Wat is er nieuw

Voeren Taiwanbee F1 in een nano cube

• Onderwerp starter Onderwerp starter Maarten488
  • Startdatum Startdatum
M

Maarten488

Guest
Hallo mede garnalen lief hebbers.

Ik heb sinds kort een 20l Nano Cube met 18 F1 crs&cbs. Ik had er twintig, maar op de eerste dag ging er al 1 dood. Nu ��n week later heb nog 1 dode gezien. De garnaal die als eerste dood ging zag er al zwak uit dus die had ik al verwacht, die tweede niet.

Nu is mijn vraag hoe vaak en hoeveel moet je garnaaltjes voeren in een nano 20l? Ik heb al meer dan een jaar 10 crs in mijn 80l gezeldschapsaquarium en die voer ik maar eens in de week en doen het prima.
Ik voer de 20l garnaaltjes nu 2of3 korreltjes Dennerle Crusta Gran en er ligt een klein stukje cattapa blad in. Is dit genoeg, te veel of te weinig?
De waterparameter zijn verder prima, de andere garnaaltjes doen het goed. Ze zitten op 23C.

726966_0_82_20140623_210502.jpg

Je mag best wel een paar korreltjes meer geven,je bak ziet er nog vers uit dus weinig afval en algen waar ze van kunnen eten.
Wat zijn de waterwaarden dan?

Bedankt voor je antwoord Seabait, hoeveel korrels stel jij voor en hoe vaak voeren?
Mijn waterwaardes:
Cl2=0
KH=6
GH=8.4
NO2=0
NO3= minder dan 10,ergens tussen 0 en 10.
PH=7.2

Is niet echt een vast gegeven dat voeren maar je zou bv het dubbele kunnen geven van wat je nu doet en de korrels ietsje verkruimelen.
Je ph is voor F1 crs en b's wel wat aan de hoge kant,ik weet natuurlijk niet hoe ze bij de kweker zaten waar jij ze vandaan hebt maar normaal zitten ze lager en is de kans met een hogere ph dat ze niet gaan kweken aanwezig.

Ik heb ze bij een kweker vandaan die ze op kraanwater had en hij had een stuk of 300 F1 en een groot aquarium vol met Taiwan bee's waar de kweek voorspoedig verloopt. Zelf heb ik ze ook op kraanwater en mijn CRS in mijn 80l kweken ook, maar die worden allemaal opgegeten door de vissen 😛. Maar we zullen het zien. Goede tip dat verkruimelen, nu zitten ze allemaal lekker te smikkelen 🙂

Denk dat die kweker wel iets van een ph verlagende bodem zal gebruiken.
Dat verkruimelen is ook ideaal voor kleine garnaaltjes.

Ja ik merk het, alle garnaaltje eten nu goed. Hij zei van niet, en aangezien zijn bodem echt precies op de mijne leek in mijn 80l geloofde ik hem wel. Hij zei zelfs dat uit zijn ervaring is gebleken dat taiwan bees sterker zijn dan crs (slakkengif incident) in tegen stelling met wat mensen op het internet zeggen. En wat je daarvan moet geloven, ik weet het niet. Goede kwekers zullen nooit al hun kweek info delen, niet op het internet en niet in het echt.

Vandaag heb ik de eerste zwangere F1 gezien 😀 Het voortplanten gaat dus in ieder geval prima bij deze parameters.
537118_0_82_20140713_173151.jpg

Nice! verhaal is trouwens ook dat je het maar op de blauwe ogen van de kweker/verkoper moet geloven dat de garnalen F1 zijn want zouden net zo goed ook F25 kunnen zijn bv.

Thanks! Ja dat blijft een gok natuurlijk, op goed vertrouwen dan maar. Had vandaag trouwens een dode cbs.. Ik weet niet waar het aan ligt, ik doe waterverversingen van ongeveer 10% wekelijks met water op de juiste temperatuur. Ik voer nu 6 korreltjes per dag, weet je zeker dat dat niet te veel is? Ze doen er ongeveer een uur over om het op te eten. Er is nu trouwens wel al alg aanwezig op de ruiten. Ook is het water een beetje bruin als ik het ververs, van het kienhout waarschijnlijk(heb het wel gekookt en een week laten weken in water)maar ik dacht dat garnaaltjes daar tegen kunnen

Voor bemesting gebruik ik trouwens nano dag bemesting van dennerle(2druppels per dag), zat er bij.

De garnalen verliezen trouwens hun witte kleur voordat ze dood gaan, weet iemand of dat iets betekent? De andere garnalen leven gewoon rustig en actief door

Licht het niet toevallig aan je planten voeding dat ze dood gaan? Garnalen kunnen niet tegen bepaalde stoffen in planten voeding. Zoals koper. Ik weet dat bijv profito veilig is voor garnalen. Maar weet niet hoe dat met jou plantenvoeding is.

zeeduivel zei:
Licht het niet toevallig aan je planten voeding dat ze dood gaan? Garnalen kunnen niet tegen bepaalde stoffen in planten voeding. Zoals koper. Ik weet dat bijv profito veilig is voor garnalen. Maar weet niet hoe dat met jou plantenvoeding is.
Het gebruik is ook maar veilig als je de aanbevolen dosis correct gebruikt. Maar dat spreekt voor zich...

Dat verkleuren zou een symptoom van een ziekte kunnen zijn,voer is iig echt niet te veel hoor.
Het hout koken had je beter niet kunnen doen want zo maak je de structuur kapot en gaat het sneller rotten,rot hout kan ook een oorzaak van sterfte zijn onder garnalen maar neem aan dat je het hout nog niet heel lang geleden gekookt hebt.

Je geeft in een eerder bericht aan dat je al garnalen had,komen de nieuwe van dezelfde kweker als je oude?
Als ze van verschillende kwekers komen kan het een geval van kruisbesmetting zijn als je bv met hetzelfde netje in je bak met andere garnalen zit ed.

De dennerle dagvoeding is speciaal voor garnalen, dus lijkt me niet dat het daar aan kan liggen. Het hout heb ik nieuw gekocht en pas gekookt. De andere garnalen komen inderdaad van een andere kweker, maar ik hou alles netjes gescheiden aangezien ik roetalg heb in mijn 80l.. http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1480744 Hoeveel en hoe vaak moeten garnalen eigenlijk bijgevoerd worden, eten ze niet genoeg van alg op het raam(zitten ze op om te eten) en de catapa bladeren? Ik voer mijn andere garnalen namelijk bijna nooit, al is dat wel een groter aquarium met meer vervuiling en alg of course. Ik lees op het internet mensen die zeggen elke dag wat ze in 2 uur op eten, elke dag wat ze in 1 uur opeten, elke dag wat ze in enkele minuten opeten, om de paar dagen eten geven en mijn kweker gaf ze eens per week eten(in een wat ik denk 100l aquarium wel is waar en zonder bladeren er in, alleen java mos). Wat is nou juist voor mijn situatie(20l nano beplant 17 (1cm) dieren)

Ik laat de ramen voorlopig lekker vol zitten met algen zodat te weinig eten hopelijk geen probleem is
434322_0_82_20140717_150145.jpg

Maarten488 zei:
Hoeveel en hoe vaak moeten garnalen eigenlijk bijgevoerd worden, eten ze niet genoeg van alg op het raam(zitten ze op om te eten) en de catapa bladeren? Ik voer mijn andere garnalen namelijk bijna nooit, al is dat wel een groter aquarium met meer vervuiling en alg of course. Ik lees op het internet mensen die zeggen elke dag wat ze in 2 uur op eten, elke dag wat ze in 1 uur opeten, elke dag wat ze in enkele minuten opeten, om de paar dagen eten geven en mijn kweker gaf ze eens per week eten(in een wat ik denk 100l aquarium wel is waar en zonder bladeren er in, alleen java mos). Wat is nou juist voor mijn situatie(20l nano beplant 17 (1cm) dieren)

Er is geen moeten in het voerverhaal voor garnalen,bijna iedereen heeft weer z'n eigen manier van voeren net als met bakken waar enkel vis in zit...
Mijn advies wat ik je gaf werkte voor mij prima bij m'n garnalen maar als jij het liever anders doet gewoon doen natuurlijk want zijn jouw garnalen 😉

hoi,
Wist niet precies waar ik dit moestposten dus danmaar ff hier
`na veel geduld en stress.. lol met mijn nano bak, heb ik het denk ik nu onder controle.. geen opstart wormpjes meer, geen bruin alg.. dat wat er zit is voor de japonicas.

Garnalen zijn heel levendig en actief..

Ververs ongeveer 10% water wekelijks (bedankt voor de tip John)..

Echter nog 1 vraagje. Nu met het warme weer... loopt de temperatuur erg op... wat doen jullie er aan??

ik heb gelezen ijsblokjes, of thermostaat uit (dit laatste heb ik gedaan). Temp is nog 28 gr. van het water...

Tips zijn welcome

gr
Engie

Ik gooi 2x per dag 2 ice packs in mijn bak van 60cm verlaagt de temp met een graad of 2 voor enkele uurtjes. maar denk dat dit voor een 20l een beetje grove oplossing is.

Engie zei:
hoi,
Wist niet precies waar ik dit moestposten dus danmaar ff hier
`na veel geduld en stress.. lol met mijn nano bak, heb ik het denk ik nu onder controle.. geen opstart wormpjes meer, geen bruin alg.. dat wat er zit is voor de japonicas.

Garnalen zijn heel levendig en actief..

Ververs ongeveer 10% water wekelijks (bedankt voor de tip John)..

Echter nog 1 vraagje. Nu met het warme weer... loopt de temperatuur erg op... wat doen jullie er aan??

ik heb gelezen ijsblokjes, of thermostaat uit (dit laatste heb ik gedaan). Temp is nog 28 gr. van het water...

Tips zijn welcome

gr
Engie

Best is om zelf een topic aan te maken maar je kan ook verder in je oude topic want daar had je nog een vraag staan waar al op gereageerd is 😉

Ik laat de temperatuur in beide aquariums oplopen tot 28 graden in de zomer, dat overleven ze allemaal. Ik zou ze niet op die temperatuur houden btw, ik heb ze op 23 graden. De temperatuurschok van het ijs in zo'n klein aquariumpje klinkt in mijn oren gevaarlijker dan 28 graden. Deze beestjes komen toch uit warme aziatische landen, dat kunnen ze wel aan.

Ik voer nu trouwens 6 korreltjes per dag, ik plet ze met een glas en doe het dan vervolgens in het glas met wat water erbij zodat alles zinkt. Dat deed ik eerst niet en ik kreeg het idee dat het gaat schimmelen als het drijft op het water. Ik hou het resultaat bij

Update: Ik voer nu 5 of 4 zeer fijn geplette korreltjes per dag, 6 was toch een beetje te veel. Garnaaltjes doen het prima en geen uitval meer gehad sinds mijn bericht op 26-03-14. Als je korrels niet plet dan verhongeren de kleintjes kennelijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan