Wat is er nieuw

Voedingsbodem?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Vino Velupillai
  • Startdatum Startdatum
Ik ben geen scheikundige maar volgens mij weet je nooit wat zo n bodem gaat opslaan in de toekomst. Normaliter wordt een gewone voedingsbodem afgeraden en kun je net zo goed voedingscapsules gebruiken bij de wortels.Als je meerdere lagen neemt dan zal dat vast met onderhoud ook wel gaan mengen.

Ik ben geen scheikundige maar volgens mij weet je nooit wat zo n bodem gaat opslaan in de toekomst. Normaliter wordt een gewone voedingsbodem afgeraden en kun je net zo goed voedingscapsules gebruiken bij de wortels.Als je meerdere lagen neemt dan zal dat vast met onderhoud ook wel gaan mengen.
Ik ben er nooit een voorstander van geweest. heb het ook nooit gebruikt dus ervaring heb ik niet. Buurman van me heeft al ruim 3 jaar een voedings bodem en bij hem staat zijn bak vol met planten. Dit heb ik nog nooit gehad. ik heb recent wel wat spul aangeschaft zoals easylife druppels voor de planten, JBL Ferrotabs en ferropol 24. Volgens mij zijn die tabs tabletten die je gewoon op het grind legt in open water i.p.v. in het grind bij de wortels van de plant. Voedings bodem dan maar niet doen?

Zelf zou ik bv de voedingscapsules van lid Backplay bestellen. Die werken makkelijk en geven geen stofwolk bij het onderhoud. Die kosten 30 voor 5 euro.

Een voedingsbodem heeft meer nadelen dan voordelen. het kan echt een zooitje worden als je een plantje wilt herplanten, de bodem gaat met elkaar gemengd worden en gaat er niet meer strak uit zien.
Een voedingsbodem zorgt er ook niet voor dat jij een perfecte plantenbak krijgt, zolang jij gewoon je planten voldoende vloeibare voeding geeft en bij moerasplanten een voedingscapsule tussen de wortels duwt zou jij dit ook kunnen bereiken.

Ik had zelf vroeger een bak met alleen Manado, het is erg licht en kan dus best vervelend zijn bij het begin met planten omdat de planten zich nog niet geworteld hebben waardoor ze wat vaker naar boven komen drijven.
Wel moet ik zeggen dat als de planten eenmaal beginnen te wortelen dat Manado erg fijn spul is voor de wortels, de wortels hechten zich zo goed!

Manado is eigelijk gewoon je grind, het heeft alleen een mooie functie, het werkt als het ware als een batterij die opgeladen word als jij plantenvoeding toedient.
Manado trekt de voeding in zich en geeft het weer af als de planten het nodig hebben, het is dus als het ware een opslag voor overtollige voeding.

Als je eenmaal de beslissing heb genomen om Manado aan te schaffen moet je wel rekening houden dat je best veel nodig ( meer dan als je normaal grind neem ) heb omdat je een hogere laag moet aanbrengen omdat het anders knap lastig is om erin te planten.

Een voedingsbodem heeft meer nadelen dan voordelen. het kan echt een zooitje worden als je een plantje wilt herplanten, de bodem gaat met elkaar gemengd worden en gaat er niet meer strak uit zien.
Een voedingsbodem zorgt er ook niet voor dat jij een perfecte plantenbak krijgt, zolang jij gewoon je planten voldoende vloeibare voeding geeft en bij moerasplanten een voedingscapsule tussen de wortels duwt zou jij dit ook kunnen bereiken.

Ik had zelf vroeger een bak met alleen Manado, het is erg licht en kan dus best vervelend zijn bij het begin met planten omdat de planten zich nog niet geworteld hebben waardoor ze wat vaker naar boven komen drijven.
Wel moet ik zeggen dat als de planten eenmaal beginnen te wortelen dat Manado erg fijn spul is voor de wortels, de wortels hechten zich zo goed!

Manado is eigelijk gewoon je grind, het heeft alleen een mooie functie, het werkt als het ware als een batterij die opgeladen word als jij plantenvoeding toedient.
Manado trekt de voeding in zich en geeft het weer af als de planten het nodig hebben, het is dus als het ware een opslag voor overtollige voeding.

Als je eenmaal de beslissing heb genomen om Manado aan te schaffen moet je wel rekening houden dat je best veel nodig ( meer dan als je normaal grind neem ) heb omdat je een hogere laag moet aanbrengen omdat het anders knap lastig is om erin te planten.

Bedankt voor de uitleg! weet gelijk heel wat meer. Ik heb het besluit genomen om geen voedingsbodem te nemen. Dit inderdaad omdat het een zooi kan worden. Met genoeg belichting en de juiste druppels/tabletten kan er ook al heel wat bereikt worden. Nogmaals bedankt!

In mijn 80cm ligt alleen JBL Manado, ik vind het een prachtige bodem maar het is wel erg licht.
Planten met korte wortels blijven er met geen mogelijkheid instaan, ik heb regelmatig losse planten als ik gesnoeid heb en de wortels heb ingekort.
Als alles goed geworteld is geen enkel probleem, ik heb alleen het idee dat hij inmiddels 'uitgewerkt' is, ik moet sinds kort plantenvoeding toevoegen omdat al mijn platen gaten kregen.

In mijn 80cm ligt alleen JBL Manado, ik vind het een prachtige bodem maar het is wel erg licht.
Planten met korte wortels blijven er met geen mogelijkheid instaan, ik heb regelmatig losse planten als ik gesnoeid heb en de wortels heb ingekort.
Als alles goed geworteld is geen enkel probleem, ik heb alleen het idee dat hij inmiddels 'uitgewerkt' is, ik moet sinds kort plantenvoeding toevoegen omdat al mijn platen gaten kregen.
JBL Manado is geen voedingsbodem hé, al gebruik je het bij het begin je zou altijd plantenvoeding toe moeten voegen.
Het slaat immers voeding op wat jij toedient en bevat van zich zelf geen voeding.

Ik heb 3 jaar lang een prachtige groene bak gehad zonder enige voeding, sinds een maand of 2 moet het helaas wel.

JBL Manado is geen voedingsbodem hé, al gebruik je het bij het begin je zou altijd plantenvoeding toe moeten voegen.
Het slaat immers voeding op wat jij toedient en bevat van zich zelf geen voeding.

Ik ben geen scheikundige maar zover ik weet weet je dan wel niet wat er wordt opgeslagen en in welke hoeveelheden waardoor je in theorie nog best tekorten kan krijgen zover ik weet. Maar dit is vast weer een ingewikkeld verhaal met + en - ionen en wat al niet meer😉

Ik heb 3 jaar lang een prachtige groene bak gehad zonder enige voeding, sinds een maand of 2 moet het helaas wel.
Heel apart dan, maar zo erg is het toch niet om wekelijks wat toe te dienen? Heb je in die 2 maanden tijd niet toevallig iets veranderd aan je bak.
Ik ben geen scheikundige maar zover ik weet weet je dan wel niet wat er wordt opgeslagen en in welke hoeveelheden waardoor je in theorie nog best tekorten kan krijgen zover ik weet. Maar dit is vast weer een ingewikkeld verhaal met + en - ionen en wat al niet meer😉
Ja dat word mij ook iets te ingewikkeld 😀

Heel apart dan, maar zo erg is het toch niet om wekelijks wat toe te dienen? Heb je in die 2 maanden tijd niet toevallig iets veranderd aan je bak.

Ja dat word mij ook iets te ingewikkeld 😀

Nee, er is al heel lang niets veranderd aan mijn bak. Mijn Echinodorussen die eerder de bak uit groeide stonden er als verlepte andijvies bij... Nee, het is niet erg om iets toe te voegen, maar het spreekt wel 😉

Hier hebben we laatst van Backplay een heel uitgebreide info over gehad.

Hier zijn ze.

Het is normaal dat de GH in het begin ook naar beneden gaat, komt door de cation exchange capacity (CEC) van de klei en organisch materiaal in je bodem. Dat is ook één van de redenen dat je in het begin best regelmatig water ververst met kraanwater, dan stabiliseert het wat.
Gewoon regelmatig water verversen, desnoods met toevoeging van calcium en magnesium, en dan blijft die na een tijd wel op de gekozen waarde.

Water verversen zonder carbonaten/bicarbonaten (osmose) en met (kraanwater) heeft een verschillende invloed op je aquasoil.
De gebakken klei en het organisch materiaal hebben heel veel plaatsen met een negatieve lading, die dus positieve (kationen) deeltjes aantrekken. De capaciteit van de bodem om die kationen aan te trekken heet de 'cation exchange capacity'. De meeste plaatsen zullen bezet worden door calcium, magnesium, kalium en waterstofionen (H+). De hoeveelheid waterstofionen gaat bepalen op welke pH je bodem blijft hangen, en mits die hoeveelheid waterstofionen afhangt van het soort materiaal dat in de bodem word gebruikt is er dus een verschil in pH tussen al de aquasoil's. Mits organisch materiaal een veel hogere CEC heeft, gaat een bodem met meer van dit materiaal een lagere pH geven.
Er zijn een paar zaken, zoals de pH, die invloed hebben op welk van deze kationen word opgenomen/vervangen, maar dan dwalen we te ver af.
Je bodem ziet er dan ongeveer zo uit:
H2iwopZjH572LDaulTyz0p5eVBf6buX3.jpeg

Als je met kraanwater ververst gaan b.v. de carbonaten reageren met de H+ in je bodem, waardoor er een vrije plaats word gecreëerd omdat de H+ weg valt. Op die vrije plaats gaat er zich een kation hechten, en de kans is groot dat het calcium of magnesium word. Dus als je met kraanwater ververst verlies je op deze manier zowel een deel van je KH en GH. Het grote nadeel hiervan is dat je hierdoor telkens H+ verliest waardoor de pH dus stilaan zal stijgen. En door die stijgen gaan er ook van alle andere voedingsstoffen verwisseld worden.
Als je met osmose en GH+ ververst ga je dat verlies van H+ niet/miniem hebben en word er dus geen plaats vrijgemaakt voor b.v. calcium, waardoor je GH stabiel blijft.
Hopelijk is het wat duidelijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan