Wat is er nieuw

Voeren of niet?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rowdy
  • Startdatum Startdatum
R

Rowdy

Guest
Hallo, ik heb een vrij kleine vijver, op diepste punt ongeveer 90 cm diep. Er zitten 2 goudwindes en 2 goudvissen in. Ze zijn altijd erg sociaal in de zin dat ze komen als ze me zien lopen. Ze zijn de hele winter actief gebleven en ik geef ze nog steeds ongeveer 1 keer per week wat vlokken die dan meteen opgegeten worden. Maar nu zei iemand laatst tegen me dat je de vissen in de winter niet mag voeren. Is dat zo? Zolang ze alles snel opeten zullen ze toch wel gewoon trek en behoefte hebben lijkt me?

En nog een andere vraag. Veel cabomba (of iets wat erop lijkt) is nu meer stengel dan plant. Moet ik dit gewoon laten zitten of moet ik het, er als het wat warmer wordt ,uit halen en verse planten toevoegen?

Bij lagere temperaturen gaat de stofwisseling bij vijvervissen omlaag. En dus zullen ze normaal niet veel voedsel nemen.
Ik voor nooit in de wintermaanden.

Maar als ze wel eten, kan het dan kwaad om te voeren?

Ik heb nooit beter geweten dat je je vijvervissen (we hadden vroeger altijd een vijver) niet in de winter moet voeren in de eerder genoemde verlaagde stofwisseling, maar ook omdat de vissen meer bovenin gaan zitten als je voert. Voer je niet, zullen ze rustig en meer bij de bodem blijven. Zo vriezen ze ook niet vast, mocht het water ijs worden. Nou weet ik niet hoe snel een vijver dicht kan vriezen en of dit dan ook daadwerkelijk een plausibel probleem is, maar toch. Tevens zal er minder zuurstof in het koude water zijn, dus je vissen zullen minder tot hun beschikking hebben. Wel voeren=actievere vissen =meer zuurstof nodig=eerder een zuurstoftekort. Niet voeren is dus minder zuurstofgebruik, is minder snel een zuurstoftekort

Op zich kan het geen kwaad voeren alhoewel ik het wel afraad.
En je bent een beetje laat vandaag is de anotomische lente ingegaan :engel:
Die plant is wssch hoornblad, dat kan je lekker laten zitten hoor 😀

ILoveAnimals zei:
anotomische lente
Mag ik hierom even heel hard lachen?! 😉 😀

~ Ivo

(PS: kan gebeuren!)

Killerfish zei:
Tevens zal er minder zuurstof in het koude water zijn, dus je vissen zullen minder tot hun beschikking hebben. Wel voeren=actievere vissen =meer zuurstof nodig=eerder een zuurstoftekort. Niet voeren is dus minder zuurstofgebruik, is minder snel een zuurstoftekort

Oei oei , even rechtzetten , koud water bevat meer zuurstof dan warmer water .
In de wintermaanden moet je je echt niet druk maken over zuurstoftekorten bij normale omstandigheden .
Uitzonderingen zijn wekenlang ijs op de vijver icm met VEEL planten en slib . Dan kan het wel eens misgaan .
Is het ijs echter helder en zonder sneeuw valt het daarentegen reuze mee omdat dan de algen de nodige zuurstof aanmaken .

Ik voer al een tijdje niet meer op vorige week na (op die zonnige dag) , toen nog eens de overschot van de patatten erin gekieperd .
Die waren overigens zo weg , binnenkort ga ik wel beginnen met zinkend voer .

Sorry ik bedoel anatomische* :engel:
Waarom moest je lachen Ivo?

Ik denk omdat je de meteorologische of de astronomische lente bedoelt, in dit geval de meteorologische 🙂

*slaat zichzelf heel hard in het gezicht*
😳
Komt omdat we vrijdag een les over anatomie hebben gehad :!

Dank je, ik was inderdaad ook bekend met meer zuurstof in koud water dan in warm water, fijn dat dat klopt. En ja de vraag is wat laat omdat de winter voorbij is. Toch bedankt voor de reacties. Ik blijf nu gewoon voeren. Ben blij dat mijn vissen het zo goed doen en lekker actief en zichtbaar zijn 🙂

Der is trouwens wel speciaal wintervoer, wat je in de herfst bijvoorbeeld kan gaan geven, maar eten hoeven ze niet, dan gaan ze idd plat op de bodem liggen en zullen weinig bewegen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan