Wat is er nieuw

Voedingsbodem onder bodembedekking

leddel32

Member
Lid geworden
8 januari 2023
Berichten
7
Leeftijd
36
Beste,

Ik ga binnenkort een 2e aquarium opstarten. Nu heb ik in mijn eerste bak een voedingsbodem onder het grind geplaatst met het idee dat de waterplanten hier lekker in kunnen wortelen. Hier heb ik deponit-mix gebruikt.
Toch lees ik ook op het internet dat niet iedereen even blij is met een voedingsbodem onder de bodembedekking. Ik wil best wat planten gaan zetten in mijn 2e bak. Raden jullie aan om hier ook een voedingsbodem te leggen of hebben jullie andere ervaringen?

Heel benieuwd naar jullie ervaringen en meningen
 
Hoi @leddel32

Ieder zijn/haar mening. De vorige keer had ik aquarium zand en geen voedingsbodem. Nu heb ik weer net als jij Dennerle Deponitmix, alleen een te kleine emmer gekozen, zwart grind daar bovenop.

Persoonlijk vindt ik de planten, bijvoorbeeld de cryptocoryne, het beter doen met een voedingsbodem.
Wat je ook als voedingsbodem kunt nemen is bijvoorbeeld van aquariumbemesting.nl.....
  • Kleibolletjesmix.
  • Leem
  • Lateriet.
Extra kleibolletjes en lateriet 1:1 kun je ook bestellen om zelf kleine kleibolletjes te draaien met een beetje water. Goed laten drogen.
 
Over zo n bodem kan @Cornelius je vast meer vertellen. Zelf werk ik met grind en dan kleibolletjes bij de wortels van veel planten.
 
Beste,

Ik ga binnenkort een 2e aquarium opstarten. Nu heb ik in mijn eerste bak een voedingsbodem onder het grind geplaatst met het idee dat de waterplanten hier lekker in kunnen wortelen. Hier heb ik deponit-mix gebruikt.
Toch lees ik ook op het internet dat niet iedereen even blij is met een voedingsbodem onder de bodembedekking. Ik wil best wat planten gaan zetten in mijn 2e bak. Raden jullie aan om hier ook een voedingsbodem te leggen of hebben jullie andere ervaringen?

Heel benieuwd naar jullie ervaringen en meningen
Ik gebruik ook steeds de deponitmix van Dennerle, ben er heel tevreden over. Maar ik heb geen “Hollandse plantenbak” zeg maar.
 
Ligt eraan wat het plantenbestand gaat worden.
Worden het eenvoudige planten die niet zoveel licht nodig hebben kan je elke bodem gebruiken zoals zand, grind, soil. Als je maar zorgt dat planten genoeg eten krijgen via de bodem. En of dat via een capsule, tablet of voedingsbodem aangeboden word zal de plant een worst wezen; als ie maar te eten krijgt.
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: regent hier en buiten is het lekker.. nu nog de warmte uit het huis, maar is lastig als het goed...
      Terug
      Bovenaan