Voedingsbodem


B

Bresjes

Guest
Zijn er leden die ervaring hebben met rode klei toevoegen aan de aquarium bodem.
En dan bedoel ik niet de zakjes die her en der te koop zijn maar de boetseerklei.
Ik heb er wel al wat over gelezen maar veel is er niet over te vinden op de diverse forums.
Ik zou hier bolletjes van willen draaien en toevoegen bij de planten in de bodem.
Ik wil echter weten wat de ervaringen mee zijn.
Prijstechnisch is het erg interesant, aangezien je €15,-- betaald voor 10kg.
 
Ik denk dat dat heel erg aan de klei ligt. Aan boetseerklei zijn bijvoorbeeld veel dingen toegevoegd om deze kneedbaar/zelfdrogend te krijgen. Of dat allemaal zo goed is voor je aquarium weet ik niet. Maar ik heb er persoonlijk geen ervaring, maar op basis van alle toevoegingen zou ik het liever niet doen.
 
Zover ik weet zit er in klei vooral ijzer en maar een minimale hoeveelheid andere stoffen dus ik zou dan liever met voedingsbollen/capsules gaan werken.
Boetseerklei is mij niet bekend en ik durf niet te zeggen of daar iets aan wordt toegevoegd.
 
Aan boetseerklei wordt veelal Chamotte toegevoegd om het boetseerwerk sterker te maken. Maar de klei die ik op het oog heb bevat dit niet, daar heb ik al naar geinformeerd en het zou pure klei zijn.
Zelf heb ik voorheen al blauwe klei uit de tuin toegevoegd waar ik geen nadelige gevolgen van heb mee gemaakt. Dit heb ik jaren terug als tip gekregen van een zeer ervaren aquariaan die dit ook al jaren deed.
 
Ja vroeger gebruikte men vaak klei maar de inzichten en mogelijkheden zijn veranderd.
 
Over bodems is zoveel te vragen, te zeggen. En er zijn vele meningen die er toedoen. Het lijkt (mij) een belangrijk item voor deze site maar ik durf er eigenlijk niet meer om te vragen...
 
Klei kan heel nuttig zijn in een aquarium bodem. Het heeft een sterk ion bindend vermogen. En kan daardoor de hoeveelheid beschikbare voedingsstoffen bufferen.
De rode klei bolletjes van lateriet is ijzer rijke klei.

Maar wat bijvoorbeeld ook veel gebruikt wordt is montmorilloniet klei. Deze is erg bekend in de koi wereld.
Het bind in het water opgeloste stoffen. Ook heeft het een postief effect op de vissenhuid.
Af en toe een schepje in het water gooien. Werkt als natuurlijke reiniger voor het water.
 
montmorilloniet klei.

Wordt ook vaak bij garnalen gebruikt:D

En kan daardoor de hoeveelheid beschikbare voedingsstoffen bufferen.

Is dit iets wat blijft doorgaan of stopt het daar ook een keer mee. ik neem aan dat het bepaalde stoffen kan aantrekken en weer zal afstoten aan het water.
Zal wel weer een scheikundige vraag zijn:deal:
 
Wordt ook vaak bij garnalen gebruikt:D



Is dit iets wat blijft doorgaan of stopt het daar ook een keer mee. ik neem aan dat het bepaalde stoffen kan aantrekken en weer zal afstoten aan het water.
Zal wel weer een scheikundige vraag zijn:deal:

Blijft doorgaan. Het blijft een buffer werking. Dus als er bijvoorbeeld heel veel ijzer is gedoseerd. Dan bind dit aan de klei. Als het ijzer gehalte daalt, laat de klei dit weer los.
Dus je krijgt een stabieler geheel.
 
Ok duidelijk. Ik vroeg het omdat een ph verlagende bodem ook werkt op zo n soort manier dacht ik maar die raakt op den duur wel uitgeput en haalt de ph dan niet verder meer omlaag.
 
De montmorilloniet klei kan dus als water verbeteraar gebruikt worden zoals ik net op een koi forum heb gelezen.
Maar zou dit ook geschikt zijn als planten voeding (in de bodem).
Zo komen we terug bij mijn vraag of er ervaring is met boetseerklei.
Ik heb het beste voor met mijn vissen en planten maar wil graag de kosten drukken om dit voor elkaar te krijgen:!
 
Zelf rol ik balletjes van rode klei. Hier voeg ik wat profito, fosfo en kaliumnitraat aan toe.
Een tijdje in de vensterbank/oven laten drogen en bij de planten.

Eerder gebruikte ik rootsticks van profito maar me eigen balletjes doen het net zo goed.
 

Terug
Bovenaan