Wat is er nieuw

Voedingsbodem, ervaring rotten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Spruitje
  • Startdatum Startdatum
S

Spruitje

Guest
Hallo allemaal!

Aangezien de planten in mijn aquarium niet lekker gaan zit ik te denken aan een andere aanpak. Dit door bv kleibolletjes te gebruiken of de bodem eerst te voorzien van lateriet.

Nu hoor je veel dat voedingsbodems gaan rotten, maar is dit een broodje-aap-verhaal (dat je het van anderen deze 'kennis' klakkeloos overneemt zonder het zelf ervaren te hebben) of zijn er mensen die hier serieus ervaring mee hebben?

Ik neem aan dat het echt wel kan bij een voedingsbodem want anders was dit verhaal al wel ontkracht op het forum. Zelf heb ik er dus geen ervaring mee maar in de regel raad men voedingsbodems niet echt aan.
Je kan bij aquariumbemesting.nl en ons lid Backplay ook voedingssticks/capsules kopen met alle benodigde voeding erin.

Ik heb altijd voedings bodems gebruikt (al vanaf 1995) en doe het nog steeds. Ik heb nooit bodemrot gehad zelfs niet in een bak waar het al vanaf 2003 inzit.

Planten zoals Cryptocoryne doen het ook beduidend beter in een bak met een humeuze voedingsbodem.

Tip: Als je een voedingsbodem in je bak doet laat het dan niet verder komen dan 5cm van je ruiten. En dan voeg je de deklaag toe (zand of fijn grind). Zo zie je de 2 lagen niet vanaf de buitenkant. Wat een lelijk gezicht is.

John, d�t is het dus! Men zegt het wel maar hoeveel hebben dit �cht meegemaakt? Bedankt voor de link 🙂 Broodje-aap-verhalen kunnen pittig hardnekkig zijn.

Botia, bedankt voor het delen van jouw ervaring 🙂 Welke heb jij destijds gebruikt? En als die niet meer in de handel is, welk merk heb je toen gebruikt?

Een voedingsbodem kan idd gaan rotten, voor zover ik weet gebeurt dit echter niet zo extreem vaak. Vroeger had ik ook altijd een voedingsbodem. Ik heb alleen nooit last gehad van een rottende bodem.

Voor echte waterplanten is een voedingsbodem vrij nutteloos. Moerasplanten, daarentegen, kunnen er zeker beter door gaan groeien. Noodzakelijk is het echter niet.

Als je een voedingsbodem neemt, zou ik die alleen neerleggen op de plekken waar je planten wil neerzetten. Planten helpen namelijk te voorkomen dat de boel gaat rotten. Daarnaast is het vrij nutteloos om voeding neer te leggen op plekken waar toch geen planten komen te staan.

Mjaa bubelzz maar wat als je naderhand wil verschuiven ?

Ik zeg niet dat een voedingsbodem nutteloos is dat het rotting kan geven komt wel eens maar indd niet super veel voor.

Het kan wel bij verplanting ed zooi geven. En eens zal het uitgewerkt zijn.

Dat zijn mijn afwegingen om het niet te gebruiken.

Het zal dan ook wel incidenteel voorkomen, maar ja het zal je maar net gebeuren 😉.
Daarom zou ik adviseren het niet te gebruiken en voedingsbollen of sticks te gebruiken.

Ik heb in het verleden ook bakken gehad met een voedingsbodem en gelukkig nooit geen problemen gehad maar ook weleens een voedingsbodem bij een kennis uit zijn bak staan scheppen waarbij ik bijna over mijn nek ging van de zooi.

Recentelijk nog een geval langsgekomen hier en heb het al eens eerder op het forum gelezen van personen die daadwerkelijk een rottende voedingsbodem hadden.
Voorbeeld- http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1877795

Dus wat mij betreft geen broodje aap verhaal maar hoe groot de kans of het precieze percentage voedingsbodemrot is heb ik geen idee van.
Vind zelf een voedingsbodem wel iets ouderwets en persoonlijk meer nadelen dan voordelen geven.

Zal neem ik aan ook afhangen van de precieze soort? Je hebt vele merken of zelf samengestelde voedingsbodems.
Dan heb je tegenwoordig ook nog allerlei 'soils' die ook voedingsstoffen afgeven voor planten die misschien weer een stuk probleemlozer te gebruiker zijn, al is de prijs dan misschien weer de nekkebreker 😉

Persoonlijk zou ik het houden bij gericht bemesten met bolletjes/staafjes eventueel aangevuld met vloeibaar.

Ik denk inderdaad de kleibolletjes aan te schaffen van de site die John mij gaf.

Dan komt het dus niet vaak voor, enkel dat het 'ouderwets' is zo'n bodem te gebruiken blijkbaar 🙂

Maar bedankt voor de reacties tot nu toe!

Ik weet dat Backplay capsules verkoopt die erg compleet zijn.ik ben ook overgestapt van kleibollen naar deze capsules.

Dit zijn ze :
Bodemcapsules: 30 stuks = 5euro
Samenstelling:
Stikstof, Fosfor, Kalium, Magnesium, Ijzer, Mangaan, Calcium, Boor, Zink, Koper,
Molybdenum.
Gebruik:
1 x om de 6 maanden zo diep mogelijk in de bodem, bij de plantenwortels steken.
1 capsule in een diameter van 15cm.
Geeft de voedingsstoffen geleidelijk af.

Spruitje zei:
Botia, bedankt voor het delen van jouw ervaring 🙂 Welke heb jij destijds gebruikt? En als die niet meer in de handel is, welk merk heb je toen gebruikt?
Deze.
250-thickbox_default.jpg

Botia zei:
Spruitje zei:
Deze.
250-thickbox_default.jpg

Na hoeveel tijd vervang je deze bodem dan?

Ik heb dus een bak waar het al vanaf 2003 in zit. In mijn bakken zit het vaak langer dan 10 jaar net zolang tot ik de bak opdoek.

Maar dan is het toch al lang uitgewerkt?

Ik hanteer de jaren 60 methode. Voeg nooit plantenvoeding toe en de planten doen het prima.

Jaren 60 methode zegt mij persoonlijk niks.. is dat een doordachte methode?
Of is het simpelweg constateren dat de planten het prima doen en verder dus de voedingsbodem met rust laten?

Het is toch zo dat een voedingsbodem uitgewerkt is na een bepaalde tijd? Dan zou je deze toch moeten vervangen lijkt mij.

Nou ja.. 1 ding wat hier wel duidelijk naar voren komt is dat dus niet elke voedingsbodem per definitie voor rotting hoeft te zorgen (of een grote kans daarop), wat wel vaak wordt geroepen namelijk.
Hangt dus ook af van de soort etc..

kellemes zei:
Jaren 60 methode zegt mij persoonlijk niks.. is dat een doordachte methode?
Of is het simpelweg constateren dat de planten het prima doen en verder dus de voedingsbodem met rust laten?
Precies. 😉

Ik heb eens gelezen over een man die had in de jaren 50, 5 jaar oude stalmest, potgrond en aarde uit de tuin in zijn bak gedaan als voedingsbodem en daarop een laag zand. Na 20 jaar haalde hij, zijn bak leeg en was bang dat een en ander flink zou ruiken. Maar hij rook helemaal niets!

kellemes zei:
Nou ja.. 1 ding wat hier wel duidelijk naar voren komt is dat dus niet elke voedingsbodem per definitie voor rotting hoeft te zorgen (of een grote kans daarop), wat wel vaak wordt geroepen namelijk.

Denk zelf dat het niet zo zeer van de soort voedingsbodem afhangt maar meer van het materiaal waar men deze mee afdekt.
Vroeger was er maar een beperkte keuze aan aquariumgrind bv en kwam je al snel uit bij het medium formaat grind dat prima geschikt is.
Nu met al die verschillende en vooral fijnere bedekkingen is de kans op rotten flink toegenomen.
Kan ook nog van invloed zijn dat je tegenwoordig meer variatie ziet in de inrichting,dus ipv bakken vol met planten meer combinaties ziet met hout en stenen bv.

bubbelzz zei:
Als je een voedingsbodem neemt, zou ik die alleen neerleggen op de plekken waar je planten wil neerzetten. Planten helpen namelijk te voorkomen dat de boel gaat rotten. Daarnaast is het vrij nutteloos om voeding neer te leggen op plekken waar toch geen planten komen te staan.

Helemaal mee eens trouwens en sluit ook bij mijn gedachte aan idd.

Ik gebruik gewoon Maaszand als afdeklaag.

kellemes zei:

Dit is precies de reden dat ik het vroeg! 🙂

En ik ben het eens met Seabait. Als je bijvoorbeeld de Waldstad-methode toepast dan moet je ook medium grind gebruiken, anders smoor je de (pot)grond eronder.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan