volgorde lampen T5

W

William Boone

Guest
Goedemiddag allen,

Ik heb boven mijn aquarium 4 T5 lampen van Dennerle hangen, in volgorde van voor naar achter:
1 Special Color
2 Daylight
3 Special Plant
4 Daylight

Deze volgorde werd me door de LFS aangeraden, echter vind ik het zicht wat 'gelig' overkomen, weten jullie hier iets aan te doen? Of is dit een wat standaard volgorde die je kan veranderen naar hoe je het zelf wil hebben?

Qua beplanting heb ik verschillende soorten mossen op de achterwand, een anubias, crypto's en javavaren staan.

De planten onderin krijg ik nog steeds niet goed aant groeien, om meer licht onderin te krijgen heb ik al wel reflectors besteld.


Groet

William Boone
 
Als je het gelig vindt lijken zal dat uw water zijn vrees ik. Filter es 48 uur over actieve kool of zo.

Enne... Veel licht is ook veel vraag naar plantenvoeding.
Onthou ook dat een verandering minimum twee weken duurt eer je het ziet in de groei.
 
kan dat ja? Wat zou dan de oorzaak zijn van de kleurig?

Mocht dat het zijn ga ik dat morgen direct doen.
 
Gebruik je iets van turf??
Persoonlijk vind ik gelig licht juist mooi en daarom gebruik ik de Philips 840.
 
Ja vooral als het hout nog niet zolang in de bak zit.
 
Ik heb er inderdaad hout in staan, 2 grote stukken staand hout wat ik probeer te laten begroeien met mos... echter gebruik ik dit al zo'n 1.5 jaar in mn bak, dat zal toch op den duur geen verkleuring meer afgeven?

Turf heb ik vroeger wel gebruikt toen ik discussen hield, dit gebruik ik momenteel niet..

De combinatie van lampen die ik noemde, wat vinden jullie daarvan?
 
Na 1,5 jaar zal dit eraf horen te zijn.
Dan zal het wellicht aan de lampen liggen. Hoeveel kelvin zijn die dan??
 
De Daylight dit er 2x in zit is 6000K
De Special plant is 3000K
De Special Color is 4100K

Dit zou volgens de LFS waar ik altijd kom een goede combi zijn voor planten en vissen, ik heb deze raad opgevolgd en erin gezet.

Mochten jullie andere meningen hebben hoor ik het graag!
 
De 3000 en 4000K lampen geven behoorlijk gelig licht hoor. Vandaar dat ik ook de 840 gebruik met 4000K. Zo rond de 4500K is prima.
 
Dus mocht ik het licht iets meer naar daglicht willen hebben kan ik misschien best 1 van de 4000K lampen wisselen naar een 6000K?

Ik denk dan toch de Special Color lamp eruit te halen en een 3e Daylight erbij te hangen... Moeilijk die lampen!
 
Scheelt misschien al een beetje als je de special plant als achterste doet.
Vind zelf zo'n color lamp altijd wel mooi de kleuren versterken van plant en dier.

Ben je bij Kees Lasoe geweest? ;)
 
Hoe meer kelvin des te witter het licht dus.
 
Ik zou de lampen in deze volgorde plaatsen. Van voor naar achter.
Daylight, special color, daylight, special plant.
Hierdoor krijg je een frissere witte indruk. De kleurversterkende lamp mengt met de twee daylights zodat de vissen en planten mooi uitkomen. En de achterste lamp geeft licht voor de planten.
 
4000k is toch best wit hoor.
Als het gelig is zal het water toch echt er voor iets tussen zitten.

Ook na 1.5 jaar kleurt hout het water geel. :)
Mijn hout is ouder dan 2 jaar en verkleurt nog steeds het water.
Maar ook vervuiling kleurt het water.
 
Maar de Philips 840 is toch 4000K Jurgen?? Die heeft best gelig licht hoor. Ik heb dat in alle 60cm bakjes en veel mensen vinden het vrij geel. Ik weet niet beter en vind het dus mooi.
De 830 is net iets geler.
 
4000k is neutraal wit wat gebruikt wordt als werklicht.
Als ik 2 dagen purigen gebruik zie ik maar al te goed hoe wit dit is :)
 
817367_0_82_bakken_op_13_6_2013_002.jpg


Hier zitten 2x de 840 boven en dat vindt ik vrij gelig hoor. Tis maar net wat je er onder verstaat natuurlijk. Wordt ook wel warm wit genoemd dacht ik.
 
Warm wit is 2700-3000k
Neutraal wit is 4000k
Koel wit is 6000k-...

Plaats een 4000k in uw woonruimte. Ga je snel anders piepen. :)
Als je eens over actieve kool of purigen gaat filteren merk je snel genoeg het verschil.
Zonder absordberende/adsorberende filtermedia is het bijna niet mogelijk om geen gelig water te hebben. Al zeker niet met hout.

Op het eerste zicht zal je idd denken dat het de lampen zijn. Tot je eens een kuurtje met actieve kool of purigen doet. zet je 's morgens het licht aan en is het alsof er idd andere lampen in zitten.

Maar ja, dat kan je idd compenseren door koel witte lampen te plaatsen. Maar dat is manipuleren om andere manipulatie te compenseren. Op zich niet zo heel verkeerd. Alleen is het interessant dat men weet wat en waarom. :)
 
Ik zie net dat ik een 830 en 840 boven de bak heb waar die foto van is :sorry: ;)
 
Bedankt voor de reacties mensen, hier kan ik wat mee!

@ Seabait: Ik kom nooit bij hem in de winkel, nooit geweest ook. ga meestal naar Brabant als in naar een Aqua winkel moet.

Ik ga vanavond de volgorde er in zetten die Biljoenblik opgeeft, eens kijken wat dat voor resultaat geeft.

Deze week krijg ik reflectoren voor op alle lampen binnen, misschien kan ik daarmee ook nog wat veranderingen erin brengen....(op de ene lamp erop zetten, bij de andere misschien niet)

Een dezer dagen laat ik jullie weten wat het geworden is!
 
Alle reflectors kreeg ik gister al binnen, deze zijn al gemonteerd, het zicht is al een stuk beter moet ik zeggen.

De wissel in volgorde van lampen heb ik nog niet gedaan, dit staat deze week nog in de planning.
Ben zeer benieuwd hoe mijn planten hierop gaan reageren, die krijgen ineens een hoop meer licht over zich heen...

Iemand tips hoelang mijn verlichting per dag aan te houden?

Nu verlicht ik:

om 11:30 start balk 1
12:45 start balk 2
22:00 gaat balk 2 uit
23:00 gaat ook balk 1 uit


Ik heb in 1 van de balken al een EVSA ingebouwd, ik wil daar nog een dimmer voor kopen om deze langzaam te laten opstarten en afbouwen.
 
Zou gewoon alles samen aan/uit doen.
Simpel en even goed. ;)
 
Is inderdaad de simpelste oplossing maar ik wil graag een zon op- en ondergang cre�ren... daar ga ik toch een dimmer voor nodig hebben.

Ik zie soms vissen alle kanten op schieten als het licht aangaat, om dat te voorkomen en voor het zicht wil ik dit systeem er nog bij hebben
 
Terug
Bovenaan