Wat is er nieuw

Voedingsbodem probleem

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Racer
  • Startdatum Startdatum
R

Racer

Guest
Beste,

Al een hele tijd ben ik mee aan het lezen, onlangs heb ik een Juwel 240 overgenomen. Alles prima tot ik er achter kwam dat er nog een voeding bodem onder zat. Ik heb 10 jaar geleden ook al een aquarium gehad. Echter nog nooit van een voedingsbodem gehoord. Toen ik hierover begon te lezen werd ik niet echt vrolijk hiervan. Het schijnt ook positieve eigenschappen te hebben maar dan nog.

Een paar dagen geleden zat ik naar het aquarium te kijken totdat ik opeens een belletje naar boven zag komen... Hier had ik helaas ook al dingen overgelezen. Nu heb ik net even met een sate prikker getest of er nog meer bubbels naar boven komen en helaas is dit wel zo.

Nu ben ik van plan de complete voedingsbodem er uit te halen. inc. witte grind en te vervangen voor een zwarte grind bodem. Ik heb het forum al doorgespit, dat dit evt. met een slang kan en de bodem wegzuigen. Maar geld dit ook voor een voedingsbodem?

Waar ik ook tegen aan loopt is dat ik nog jonge platty's er in heb zitten. die net 0,5 cm groot zijn. En ik bang ben dat ik niet alles er uit kan vissen.

Vandaar mijn post met de vraag hoe kan ik dit het beste aanpakken, en is die voedingsbodem er uit zuigen wel goed voor de vissen als ik niet alles er uit krijg gevangen?

Ik heb ongeveer 15 emmers (leeg en nieuwe) ik zou dus makkelijk 150 liter water kunnen opvangen i.v.m. de bacteri�n in het water.

Wat ik mij dus ook afvraag, hoelang kan deze bodem nog er in blijven? Liefst wil ik hem zelf z.s.m. eruit hebben.

Ik hoop dat ik in het goede gedeelte heb gepost.

Groeten, Gino.
 
Welkom op AF,

Ik zou wachten met vervangen totdat de vissen groot genoeg zijn ze er te kunnen uitvangen.
Indien je hiervoor de tijd niet hebt en de bodem dringend vervangen moet worden door bv. wisselende waterwaarden moet je zo goed mogelijk proberen de kleintjes eruit te vangen.
Meestal kan je ze nooit allemaal vangen en gaan er dus enkele verloren met afhevelen van de gehele bodem.

Ook zitten er bacteri�n in je grind en bodem, meer dan in het water.
Indien je een zeer sterke biologische filter hebt die de verloren bacteri�n kan opvangen is er geen probleem.
Anders raad ik aan de voedingsbodem eruit te halen en het grind er een tijdje in, samen met je nieuwe bodem. Zorg wel dat als je later het oude grind wil uitvangen het samen aan een aparte kant ligt zodat je niet hoeft te zeven etc..
 
Het is denk ik ook van belang hoe de bodem eraan toe is. Komen er veel bellen naar boven en worden de waterwaarden be�nvloed momenteel?
In het water zitten in verhouding vrij weinig bacterien.
 
Bedankt voor de snelle reacties

Bellen valt reuze mee, is echt maar minimaal. Maar ik weet niet hoe snel zo iets kan omslaan?


Ik ben zelf nog niet zo thuis in de waardes, Ik heb even een test gedaan daar komt uit;

No mg3\l zit tussen 50-100
No mg3\l; 0
GH; rond 7
KH; 6
PH; 7,2
CL2/ mg/l ; 0
 
Indien de bodem echt rot is ruik je het wel wanneer je de bodem in beweging brengt. Ik heb ook eens mijn bodem vervangen en heb toen alle vissen in het aquarium laten zitten, indien je gewoon rustig aan doet kan dit wel.
 
Je nitraat is wel heel erg hoog moet ik zeggen. Hoe heb je dat gemeten??
 
Hier ook bodem (grind en voedingsbodem) vervangen in een draaiend aquarium. Eerst zorgen dat je filters al een tijdje zonder schoonmaak draaien en op volle sterkte zijn.

Zorgen dat je water in aquarium gelijk is aan het water dat je gaat gebruiken om je water bij te vullen.

Dan de grond opzuigen middels een slang zo de emmer in, telkens water bijvullen met gereed staand water.

Het is een hele klus, ik heb er een aantal dagen over gedaan om het te verwijderen, maar het is gelukt zonder veel troep en uitval van vissen. Wel zijn ze enige tijd erg van slag, dus zorg voor sterke vissen en dat ze vooraf veel gegeten hebben...dat doen ze een tijdje heel slecht.

Daarna nieuw grind weer geplaatst, maar nu zonder voedingsbodem.

---
uitvangen was echt geen optie en geeft ook erg veel stress trouwens.
 
Nitraat heb ik gemeten met een test strip van tetra, deze zat er nog bij. Ik heb voor de zekerheid nog een nieuw set gehaald echter blijft de NO3 zo hoog. Wat kan ik hier aan doen?

Ik zag staan water deels verversen, dan zal ik dit ook even doen.

Ik heb zelf de filters niet schoongemaakt, en de vorige eigenaar ook extra niet meer omdat hij wist dat het aquarium moest worden verplaatst. Filters zouden dus goed vol moeten zitten met de juiste bacteri�n.

Nu heb ik ook een hoop verhalen gehoord van een nieuwe grind bodem. met evt. klei en wat ik ook heb gelezen Co2. Raden jullie een Co2 installatie aan of is Easycarbo net zo goed?
 
Nitraat verlagen door (grote) waterwissels en kijken waarom je waarde nu zo hoog is. Mogelijk door te veel voeren of te veel vis.

Zorg dat deze waarde naar zo'n 10 a 25 zakt voor een goede planten groei is nitraat namelijk wel nodig.
 
Ik had een paar dagen het water er in laten zetten omdat ik zo iets had van het moet weer in balans komen. Ik zal straks nog een keer meten heb nu zon 30 - 40 % gewisseld.

Hebben jullie nog tips m.b.t. tot de nieuwe bodem dadelijk en co2?
 
Ik wou jullie even op de hoogte stellen. Ik heb de grind met voedingsbodem samen opgezogen d.m.v. een slang. Ik ben dit wel maar met stukken aan het doen dus niet gelijk de hele bodem. op advies van jullie.

Ik heb zondag in 2 etappes de helft weggehaald, en vandaag 1/4 dan doe ik morgen of overmorgen het laatste stuk.

De vissen hebben er weinig last van gehad, eten ook nog gewoon en zwemmen ook zonder mankementen nog rond. Het lijkt wel of ze zich nu beter op het gemak voelen, ik ben van een witte grind bodem overgegaan naar zwart.
 
Een donkere bodem zullen ze zeker op prijs stellen!

Houd je vissen wel even goed in de gaten de komende weken, de waterwaarden zullen wat onstabiel kunnen worden.
 
Water heeft zich ook verbeterd, Ik heb net nog een meting gedaan;

No mg3\l zit tussen 0 - 10
No mg3\l; 0
GH; rond 6,5
KH; 6
PH; 6,5
CL2/ mg/l ; 0
 
Over je vraag aangaande CO2. Planten zijn CO2 nodig. Of je dat moet toevoegen hangt helemaal af van wat je wilt. Het is mogelijk om zonder een CO2 installatie een aquarium te houden.
Hieronder een voorbeeld.

http://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

Mogelijk werk je met veel licht, je houdt van een ruim beplantte bak met rode planten o.i.d. dan kom je toch al gauw in aanraking met de mogelijkheden die toegevoegd CO2 biedt.
Kort en goed, bekijk eerst wat je precies wilt.


Groet,
Ben.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan