Wat is er nieuw

Voer automaat leuk, maar hoe doe je dat met algenwafels en bodemtabletten?

Andre73

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2023
Leeftijd
51
Ik kijk voor een geschikt voer automaat maar lees enkel voor granulaat of vlokken. ik vroeg mij af hoe zit het dan met bodemtabletten en bv algen wafels? ik voer dagelijks bodemtabletten, algen wafels en granulaat plus nog vlokken. dit moet dan allemaal in het automaat?

Ik kijk voor een geschikt voer automaat maar lees enkel voor granulaat of vlokken. ik vroeg mij af hoe zit het dan met bodemtabletten en bv algen wafels? ik voer dagelijks bodemtabletten, algen wafels en granulaat plus nog vlokken. dit moet dan allemaal in het automaat?
Nee. Automaatjes zijn doorgaans enkel geschikt voor granulaat.
Er zijn wel types waar meer soorten voer in kan. Dat zijn die grote wielen waar je voor tot 30 dagen porties voer in bakjes kan doen en die dan elke dag het volgende bakje in het water dumpen.

Nee. Automaatjes zijn doorgaans enkel geschikt voor granulaat.
Er zijn wel types waar meer soorten voer in kan. Dat zijn die grote wielen waar je voor tot 30 dagen porties voer in bakjes kan doen en die dan elke dag het volgende bakje in het water dumpen.
Dus er word bij voer automaten doorgaans geen rekening gehouden met bodemvissen?

Verfijn die dingen, dan kan het wel.

Dus er word bij voer automaten doorgaans geen rekening gehouden met bodemvissen?
Het ligt er helemaal aan welk type voerautomaat je neemt. In de winkels zijn het vaak modellen met zo'n draaiende trommel, waar grote dingen als bodemtabletten inderdaad niet zo soepel mee combineren. Dan kun je zoals @EmotionalSupportPuppy al zei evt kijken voor een type met losse voederbakjes. Bijv een Grässlin rondomatic 400.

Verfijn die dingen, dan kan het wel.
Kun je de grotere pallets dan bv malen. zittern er dan geen scherpe randen aan?

Eheim schijnt een automaat te hebben met 2 voederkamers.
Geen ervaring mee hoor.

Laatst bewerkt:
Die met die bakjes die omkiepen lijken me sowieso handiger. Ik had een sera voederautomaat met zo'n schroef erin. Het granulaat wat ze zelf meeleveren werkte al beroerd. In alle instellingen kwam er ongeveer evenveel uit. En ook altijd teveel.
Voordeel van die bakjes is dat je helemaal zelf de dosis bepaalt.

Die met die bakjes die omkiepen lijken me sowieso handiger. Ik had een sera voederautomaat met zo'n schroef erin. Het granulaat wat ze zelf meeleveren werkte al beroerd. In alle instellingen kwam er ongeveer evenveel uit. En ook altijd teveel.
Voordeel van die bakjes is dat je helemaal zelf de dosis bepaalt.
Dat lijkt mij ook, alleen zag ik dat het aantal bakjes weer erg beperkt is . er zitten in de ronde 16 bakjes dus 2x per dag is dan 8 dagen en dan is die leeg. je kunt dan bv geen 14 dagen op vakantie

Allemaal in fijne stukjes breken, maakt die vis niet uit hoe het eruit ziet. Doe het zo al jaren met de juwel voederautomaatjes.

Allemaal in fijne stukjes breken, maakt die vis niet uit hoe het eruit ziet. Doe het zo al jaren met de juwel voederautomaatjes.
Ik denk dat dit ook het beste is. ik had nu ook gelezen dat als de voerbakjes boven het aquarium hangen er vocht in kan komen ,want warme vocht dampt naar boven erin. met name vlokvoer neemt dan vocht op en blijft plakken. ook bodemtabletten kunnen daardoor zacht worden.

Dat lijkt mij ook, alleen zag ik dat het aantal bakjes weer erg beperkt is . er zitten in de ronde 16 bakjes dus 2x per dag is dan 8 dagen en dan is die leeg. je kunt dan bv geen 14 dagen op vakantie
Ze zijn niet allemaal hetzelfde. De automaat die ik noemde heeft 28 bakjes. Maar ook een van 16 bakjes kan best voldoende zijn; koudbloedige dieren zoals vissen kunnen makkelijk een tijdje toe met minder of geen voer. Zelf ga ik pas bij +- een week afwezigheid nadenken over een voederautomaat.

Ik denk dat dit ook het beste is. ik had nu ook gelezen dat als de voerbakjes boven het aquarium hangen er vocht in kan komen ,want warme vocht dampt naar boven erin. met name vlokvoer neemt dan vocht op en blijft plakken. ook bodemtabletten kunnen daardoor zacht worden.
Dat klopt. Ik heb zelfs met granulaat en met tabletten gehad dat ze simpelweg in de bakjes bleven plakken en daardoor niet allemaal gevoerd zijn. En dat zonder verwarming in de bak (= minder condens).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan