Wat is er nieuw

Voedingsbodem en zandbodem?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter EvE
  • Startdatum Startdatum
E

EvE

Guest
Ik heb een flink aquarium van 265x54x55 en ga die nu inrichten voor zoet water en was voornemens om circa een derde van de bodem van mijn bak van zand te voorzien en de rest met planten en voedingsbodem in te richten.

Iemand gaf me het idee om een perspex strip in de bak te lijmen om de zandbodem en voedingsbodem nog een beetje te scheiden.

Zijn er dingen waar ik op moet letten, tips en vroeg me af wat jullie ervaringen ermee zijn?
 
Ik zou geen voedingsbodem nemen maar werken met voedingscapsules/bollen. Ik zou niet een te fijne korrel nemen ivm eventueel dichtslibben.
 
OK, kan het zijn dat ik een denkfout maak misschien? Mij leek de voedingsbodem juist makkelijker en natuurlijker en onderhoudsvriendelijk, maar mogelijk zie ik dat helemaal verkeerd?
 
Een voedingsboden kan, maar als je een plantje verplaatst of wat in de boden woelt heb je een stofwolk, er zijn voedingscapsules die je bij de plantwortel stopt waar ze een jaar voeding uit kunnen halen voor een zeer lage prijs.
Geen vervuiling en geen vermenging met je bodem.
 
Er is een hoop te leren merk ik wel, maar dat maakt het ook wel juist weer leuk. Dan lijken me die voedingsbollen toch een stuk makkelijker, weer bedankt!!!
 
Gelijk gelezen en nu op zoek naar aquasoil, maar hoe zit het dan eigenlijk met die CO2?:thumbs:

Het doet de planten flink laten groeien begrijp ik, maar wat is daar dan exact het voordeel van?
 
Nouja, planten groeien op licht, voeding en co2. En goed groeiende planten produceren zuurstof door assimilatie, zijn gezond van kleur en zijn veel compacter dan zonder een van deze factoren.

Zonder co2 worden bijvoorbeeld veel stengelplanten kaal van onderen

Ik heb overigens zelf de Akadama soil waarover gesproken wordt, werkt top! In mijn aquarium pas ik nog geen co2 toe en voornamelijk echinodorus, crypto en vallisnera, dit gaat prima met een kleibolletje her en der en de rest wordt in de bodem opgenomen via de waterkolom.

Op af en toe een algenexplosietje na vanwege iets te veel licht is de bak mooi in balans.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Co2 is in de regel nodig bij een bak waar wat meer licht boven zit. In de 60cm bakjes gebruik ik dan ook geen co2.
 
Bij een complete aquasoil moet je je wel afvragen of je dat mooi vindt. Ik heb zelf, op aanraden van Backplay, Tropica Plant Growth Substrate onder filterzand gebruikt in mijn nieuwe bak en dat werkt perfect. Planten groeien goed en geen gedoe met 'wolkjes' als ik eens wat verplaats.
 
Krijg je er ook geen last mee dat het zich met het verplaatsen van planten gaat mengen met het zand?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan