Wat is er nieuw

Volgorde sunsun

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jolanda1988
  • Startdatum Startdatum
J

Jolanda1988

Guest
Hallo allemaal

Ik heb sinds een tijdje een sunsun externe pomp

Ik ben nu aan het kijken voor een nieuwe.

Wat is de juiste volgorde van filtermateriaal. ??? Ik lees en zie zoveel... wat is juist...

Vriendelijke groetjes jolanda

In de regel begint men met het grove materiaal en dan naar het fijne toe. Als eerste kun je keramische buisjes gebruiken voor het grove vuil of Siporax. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden 😉

Ik heb nu onderin bioballen. Daarna stenen. Daarna de blauwe filter en dan witte watten. Is dit oké??

De volgorde van filtermedia is wat mij betreft ongeacht het merk filter gelijk. Eerst mechanisch filteren met spons van grof naar fijn toe, en het liefst doe je dat dus allemaal in het eerste mandje. Dan heb je daarna de rest van de mandjes vrij voor welke biologische media dan ook, of dit nu lavasteen, siporax, biohome, seachem matrix of wat dan ook is. Let er wel op dat het 'eerste' mandje het eerste mandje in de volgorde van de stroming van het water is. In de meeste potfilters zit het eerste mandje helemaal onderin maar dit is niet altijd zo.

Bioballen in een potfilter vind ik zonde van de ruimte, zou ik vervangen door een gesinterd glas bio media zoals bijvoorbeeld Sera Siporax of Biohome.

Hier een mooi voorbeeld van een SunSun HW-3000 filter.

De volgorde van filtermedia is wat mij betreft ongeacht het merk filter gelijk. Eerst mechanisch filteren met spons van grof naar fijn toe, en het liefst doe je dat dus allemaal in het eerste mandje. Dan heb je daarna de rest van de mandjes vrij voor welke biologische media dan ook, of dit nu lavasteen, siporax, biohome, seachem matrix of wat dan ook is. Let er wel op dat het 'eerste' mandje het eerste mandje in de volgorde van de stroming van het water is. In de meeste potfilters zit het eerste mandje helemaal onderin maar dit is niet altijd zo.

Bioballen in een potfilter vind ik zonde van de ruimte, zou ik vervangen door een gesinterd glas bio media zoals bijvoorbeeld Sera Siporax of Biohome.

Maar als je keramische buisjes gebruikt dan kun je die toch het beste als eerste hebben voor het grove vuil? En daar hechten de heterotrofe bacterien makkelijk op.

Maar als je keramische buisjes gebruikt dan kun je die toch het beste als eerste hebben voor het grove vuil? En daar hechten de heterotrofe bacterien makkelijk op.
Ja, je zou voor de mechanische spons ook keramische pijpjes als extra grof mechanisch filter kunnen plaatsen. Ik zie dit als extra voorfilter voor je mechanische sponsfilter. Wat dit doet is de spreiding van mechanisch vuil nog iets groter maken waardoor de spons minder snel verstopt raakt, en je dus minder vaak het filter open hoeft te maken om de spons uit te spoelen. Ik zou hier echter geen siporax voor gebruiken, dat is zonde. Die wil je namelijk vrij houden van mechanisch vuil om de poriën niet te verstoppen en maximaal biologisch actief te blijven.

Voor heterotrofe bacteriën hoef je wat mij betreft niet speciaal rekening mee te houden. Die komen toch wel en groeien waar ze willen. Die keramische pijpjes zijn dus leuk om de tijd voor schoonmaken iets te verlengen maar mijn inziens niet perse nodig.

Bij dit onderwerp blijft het denk ik lastig om eenduidig voor ieder een bevredigend antwoord te maken. Filtermedia, de volgorde, de gebruikte materialen.. Er zijn waarschijnlijk zo veel verschillende oplossingen dan dat er mensen zijn. Dit is de manier waarop ik zelf werk en in mijn ervaring werkt dat prima. Wil niet zeggen dat een andere manier ook niet prima werkt!

waardoor de spons minder snel verstopt raakt

Ja dat klopt en daarom heb ik die ook onderin de 2217 als eerste. Er zijn inderdaad meer manieren zoals je al aangeeft en daarom zei ik ook al eerder er zijn meer wegen die naar Rome leiden 😉

"In de meeste potfilters zit het eerste mandje helemaal onderin maar dit is niet altijd zo."

Om verwarring te voorkomen zou ik dit willen aanvullen: Wanneer de beide slangaansluitingen, in en uit, bovenop het filter zitten dan zit het eerste mandje, het vóórfilter bovenin. Dan is zelfs in de meeste gevallen zo. Eheim, met name maar ook anderen, hebben ook soms de inlaat onderaan het filter zitten. In dat geval zit het eerste mandje dus onderin. Het eerste mandje fungeert ook als vóórfilter, het vangt het eerste mechanische vuil op. Daar zie je veelal grove sponzen soms in lagen aangevuld met fijnere sponzen. In elk geval; kijk naar de instroom in het filter, daar zit dus het eerste mandje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan