Wat is er nieuw

Voedingsbodem wel of niet?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aquamitch
  • Startdatum Startdatum
A

Aquamitch

Guest
Hallo,

Ik ben van plan mijn rio 125 opnieuw te gaan inrichten.
Dit betekend nieuw filterzand erin en nieuwe planten/decoratie.
Nu ben ik sterk aan het twijfelen of ik wel of niet een voedingsbodem moet nemen..
Op dit moment heb ik als voedingsbodem een mix van klei lanteriet en leem. Het probleem hiervan is dat langzaam kleine brokke naar boven beginnen te komen.

Wat is volgens vele van jullie goed? Wel een voedingsbodem? Zo ja welke. Of juist geen voedingsbodem en enkel met bolletjes en vloeibare voeding? Ik maak overigens gebruik van een co2 installatie. En werk met de EI methode.

Zou het dus niet doen want die werkt op den duur uit en dan kan hij gaan rotten. Ik zou gewoon grind nemen en dan zo nodig met kleibollen of voedingscapsules gaan werken.
Vooral met de EI is dat niet nodig want alle planten kunnen met de bladeren voeding opnemen.

Lateriet wel, als je een moerasplant neemt.
Heeft ijzer nodig.

Geen voedingsbodem nemen.
Neem een fijne grind soort (1-2 mm) en houd rekening met eventuele bodem bewoners.

Gebruik bij moeras planten klei bolletjes op basis van lateriet.
Persoonlijk ben ik fan van de JBL 7 bolletjes. Werken erg lang.

Lid backplay verkoopt ook erg goede voedingscapsules.

Bedankt voor jullie reacties!
Lijkt me duidelijk dat het zonder voedingsbodem, maar met CO2 en EI methode ook goed lukt.
Hoe moet ik rekening houden met bodembewoners?
Heb nu filterzand. Middelmaat bij Wildkamp.

Dat zand lijkt me prima en wordt veel meer gebruikt.

Ok�, mooi! Hebben jullie misschien nog tips voor de inrichting of iets dergelijks? Ik start Een nieuw topic in de inrichting map,

Je kan daar prima een nieuw topic voor openen 😉

Voor diegene die misschien enige tips of dergelijke heeft, ik heb een nieuw topic gestart zie:

Rio 125 inrichting

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan