Wat is er nieuw

Volgorde? - Juwel Filter Bioflow L

J

Jaimyvb

Guest
Goedemorgen,

In mijn Juwel Vision 260L (staat nog in opstart) hangt het standaard bijgeleverde binnenfilter met de standaard filtersponzen volgorde. Nu heb ik o.a. hier gelezen dat sommige sponzen er beter uitgelaten kunnen worden en dat er sommige beter toegevoegd kunnen worden.

Mijn volgorde nu van boven naar beneden:

- filterwatten
- (bioboost zakje)
- Biocarb
- nitrax
- bioplus coarse (grof)

- Cirax doos
- 2x Bioplus fine

Nou wil ik straks de BioCarb eruit gaan halen omdat de actieve kool ook de plantenvoeding eruit zou filteren. Moet ik deze dan vervangen voor een andere spons of doos? Anders is het bovenste gedeelte van het filter zo leeg voor mijn gevoel.

*owja, in het aquarium gaan straks 5 goudvissen*
 
Even los van dat ik 260 liter nog wat krap vindt voor 5 goudvissen; mijn filter is als volgt opgebouwd: (vanaf de aanzuigzijde) Grove spons, fijne spons, biologisch filtermateriaal (Seachem Matrix zit er bij mij in), dan filterwatten. Meerdere wegen leiden naar Rome natuurlijk 🙂
 
Meerdere wegen leiden naar Rome natuurlijk

Meer nog: er zijn ook meerdere bestemmingen dan Rome! :DD :DD

owja, in het aquarium gaan straks 5 goudvissen

Ik vind het ook wat krap voor 5 stuks eigenlijk. :sorry:
2 of 3 lijkt me een beter keuze.
Ik weet nu ook niet in hoeverre de bioflow volstaat voor een bak met deze bezetting eerlijk gezegd? Dat zou ik eens vragen aan andere sluierstaart-houders voor de zekerheid.
Het zijn best vervuilende vissen (Ook op dit vlak lijkt 5 me wat teveel van het goede)
Enne:
Hopelijk bedoel je sluierstaarten (en geen gewone goudvissen aangezien die echt te groot worden voor je bak)?
 
Meer nog: er zijn ook meerdere bestemmingen dan Rome! :DD :DD



Ik vind het ook wat krap voor 5 stuks eigenlijk. :sorry:
2 of 3 lijkt me een beter keuze.
Ik weet nu ook niet in hoeverre de bioflow volstaat voor een bak met deze bezetting eerlijk gezegd? Dat zou ik eens vragen aan andere sluierstaart-houders voor de zekerheid.
Het zijn best vervuilende vissen (Ook op dit vlak lijkt 5 me wat teveel van het goede)
Enne:
Hopelijk bedoel je sluierstaarten (en geen gewone goudvissen aangezien die echt te groot worden voor je bak)?
Toch hebben die bioflow L dingen dus nog een inhoud van 6 liter, ik had ze kleiner verwacht. Voor 5 goudvissen/sluiers lijkt het me ook aan de krappe kant worden though.
 
Toch hebben die bioflow L dingen dus nog een inhoud van 6 liter, ik had ze kleiner verwacht.

Ah? Dat wist ik bvb niet!
Heb ze nooit gebruikt maar op zich geloof ik direct dat het vrij degelijke filters zijn.

Voor 5 goudvissen/sluiers lijkt het me ook aan de krappe kant

Dat vooral inderdaad.
En ik blijf ook denken (ben het dus niet zeker) dat het niet evident is om het filtermateriaal te verwijderen (voor schoonmaak of vervanging watten bvb) zonder dat er vrij veel vuil in de bak terechtkomt? Wat zeker bij zwaar vervuilende vissen niet ideaal is...
Maar misschien valt dat beter mee dan ik denk?
 
Ah? Dat wist ik bvb niet!
Heb ze nooit gebruikt maar op zich geloof ik direct dat het vrij degelijke filters zijn.



Dat vooral inderdaad.
En ik blijf ook denken (ben het dus niet zeker) dat het niet evident is om het filtermateriaal te verwijderen (voor schoonmaak of vervanging watten bvb) zonder dat er vrij veel vuil in de bak terechtkomt? Wat zeker bij zwaar vervuilende vissen niet ideaal is...
Maar misschien valt dat beter mee dan ik denk?
Ja, ik moest het ook even googelen. Mijn Eheim 2213 heeft 3 liter, vind het stug dat die interne dingen 2x zo groot zijn, maar het zal. Ik zou ook liever op dat bestand 2 externe jongens hebben draaien. Minder troep in je bak, minder stress, makkelijker om en om onderhouden etc.
 
Vooral nu niet aan dat filter gaan prutsen. Die staat in te draaien en alles wat je er aan ga doen en met name iets vervangen vertraagt alles. Moeten de vissen nog langer wachten op hun verhuizing..

De kool zal nu alleen maar in het voordeel zijn bij overplaatsing. Toevoegingen van flesjes en peoders in nu nutteloos gezien je kool erin heb. Die absorbeert dit.

Beter een extern filter erbij plaatsen met zo min mogelijk sponsen. De juwel gaat dat niet trekken. Al die sponsjes zijn binnen now time vol met sluier drek en uitspoelen kost zo en zo bacterieen waarvan zich al te weinig kunnen huisvesten in het filter.
 
Meer nog: er zijn ook meerdere bestemmingen dan Rome! :DD :DD



Ik vind het ook wat krap voor 5 stuks eigenlijk. :sorry:
2 of 3 lijkt me een beter keuze.
Ik weet nu ook niet in hoeverre de bioflow volstaat voor een bak met deze bezetting eerlijk gezegd? Dat zou ik eens vragen aan andere sluierstaart-houders voor de zekerheid.
Het zijn best vervuilende vissen (Ook op dit vlak lijkt 5 me wat teveel van het goede)
Enne:
Hopelijk bedoel je sluierstaarten (en geen gewone goudvissen aangezien die echt te groot worden voor je bak)?
Momenteel zitten mijn 5 goudvissen in een 70L bak (verkeerde info etc jullie kennen het probleem vast wel 😐) toen ik daarachter kwam ben ik gelijk gaan zoeken naar iets groters. Ik kwam toen uit bij deze 260L bak. Ik dacht 50L per goudvis dus 260L moest voldoen.. daarnaast past deze bak qua formaat net tegen de muur aan (zie foto, bak stond toen nog leeg)

Als ze te groot worden dan gaan ze naar de vijver.

Volgens de LFS zijn het gewone goudvissen.
 

Bijlagen

  • 20201002_162122.jpg
    20201002_162122.jpg
    111.7 KB · Weergaven: 139
Vooral nu niet aan dat filter gaan prutsen. Die staat in te draaien en alles wat je er aan ga doen en met name iets vervangen vertraagt alles. Moeten de vissen nog langer wachten op hun verhuizing..

De kool zal nu alleen maar in het voordeel zijn bij overplaatsing. Toevoegingen van flesjes en peoders in nu nutteloos gezien je kool erin heb. Die absorbeert dit.

Beter een extern filter erbij plaatsen met zo min mogelijk sponsen. De juwel gaat dat niet trekken. Al die sponsjes zijn binnen now time vol met sluier drek en uitspoelen kost zo en zo bacterieen waarvan zich al te weinig kunnen huisvesten in het filter.
Een extern filter is ook het doel om het zo te zeggen, maar die moet financieel gezien nog even wachten. 2 aquariums en al het bijbehorende verder, heeft dat best wat gekost bij elkaar.

Momenteel test ik met teststrips het water maar de druppeltestkit is besteld (PH, KH, No3, No2, Co2, Fe, Po4)

Maar ik blijf voorlopig dus lekker met mijn handen van het filter af!
 
Meestal rekent men 150L voor 1 goudvis om mee te beginnen en vanaf dan 50L per extra goudvis, dus voor 5 goudvissen kom je dan op 150+4x50= 350 liter.
Ik heb veel gelezen maar deze berekening kende ik niet. Ik heb gelezen 1ste goudvis 80L en daarna 40L per extra goudvis en 50L per goudvis zoals ik zei. En 1,8L per cm vis.
 
Ik heb veel gelezen maar deze berekening kende ik niet. Ik heb gelezen 1ste goudvis 80L en daarna 40L per extra goudvis en 50L per goudvis zoals ik zei. En 1,8L per cm vis.
1,8 L per cm is heel weinig... Stel je hebt 5 vissen van 15 cm, da's 75cm aan vis x 1,8 is net aan 130 (135) liter. Geen idee waar die vandaan komt, die kende ik dan weer niet.
 
Momenteel zitten mijn 5 goudvissen in een 70L bak (verkeerde info etc jullie kennen het probleem vast wel 😐) toen ik daarachter kwam ben ik gelijk gaan zoeken naar iets groters. Ik kwam toen uit bij deze 260L bak. Ik dacht 50L per goudvis dus 260L moest voldoen.. daarnaast past deze bak qua formaat net tegen de muur aan (zie foto, bak stond toen nog leeg)

Als ze te groot worden dan gaan ze naar de vijver.

Volgens de LFS zijn het gewone goudvissen.

Respect hoor voor al je ondernemingen om je vissen betere huisvesting te bieden. Je bent echt de eerste niet met deze situatie en helaas ook niet de laatste. Vele zullen niet doen wat jij tot nu toe allemaal al doe. :r

Je kunt zelf aan de staart zien wat voor goudvissen je heb. Een enkel vin heeft zeg maar 1 vlindervleugel en een sluier 2.

Er is zoveel informatie op het internet dat ik snap dat je door de bomen het bos niet zie. Ook verschillen de meningen op allerlei vlak. Op een forum heb je ook verschil van mening en inzicht. Ook in bepaalde situaties zijn er vele wegen naar rome. Zoek de info uit die specifiek voor goudvissen telt. Niet het algemene aquarium houden want er zit nogal wat verschil in.

De basis is filtering en filtering. Verversen, verversen en verversen. Jonge visjes meerdere malen een beetje voer geven per dag.. 3 tot 6 x per dag Niet de basis regel wat ze op kunnen in 5 minuten want als je dat meerdere malen per dag doe raak je nog sneller failliet ;))

Het voeren heeft natuurlijk invloed op de waterwaardens. Dus als je druppels heb de NO2 en NH 3/4 meten. De rest is fine tunning. Die 2 waardens het belangrijkste. Door het vele verversen wat nu eenmaal nodig zal zijn blijft de rest vanzelf wel laag.

De cm vis kwestie en/of liter discussie is voor jou nu even niet belangrijk. Je heb nu eenmaal de 5 vissen en zult moeten roeien met de riemen die je heb. Enkelvinnen in kader van welzijn zsm naar de vijver. Nu kan dit nog gezien tempratuur. Niet houden totdat ze groot worden. Ze vergroeien juist als ze jong zijn en te klein worden gehouden.

Persoonlijk zou ik ze overzetten naar de 260 liter met het draaiende filter van de 70 liter erbij maar jij heb nu eenmaal een andere keuze gemaakt dus soit.

Ik snap dat het vervelend nieuws is indien het enkelvinnen zijn en je wellicht moeite heb om ze in een vijver te doen maar bedenk wel als je ze in het aquarium ga houden dat het een bron van ellende kan gaan worden. Zowel voor jou als de vissen. Als ze ziek worden of dood gaan zit je ook met grote problemen. Dit vereist nog meer kennis en gedoe voor en beginner.
 
Het is best grappig om te zien hoe een tekst verschillend geïnterpreteerd kan worden. In de documenten uit de post Interessante artikelen over goudvissen zegt men het volgende:

Het houden van goudvissen:
Houdt daarom goudvissen als het mogelijk is in een rechthoekig aquarium met de minimale afmeting van 120 cm waterinhoud 70 liter. Groter mag natuurlijk ook maar kleiner is eigenlijk te klein en ongezond voor de vissen. De goudvis voelt zich het beste thuis in water met een temperatuur van 18 tot 24 gr. C natuurlijk kan een goudvis in kouder water leven ,maar dat is van oorsprong de juiste temperatuur. Let wel: van oorsprong zijn goudvissen vijvervissen.

En als je die documentatie goed leest kom je eigenlijk tot de conclusie dat deze vis helemaal niet geschikt is voor een aquarium. Ook omdat ze baad hebben bij een koudere periode en gewoon veel zwemruimte. Meer dan je in een aquarium kunt bieden tenzij je een enorm aquarium van meters lang op zet natuurlijk.

De documentatie over sluierstaarten gaat wat meer richting een aquarium:

Voor het houden van sluierstaartgoudvissen dient het aquarium minimale afmetingen te hebben van 100 x 50 x 50 cm (LxBxH). Een dergelijk aquarium heeft een bruto inhoud van 250 liter, echter met aftrek van de bodem, planten, decoratie, ed. houden we netto ongeveer 200 liter over. Een dergelijk aquarium is groot genoeg voor 4 sluierstaartgoudvissen bij normaal onderhoud en tot 6 sluierstaartgoudvissen bij consequent en intensief onderhoud. Bij normaal onderhoud betekent dit 1 vis per 50 liter water (netto). Bij normaal onderhoud betekent dit 1 vis per 50 liter water (netto). Bij consequent en intensief onderhoud betekent dit 1 vis per 30 liter water (netto).


Hier komt het minimale inhoud van 250 liter maar ik lees dit niet dat dit voor 1 vis is maar voor 4. Daarna elke extra vis is weer 50L (of 30L) extra nodig.

Wat ik er van vind? De vissen zitten straks in ieder geval een heel stuk beter in die Juwel 240 bak dan in het super krappe 70L bakje. Is dit het beste wat je deze vissen kunt bieden? Nee, als het echt gewone goudvissen zijn dan zal er een moment komen dat ze gewoon te groot worden voor het aquarium en in een vijver gehuisvest moeten worden.
 
Je kunt zelf aan de staart zien wat voor goudvissen je heb. Een enkel vin heeft zeg maar 1 vlindervleugel en een sluier 2.
Wat is een vlindervleugel ? Kan het ook niet zo snel terug vinden via google 🤪

Vissen zijn niet erg fotogeniek en zwemmen te enthousiast om er een foto bij te plaatsen.

Persoonlijk zou ik ze overzetten naar de 260 liter met het draaiende filter van de 70 liter erbij maar jij heb nu eenmaal een andere keuze gemaakt dus soit.

Ook daarin werd ik weer verschillend geadviseerd. De een zei overzetten en de ander zei indraaien. Omdat de vissen nog klein zijn nu, (grootste zijn een cm of 6/7) dacht ik dat indraaien de beste optie is. Maar inderdaad door de bomen het bos niet meer zien, zo voel ik mij wel een beetje nu.

Ik had nog zo gezegd in de dierenwinkel vissen die niet te groot worden, hij zei daarop vissen groeien naar het aquarium .. uggh.. ja misvormde vissen idd.
 
Het is best grappig om te zien hoe een tekst verschillend geïnterpreteerd kan worden. In de documenten uit de post Interessante artikelen over goudvissen zegt men het volgende:

Het houden van goudvissen:
Houdt daarom goudvissen als het mogelijk is in een rechthoekig aquarium met de minimale afmeting van 120 cm waterinhoud 70 liter. Groter mag natuurlijk ook maar kleiner is eigenlijk te klein en ongezond voor de vissen. De goudvis voelt zich het beste thuis in water met een temperatuur van 18 tot 24 gr. C natuurlijk kan een goudvis in kouder water leven ,maar dat is van oorsprong de juiste temperatuur. Let wel: van oorsprong zijn goudvissen vijvervissen.

En als je die documentatie goed leest kom je eigenlijk tot de conclusie dat deze vis helemaal niet geschikt is voor een aquarium. Ook omdat ze baad hebben bij een koudere periode en gewoon veel zwemruimte. Meer dan je in een aquarium kunt bieden tenzij je een enorm aquarium van meters lang op zet natuurlijk.

De documentatie over sluierstaarten gaat wat meer richting een aquarium:

Voor het houden van sluierstaartgoudvissen dient het aquarium minimale afmetingen te hebben van 100 x 50 x 50 cm (LxBxH). Een dergelijk aquarium heeft een bruto inhoud van 250 liter, echter met aftrek van de bodem, planten, decoratie, ed. houden we netto ongeveer 200 liter over. Een dergelijk aquarium is groot genoeg voor 4 sluierstaartgoudvissen bij normaal onderhoud en tot 6 sluierstaartgoudvissen bij consequent en intensief onderhoud. Bij normaal onderhoud betekent dit 1 vis per 50 liter water (netto). Bij normaal onderhoud betekent dit 1 vis per 50 liter water (netto). Bij consequent en intensief onderhoud betekent dit 1 vis per 30 liter water (netto).

Hier komt het minimale inhoud van 250 liter maar ik lees dit niet dat dit voor 1 vis is maar voor 4. Daarna elke extra vis is weer 50L (of 30L) extra nodig.

Wat ik er van vind? De vissen zitten straks in ieder geval een heel stuk beter in die Juwel 240 bak dan in het super krappe 70L bakje. Is dit het beste wat je deze vissen kunt bieden? Nee, als het echt gewone goudvissen zijn dan zal er een moment komen dat ze gewoon te groot worden voor het aquarium en in een vijver gehuisvest moeten worden.

Dat artikel is ook al wat jaartjes oud en wellicht wat basic.

Wat is normaal of consequent pnderhoud. Om er liters aan te hangen vind ik helemaal wat.

Je heb tegenwoordig zoveel meer op filter gebied, soorten sluiers, bepaalde situaties die voorkomen, eierenfestijnen dat je veel meer maatwerk kan leveren. Je moet gewoon uitgaan van je waterwaardens en dat betekend heel simpel meten van de waardens.

Karakter van de vis telt ook nog mee. Dat zal bij tropische vissen ook verschillen. Je heb de actieveling en je heb de luiaard die niet zo veel behoefte heeft om baantjes te trekken. Jonkies grondelen en zwemmen veel meer dan de oudere.
 
Wat is een vlindervleugel ? Kan het ook niet zo snel terug vinden via google 🤪

Vissen zijn niet erg fotogeniek en zwemmen te enthousiast om er een foto bij te plaatsen.



Ook daarin werd ik weer verschillend geadviseerd. De een zei overzetten en de ander zei indraaien. Omdat de vissen nog klein zijn nu, (grootste zijn een cm of 6/7) dacht ik dat indraaien de beste optie is. Maar inderdaad door de bomen het bos niet meer zien, zo voel ik mij wel een beetje nu.

Ik had nog zo gezegd in de dierenwinkel vissen die niet te groot worden, hij zei daarop vissen groeien naar het aquarium .. uggh.. ja misvormde vissen idd.

Je kunt van internet niet uitgaan dat elk stukje informatie wat je vind of je word geadviseerd de waarheid is. Zoals al gezegd zijn er verschillende meningen/inzichten en vele wegen in aquarium land. Je zult zelf moeten inschatten, dubbel checken welke info je gebruik. Het voordeel van alle meningen en inzichten is dat er dan ook vele wegen zijn in aquarium land hoewel dit ook wel verwarrend kan zijn.

De vlinderstaart bestaat ook niet. Vind het lastig uit te leggen en dacht dat dit een simpele manier was om het te bekijken. Ik zal straks een foto opduikelen hoe je verschil kan zien. Weer z on weg waar je niets aan heb gehad.
 
Zoals al gezegd zijn er verschillende meningen/inzichten en vele wegen in aquarium land. Je zult zelf moeten inschatten, dubbel checken welke info je gebruik.
Waarheid als een koe 🙂 Daarbij is het gevaar dat je door al die verschillende informatie ook steeds van het ene uiterste naar het andere gaat en dat is ook niet goed. Probeer de informatie die je krijgt te interpreteren voor jouw situatie en maak voor jezelf een plan en ga die dan uitvoeren. Al lijkt het in het begin zo, uiteindelijk is het ook allemaal niet zo ingewikkeld.
 
Ik kan niet gewoon een simpel plaatje of tekening vinden met google. Dus maar even zo

1 dit is de vlinderstaart die ik bedoel. aan 2 kanten vleugels. 4 punten dus een dubbele staart. Daaronder zitten ook nog bij beide soorten anaalvinnen. Hier horen er 2 te zitten maar dat is ook wel anders dat er 1 zit of helemaal niet.


1602444340487.png


Nu is deze staart vorm niet eenvoudig te vinden. Misschien deze handiger.

1602444657884.png



Enkelvin

1602444740777.png


De staart van een enkel vin kan ook erg lang wezen dat het een sluier lijkt maar heeft maar 2 punten. Onder en boven kant. Deze vis heeft ook meestal een wat langer en ranker lichaam. Beetje torpedo vorm. Sommige sluiers hebben dit ook wel maar zijn meestal wat korter en dikker.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan