekort

Gelige vlekken op oud blad terwijl nerf groen blijft MgSO4 (magnesium) tekort

Gelige gebieden op oud blad en gelige randen op nieuwe blad. Blad sterft af K2SO4 (sulfaat) tekort

Gelige randen op nieuw blad, schade (vervormingen) / sterfte van nieuwe groei Ca (calcium) tekort

Zwart/bruin blad, plant gaat dood KH2PO4 (fosfaat) overschot

Nieuw blad kleurt geel S (sulfur) tekort

Witte toppen, maar nerven blijven "groen" Fe2 (ijzer) tekort

Gelige vlekken tussen de nerven, start bij rand en punt van het blad Zn (zinc) tekort

Dood gelig blad tussen de nerven M (mangaan) tekort

Dode bladpunten en vlekkerige randen Cu (koper) tekort

Nieuwe uitgroei sterft B (borium) tekort

Gele vlekken tussen bladnerf, en bruine gebieden tegen de bladrand Mo (molybdeen) ( tekort)

Plant blijft klein, weinig tot geen groei, witte neerslag (calcium) op bladeren CO2 (koolstofdioxide) tekort

Vissen happen naar lucht CO2 (koolstofdioxide) overschot

Slome vissen gecombineerd met geen plant groei O2 (zuurstof) tekort

Plant stopt met groeien / zwarte wortels Substraat vervangen.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben..

En of we er iets aan hebben super bedankt om dit te willen delen met ons JDS ik ga dit bijhouden.:thumbs:

Wat handig om te weten! Zo kun je precies zien wat je planten missen (niet dat mijn planten nu met de EI iets missen😀)

• Leuk
Waarderingen: JDS
Als je nog zo info hebt van onschatbare waarde dan mag je het altijd delen,daar zal niemand kwaad voor zijn,ik toch niet.

Ik krijg deze vragen heel veel van mede aquarianen hier uit de buurt. En ik dacht als ik het hier ook deel heeft iedereen er wat aan.

Thank you this much..jpg

Nou, ik wil de pret niet bederven maar zo eenvoudig is het allemaal niet... Er komt wel wat meer kennis bij kijken om dit als een referentiekader te gaan gebruiken,
en ik vind een kleine waarschuwing wel op zijn plaats.

Kijk, als ik volgens soortgelijk lijstje concludeer dat ik ergens een tekort heb wil het nog niet zeggen dat als ik het tekort oplos dat het probleem voorbij is en de plant weer goed gaat groeien.
Je kunt nml bijvoorbeeld ook te maken hebben met soortgelijke symptomen: bijvoorbeeld, symptomen van stikstof tekort en zwavel zijn excact hetzelfde, en is afhankelijk van de groeistadium van de plant en de ernst van de tekort.

een aantal kleine opmerkingen:

Planten kunnen tegelijkertijd òf een tekort òf toxiciteit van verschillende voedingsstoffen laten zien. En dat verschil is niet altijd duidelijk te zien. Zeker niet voor de leek. Als er tegelijkertijd meerdere tekorten zijn, kunnen er verschillende symptomen optreden, wat niet als zodang word herkent. Tegelijkertijd kan het ook gebeuren dat een overmaat van één voedingstof een ander tekort kan veroorzaken
Als je bijvoorbeeld een te hoge concentratie PO4 in je bak hebt kan de kwaliteit van planten bijzonder indirect beschadigen, omdat een hoge concentratie fosfaat de opname van Fe, Mn en Zn tegenwerkt. Dus als je een lijstje raadpleegt en je bemerkt een tekort van iets wil het nog niet zeggen dat er te weinig van in je water zit.

Een symptoom van een tekort (of toxiciteit) van bepaalde voedingsstoffen kunnen verschillende planten op een verschillende manieren laten zien.

Dus zo lijstje is erg leuk initiatief en een heel goedbedoelde bijdrage, maar ga jezelf er aub niet op blindstaren.

Dus zo lijstje is erg leuk initiatief en een heel goedbedoelde bijdrage, maar ga jezelf er aub niet op blindstaren.

Het is ook niet bedoeld om je jezelf aan vast te klampen. Maar meer om een indicatie te geven wat de mogelijke tekorten en overschotten voor visueel zicht kunnen geven.

Je zal toch altijd de wet van het minimum moeten handteren wil je echt een oplossing krijgen.
Maar zoals iedereen die het leven heeft is op iedereen de wet van het minimum van toepassing.

• Leuk
Waarderingen: Rubz
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan